فارین پالیسی: ریاض از بایدن طلب بخشش می‌کند

فارین پالیسی: ریاض از بایدن طلب بخشش می‌کند
جمعه 1 اسفند 1399 - 16:34

یک مجله آمریکایی با اشاره به اصلاحات اخیر دولت عربستان سعودی در راستای بهبود وجهه این کشور در برابر دولت جدید آمریکا، ضمن موقت خواندن این اقدامات، آن را به مثابه طلب بخشش ولی‌عهد سعودی از رئیس‌جمهور آمریکا قلمداد کرد.

العالم-عربستان

مجله آمریکایی «فارین پالیسی» به تازگی در گزارشی به قلم «ورشا کودوایر» با اشاره به اقدامات اخیر ریاض در خصوص مسائل حقوق بشری نوشت که «محمد بن سلمان» ولی‌عهد عربستان سعودی‌ از «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا «طلب بخشش» می‌کند؛ اما با این حال، تأکید کرد که او «برای کسب رضایت تیم رئیس‌جمهور جدید آمریکا بایست اقدامات بسیاری انجام دهد».

پایگاه خبری «عربی۲۱»، شامگاه روز پنجشنبه، به نقل از مجله یادشده نوشت که «عربستان سعودی اخیرا گام‌هایی برای کاهش تنش با واشنگتن برداشته است از جمله آزادی "لجین الهذلول" فعال سعودی که در تاریخ دهم ماه فوریه جاری آن هم پس از ۱۰۰۱ روز [تحمل] زندان و مطرح شدن اتهاماتی مبنی بر شکنجه او آزاد شد».

«لُجین الهَذلول»، معروف‌ترین زن مخالف سیاست‌های محمد بن سلمان ولی‌عهد سعودی است که منابع خبری اخیرا از آزادی او خبر دادند. الهذلول به همراه زنان دیگری از جمله «سمر بدوی»، «نسیمه الساده»، «نوف عبدالعزیز» و «میساء الزهرانی» در ماه می سال ۲۰۱۸ میلادی و چند ماه پیش از صدور مجوز رانندگی برای زنان در عربستان سعودی دستگیر شد و به گفته خانواده‌اش، تحت شکنجه قرار گرفت.

فارین پالیسی در ادامه به دیگر اقدامات ریاض اشاره می‌کند و در این خصوص می‌افزاید که عربستان سعودی اقدام به آزادی عده دیگری از زندانیان کرده، محتوای کتاب‌های درسی را تغییر داده است و همچنین اصلاحاتی حقوقی در نظام قضایی این کشور اعمال کرده است.

این مجله آمریکایی همچنین در گزارش خود تأکید می‌کند، پس از آنکه دموکرات‌ها با کسب آرای بیشتر، مجلس سنا و نمایندگان آمریکا را به دست گرفتند، آنها، «عربستان سعودی را در وضعیتی متزلزل قرار دادند».

در ادامه آمده است که عواملی چون اقدام ولی‌عهد سعودی در زندانی کردن رقبای خود، مدیریت بد جنگ یمن، دست داشتن در جنایت ترور «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد سعودی و ستون‌نویس روزنامه «واشنگتن‌ پست»، به‌طور مساوی باعث شده است که هم جمهوری‌خواهان و هم دموکرات‌ها از این اقدامات بن سلمان خشمگین شوند که فارین پالیسی در این خصوص می‌نویسد:‌ «شکاف با ریاض در خصوص دموکراسی عمیق است».

فارس

پربیننده ترین خبرها