تداوم عوارض کرونای خفیف چند ماه پس از ابتلا در یک‌سوم از بیماران

تداوم عوارض کرونای خفیف چند ماه پس از ابتلا در یک‌سوم از بیماران
يکشنبه 3 اسفند 1399 - 11:14

پژوهش‌ها حکایت از آن دارد که یک‌سوم از مبتلایان به گونه‌های خفیف کرونا، ماه‌ها پس از ابتلا نیز عوارض مرتبط با این بیماری را بروز می‌دهند.

العالم - به نقل از سی‌ان‌ان، بر اساس پژوهشی که در نشریه JAMA Network Open منتشر شده است، پدیده موسوم به «سندرم پسا‌کرونا» بسیاری از مبتلایان به بیماری کووید-۱۹ را تحت تأثیر قرار می‌دهد. حتی افرادی که کووید-۱۹ در آنها عوارض خفیفی دارد ماه‌ها پس از ابتلا عوارض متعددی را بروز می‌دهند.
در این مطالعه، پژوهشگران دانشگاه واشینگتن ۱۷۷ بیمار مبتلا به کووید-۱۹ را به مدت ۹ ماه تحت نظر گرفتند. این طولانی‌ترین مطالعه‌ای محسوب می‌شود که بر روی مبتلایان به کووید-۱۹ انجام شده است. ۱۵۰ نفر از این افراد به گونه خفیف کووید-۱۹ مبتلا شدند و با استراحت در منزل بهبود یافتند.
بنا بر یافته پژوهشگران، ۳۰ درصد از این افراد پس از ۹ ماه با معضلاتی نظیر خستگی مزمن و حذف حواس بویایی و چشایی دست به گریبان بودند. بیش از ۳۰ درصد از بیماران نیز معتقد بودند کیفیت زندگیشان پس از ابتلا به کووید-۱۹ تضعیف شده است. همچنین ۸ درصد از بیماران بر این نکته تأکید می‌کردند که قادر نیستند بخشی از فعالیت‌های روزمره خود را انجام دهند.
پیشتر نیز بر اساس پژوهشی که در نشریه «لنست» منتشر شده بود، از میان هزار و ۷۳۳ بیمار کرونایی که در شهر ووهان چین درمان شده بودند، ۷۶ درصد از آنها با گذشته ۶ ماه از بهبودی دست‌کم با یکی از عوارض مرتبط با کووید-۱۹ دست به گریبان بودند. البته بیشتر این افراد، بیمارانی بودند که در بیمارستان تحت درمان قرار داشتند.
با استناد به این پژوهش‌ها می‌توان اینطور نتیجه گرفت که درمان کووید-۱۹، فرایندی پیچیده و پر پیچ و خم است. پژوهشگران می‌گویند حتی بروز نشانه‌های خفیف و ابتدایی کرونا نمی‌تواند نشان‌دهنده مصونیت افراد از عوارضی نظیر تهوع، اختلال حافظه، گیجی، خستگی مفرط و... در آینده باشد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها