استقبال روسیه از عقب‌نشینی آمریکا از تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران

استقبال روسیه از عقب‌نشینی آمریکا از تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران
جمعه 1 اسفند 1399 - 14:43

سخنگوی کاخ کرملین با بیان اینکه تحریم‌های آمریکا مانع اجرای توافق هسته‌ای ایران بود، تصمیم واشنگتن برای اصرار نکردن روی اعمال تحریم‌های سازمان ملل را نشانه خوبی توصیف کرد.

العالم - اروپا

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی ریاست‌جمهوری روسیه از تصمیم آمریکا برای عقب‌نشینی از مکانیسم ماشه و بازگشت تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران استقبال کرد.

به نوشته وبگاه شبکه «ریانووستی»، پسکوف طی نشست خبری روزانه گفت: «تصمیم واشنگتن برای اصرار نکردن روی اعمال تحریم‌ها بر ایران، نشانه خوبی است. فشار تحریم‌ها، مانع [اجرای] توافق هسته‌ای ایران بود».

وی همچنین افزود: « بعلاوه، [تحریم‌ها] وضعیت [حول برجام] را در بن‌بست بسیار بسیار دشواری قرار داد. اما اکنون احیای برجام است که اهمیت دارد».

سخنگوی کرملین با ابراز تأسف از تصمیم دولت پیشین آمریکا برای خروج از توافق هسته‌ای ایران، گفت روسیه همچنان از حامیان برجام است و امیدوار است که احیا شود.

به نوشته ریانووستی، پسکوف در این باره توضیح داد: «می‌دانید که ما (روسیه) طرفی هستیم که بارها بر تعهد خود به برنامه جامع اقدام مشترک ایران تاکید کرده‌ایم و همواره از خروج آمریکا از برجام ابراز تأسف کرده‌ایم. ما هنوز حامی این سند هستیم و از همه می‌خواهیم که هر کاری برای اجرای مؤثر آن انجام دهند».

شامگاه پنجشنبه بود که وزارت خارجه آمریکا طی نشست مجازی با وزرای خارجه تروئیکای اروپایی، از تصمیم خود برای مذاکره با ایران جهت بازگشت به توافق هسته‌ای خبر داد.

«ند پرایس»، سخنگوی این وزارتخانه نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد دعوت اتحادیه اروپا برای شرکت در جلسه گروه ۱+۵ و ایران را خواهد پذیرفت.

بامداد امروز همچنین نماینده موقت آمریکا در سازمان ملل در نامه‌ای به رئیس شورای امنیت این سازمان ادعای دولت پیشین آمریکا مبنی بر بازگشت همه تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران را پس گرفت.

«محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران نیز با بیان اینکه دولت جدید آمریکا متوجه شد که ادعاها درباره قطعنامه ۲۲۳۱ هیچ اعتبار قانونی ندارد، تاکید کرد واشنگتن باید تمام تحریم‌ها را بی قید و شرط و به‌صورت مؤثر بردارد.

جمهوری اسلامی ایران تصریح کرده که با توجه به آنکه واشنگتن طرفی بوده که توافق را نقض کرده و کاهش تعهدات تهران در واکنش به اقدام غیرقانونی آمریکا انجام شده هر گامی از سوی تهران بعد از رفع تحریم‌ها صورت خواهد گرفت.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها