واشنگتن: دیپلماسی بهترین مسیر برای محدود کردن مجدد برنامه هسته‌ای ایران است/ ارتباط با تهران را بر سر محکومان آمریکایی آغاز کرده‌ایم

واشنگتن: دیپلماسی بهترین مسیر برای محدود کردن مجدد برنامه هسته‌ای ایران است/ ارتباط با تهران را بر سر محکومان آمریکایی آغاز کرده‌ایم
يکشنبه 3 اسفند 1399 - 20:44

مشاور امنیت ملی آمریکا شامگاه یکشنبه در مصاحبه‌ای مدعی شد که دیپلماسی بهترین مسیر برای بازگرداندن محدودیت‌های برنامه هسته‌ای ایران است.

العالم - آمریکا

«جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی دولت آمریکا شامگاه یکشنبه (به وقت تهران) گفت که واشنگتن ارتباط با تهران درباره محکومان آمریکایی که در زندان‌های ایران به سر می‌برند را آغاز کرده و به آن ادامه خواهد داد و بازگرداندن این محکومان را یکی از اولویت‌های مهم دولت جدید آمریکا توصیف کرد.

وی که با برنامه «Face The Nation»‌ شبکه سی‌بی ‌اس مصاحبه می‌کرد، گفت: «جو بایدن می‌خواهد مانع از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای شود و معتقد است که دیپلماسی بهترین مسیر برای رسیدن به آن است و بنابراین وی آماده است که به میز مذاکره برود و با ایرانی‌ها درباره بازگرداندن محدودیت‌های برنامه هسته‌ای گفت‌وگو کند.»

جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده است که برنامه هسته‌ای خود را با اهداف صلح آمیز پیگیری می‌کند و ایران یکی از اعضای پیمان منع گسترش تسلیحات هسته‌ای است و بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به طور مرتب از تاسیسات هسته‌ای ایران بازدید می‌کنند این در حالی است که رژیم صهیونیستی که با حمایت همه‌جانبه آمریکا مواجه است تنها رژیم در منطقه غرب آسیا بوده که دارای تسلیحات هسته‌ای بوده و نه تنها عضو پیمان منع گسترش تسلیحات اتمی نبوده بلکه به اجازه بازدید از زرادخانه هسته‌ای خود را نیز نمی‌دهد.

مشاور امنیت ملی آمریکا در ادامه این مصاحبه گفت: «این پیشنهاد هنوز پابرجاست چون ما معتقدیم که دیپلماسی بهترین مسیر است. ایران هنوز (به این پیشنهاد) پاسخ نداده است. چیزی که اتفاق می‌افتد این است که در حال حاضر ایران و نه آمریکا از نظر دیپلماتیک منزوی شده است.»

مقام‌های دولت جو بایدن در روزهای گذشته اعلام کرده‌اند که قصد دارند آمریکا را به توافق هسته‌ای برجام بازگردانند.

با وجود این، دولت جدید آمریکا هنوز ساز و کار خود برای بازگشت به توافق هسته‌ای را مشخص نکرده است. اعضای تیم بایدن در اظهاراتی مبهم می‌گویند قصد دارند از بازگشت به برجام به عنوان مبنایی برای «قوی‌تر و طولانی‌تر کردن» توافق هسته‌ای استفاده کنند.

با آنکه واشنگتن طرفی بوده که توافق هسته‌ای را نقض کرده و از آن خارج شده است دولت آمریکا می‌گوید بازگشت به برجام منوط به این است که جمهوری اسلامی ایران گام‌هایی را که در واکنش به نقض عهد آمریکا برداشته به عقب برگرداند.

جمهوری اسلامی ایران تصریح کرده که با توجه به آنکه واشنگتن طرفی بوده که توافق را نقض کرده و کاهش تعهدات تهران در واکنش به اقدام غیرقانونی آمریکا انجام شده هر گامی از سوی تهران بعد از رفع تحریم‌ها صورت خواهد گرفت.

سالیوان در بخش‌های دیگری از مصاحبه خود به موضوع همه‌گیری ویروس کرونا پرداخت و گفت که سازمان جهانی بهداشت باید تحقیقات شفافی را درباره شیوع ویروس کرونا انجام دهد.

وی در ادامه مدعی شد: «چین به طور کامل درباره ویروس کرونا شفاف عمل نکرده است.»

مشاور امنیت ملی آمریکا در بخش دیگری از این مصاحبه به حملات سایبری به موسسات آمریکایی در واپسین روزهای دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا اشاره کرد و گفت از نهادهای اطلاعاتی خواسته شده تا درباره این حملات سایبری تحقیق فراگیری انجام شود.

فارس

پربیننده ترین خبرها