بایدن، اروپا، رافائل گروسی و پرونده هسته ای ایران

بایدن، اروپا، رافائل گروسی و پرونده هسته ای ایران
شنبه 2 اسفند 1399 - 12:02

العالم _ ایران / سیاسی

خبر:

در حالی كه امروز رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی به ایران خواهد آمد نتیجه جلسات دو روز پیش وزرای خارجه آمریکا و سه کشور اروپایی درخصوص پرونده هسته ای ایران به جز خروجی هایی تکراری چیزی در بر نداشت و بعد از آن تاکیدات بایدن بر امور گذشته نیز هیچ آینده روشنی را برای این مساله ترسیم نکرد.

تحلیل:

- گروسی در حالی به ایران می آید که قبل از این سفر آژانس از وجود نتایجی به اصطلاح مشکوک در بازرسی از دو سایت تازه بازدید شده ایرانی خبر می دهد. این یعنی انکه در چمدان گروسی بیش از آنکه حسن نیت و البته پیشنهادهایی عملگرایانه برای خروج از وضعیت منجمد حاکم وجود داشته باشد چماقی برای ترساندن و به تسلیم واداشتن ایران جاگذاری شده است.

- در جلسه 5 شنبه اروپا و آمریکا نیز چیز دندان گیری که جلب توجه ایران را بکند نه تنها وجود نداشت بلکه خروجی آن مشتمل بر حرف های تکراری سابق و البته همراه با چاشنی تهدید بود.

- در کنار این دو رویکرد، آمریکا با پس گرفتن نامه چند ماه پیش خود به سازمان ملل در خصوص مکانیسم ماشه از یک طرف، توسعه جغرافیایی حضور دیپلمات های ایران در نیویورک از طرف دیگر و بالاخره اعلام امادگی نسبت به بازگشت به برجام کوشید تا از یک سو افکار عمومی دنیا را به سمت خود متمایل کند و خود را با بسته ای از پیشنهادات و خواهان جدی حل مساله هسته ای ایران نشان دهد. از سوی دیگر در سایه ارائه این رویکردهای سه گانه کوشید تا گونه ای فضای دوقطبی را بر جامعه ایرانی تحمیل کند.

- همه این رویکردها در حالی است که از سویی از نگاه جمهوری اسلامی ایران پس گرفتن نامه مکانیسم ماشه اساسا فاقد هرگونه ارزشی است چرا که این نامه صددرصد غیر قانونی هیچ گاه و به هیچ وجه محل اعتنای جامه جهانی قرار نگرفت. حضور دیپلمات ها در آمریکا برای تعامل با سازمان ملل حق مسلمی از ایران بوده که توسط ترامپ نقض شده و بالاخره اعلام بازگشت به برجام بدون انکه تحریم ها لغو شوند اصولا فاقد هرگونه ارزش است و به هیچ وجه تامین کننده خواست های ایران نیست.

- زمان به سرعت به وداع ایران با پروتکل الحاقی در حال گذراست و بدیهی که چنانکه طی ساعات آینده تغییر جهتی بنیادین از سوی امریکا در خصوص لغو تحریم ها صورت نپذیرد این مرحله حساس از مراحل تعریف شده در "قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها" عملیاتی خواهد شد و البته عملیاتی کردن مراحل تعریف شده بعدی نیز به سرعت و قاطعیت در دستور کار قرار خواهد گرفت.

پربیننده ترین خبرها