سفیر چین برای دولت جدید آمریکا خط قرمز تعیین کرد

سفیر چین برای دولت جدید آمریکا خط قرمز تعیین کرد
دوشنبه 4 اسفند 1399 - 10:18

سفیر پکن در واشنگتن، با لازم دانستن تعیین حد و مرزهایی در تعاملات دو کشور، گفت مسائلی مانند تایوان برای چین خط قرمز هستند.

العالم - آسیا

«کوی تیان‌کای» سفیر چین در ایالات متحده خواستار مرزبندی در تعاملات واشنگتن-پکن شد.

تیان‌کای بامداد امروز (دوشنبه به وقت تهران) طی سخنرانی آنلاین در همایشی در پکن، گفت آمریکا و چین باید به طرز واضحی حد و مرزهایی برای سیاست‌های خود در قبال یکدیگر تعیین کنند.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، وی با لازم دانستن مرزبندی در تعاملات دو کشور، توضیح داد که پکن و واشنگتن باید درک دقیقی از تمایلات استراتژیک یکدیگر داشته باشند.

این دیپلمات چینی همچنین به دولت جدید آمریکا به ریاست «جو بایدن» تاکید کرد که مسائلی مانند تایوان، سین‌کیانگ و تبت از جمله خط قرمزهای پکن هستند.

تیان‌کای با بیان اینکه اکنون زمان تنظیم مجدد مسیر روابط چین-آمریکا است، اظهار داشت که پکن و واشنگتن باید گفت‌وگوهای صریحی جهت تعیین حد و حدود یکدیگر انجام دهند.

به نوشته وبگاه «سی‌جی‌تی‌اِن»، وی همچنین افزود که از سرگیری گفت‌وگوهای صریح بین دو کشور می‌تواند به مدیریت مؤثر اختلاف نظرها و همچنین تمرکز بر همکاری‌های دوجانبه کمک کند.

در این همایش، «وانگ یی» وزیر خارجه چین نیز با ابراز تمایل برای ترمیم روابط مخدوش پکن-واشنگتن، گفت در آن‌صورت امکان همکاری با دولت جدید آمریکا در موضوعات مختلف وجود دارد.

با این حال، اظهارات اخیر تعدادی از مقام‌های دولت جدید آمریکا به ریاست بایدن درخصوص چین و روسیه نشان داد آنها نیز همان سیاست‌های سرکوبگرانه دولت پیشین به ریاست ترامپ را دنبال می‌کنند.

شخص بایدن نیز چند روز پیش با متهم کردن چین به نقض حقوق بشر، پکن را به عواقب جدی تهدید کرده بود.

پیش از آن نیز رئیس‌جمهور آمریکا با تاکید بر لزوم مقابله با تهدیدهای چین، از تشکیل کارگروه ویژه در پنتاگون برای ارزیابی سیاست‌های در قبال چین و ارائه پیشنهادات جهت مقابله با آن خبر داد.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها