آیا ایران قوی قواعد بازی آمریکا را تغییر می دهد؟

آیا ایران قوی قواعد بازی آمریکا را تغییر می دهد؟
يکشنبه 3 اسفند 1399 - 18:48

ایران تلاش می کند تا آنچه واشنگتن برای بازگشت به برجام انجام داده را درک کند اما اقدامات واشنگتن گامی صرفا نمادین است و نمی توان جدیت دولت بایدن را در آن آزمایش کرد، این همان چیزی است که مسئولان ایرانی نیز بارها بر آن تاکید کرده اند.

العالم- نظرکده

به عقیده کارشناسان، جو بایدن رئیس جمهور آمریکا تلاش کرد تا با اعلام نیتش برای لغو تحریم های غیر قانونی ترامپ، به اروپایی ها ثابت کند که آماده بازگشت به برجام است. اما این را از نگاه تهران تنها حرکتی نمادین دانستند که هنوز جامه عمل نپوشیده است.

کارشناسان افزودند که بایدن تلاش می کند تا بجای برداشتن گام جدی، با وقت کشی ایران را وادار به انجام شروط خودش کند.

آنها تاکید کردند که اظهارات وزیر امور خارجه ایران مبنی بر بازگشت گام به گام طرفین به تعهدات، معنای کاملا روشنی دارد و جامعه جهانی باید در این راستا گام موثری بردارد تا ایران نیز اقدام به برداشتن گام بعدی کند.

کارشناسان خاطرنشان کردند که بایدن نمی خواهد در ابتدا به ایران امتیازی بدهد. چرا که در دولت آمریکا میان کسانی که خواهان اقدامی عملی از جانب خود هستند و افرادی که معتقدند ایران باید گام اول را بردارد، اختلاف نظر وجود دارد. این، نشان از آشفتگی دولت بایدن دارد که طی سخنرانی وی در نیویورک آشکارتر شد.

از سوی دیگر، مسئولین بریتانیایی تاکید کردند که جو بایدن به صورت غیر منتظره ای راه را برای بازگشت به برجام باز کرده است و این را فرصت بزرگی برای ایران دانستند که به عقیده آنها باید آن را مغتنم شمارد.

آنها معتقدند که این موضوع به برجام محدود نمی شود، بلکه در بر دارنده همه مسائل است و ایران را به تجدید نظر در دیدگاه های سیاسی خود دعوت کردند. به بیان آنها گام بایدن به منزله ارزیابی مجدد سیاست آمریکا بخصوص درمورد ایران است و بایدن با توجه به خروج از خط مشی عربستان و مصر، سخن بیهوده نمی گوید.

درمقابل، کارشناسان ایرانی تاکید کردند که دولت پیشین آمریکا تحریم های حداکثری را علیه ایران اعمال کرد. اما این تحریم ها در نتیجه سیاست استراتژیکی که ایران در پیش گرفت، شکست خوردند.

آنها افزودند: دولت بایدن از مواضع دولت ترامپ عقب نشینی کرد و اکنون از تغییر سیاست های خود در قبال ایران و اعمال دیپلماسی حداکثری سخن می گوید. و افزودند: بایدن باید سیاست فشار حداکثری را کنار گذاشته و سپس حسن نیت خود را ابتدا با لغو تحریم نفتی ایران، ثابت کند.

این پژوهشگران خاطرنشان کردند: این آمریکا بود که ابتدا از برجام خارج شد، لذا باید در راستای لغو تمامی تحریم های غیر قانونی خود علیه ایران گام بردارد که در راس آنها تحریم نفتی، بیمه نفتکش های ایرانی و معاملات ارزی بین المللی هستند.

کارشناسان افزودند: اگر تهران جدیت دولت بایدن را در لغو تحریم های نفتی ملاحظه کند، آنگاه این گام را فرصتی بزرگ خواهند دانست. اما متاسفانه وزیر خارجه آمریکا و مشاور امنیت ملی و سیاستمداران دیگر آمریکا طوری سخن می گویند که گویا این ایران بود که از برجام خارج شد. لذا آمریکایی ها باید جدیت سخنان خود را ثابت کرده و به الزامات بین المللی خود که با خروج از برجام نقض کرده بودند، بازگردند.

آنها تاکید کردند که ایران پایبندی خود به قوانین بین المللی را ،با وجود فرار آمریکا از آنها، به جهان ثابت کرد. تهران اکنون منتظر جدیت دولت آمریکا در سخنان خود و پوشاندن جامه عمل به آنها و اعلام پایبندی به تعهدات بین المللی خود است، اگر تصمیم امریکا در بازگشت به برجام جدی باشد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها