عراق|پرواز گسترده بالگردها و پهپادهای آمریکایی همزمان با احداث دومین پایگاه نظامی

عراق|پرواز گسترده بالگردها و پهپادهای آمریکایی همزمان با احداث دومین پایگاه نظامی
دوشنبه 4 اسفند 1399 - 10:48

منابع عراقی از تحرکات گسترده بالگردها و پهپادهای آمریکایی همزمان با احداث دومین پایگاه نظامی در غرب عراق پس از عین الاسد، خبر دادند.

العالم - عراق

یک منبع امنیتی عراقی از تحرکات بالگردهای آمریکایی در آسمان مناطق غربی عراق تا نوار مرزی سوریه خبر داد و اعلام کرد: آسمان منطقه «القائم» به سمت نوار مرزی با سوریه در غرب الانبار شاهد تحرکات هوایی بی سابقه آمریکایی‌هاست و این در حالی است که هیچ مورد رخنه امنیتی به برکت اقدامات امنیتی نیروهای عراقی رخ نداده است.

منبع عراقی بیان کرد: پرواز بالگردها و پهپادهای آمریکایی بر فراز این مناطق بدون اطلاع نیروهای امنیتی است و آنها معمولا اطلاعی از این تحرکات و ماهیت و انگیزه های آن ندارند.

منبع عراقی افزود: این تحرکات آمریکایی‌ها همزمان با ایجاد پایگاهی جدید از سوی آنها در نزدیکی مثلث مرزی عراق سوریه و اردن است.

نظامیان آمریکایی به دنبال دومین پایگاه در مناطق غربی پس از پایگاه عین الاسد هستند.

یحیی رسول: به هیچ نیروی ائتلاف بین المللی در عرصه میدانی نیازی نداریم

«یحیی رسول» سخنگوی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق گفت: عملیات «طارمیه» بر اساس اطلاعات درباره شبکه تروریستی انجام شد و طی آن 6 تروریست به هلاکت رسیدند که در میان آنها مسئول نظامی داعش در «طارمیه» قرار داشت.

وی درباره حمله راکتی اخیر به اربیل هم تاکید کرد: این حمله از داخل مرزهای کردستان عراق انجام شده است و کمیته تحقیق مشترک به تحقیقات در این باره ادامه خواهد داد.

سخنگوی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق افزود: به هیچ نیروی ائتلاف بین المللی در عرصه میدانی نیاز نداریم. ارتش عراق در رتبه ششم در سطح خاورمیانه قرار دارد.

سوریه کانون عوامل انتحاری که به عراق می‌آیند

«جبار المعموری» رئیس اتحادیه علمای مسلمین دیالی اعلام کرد: اغلب عوامل انتحاری که در عراق کشته شده‌اند از سوریه آمده‌اند.

وی افزود: ما سه سال قبل درباره خطرناک بودن هزاران داعشی در مناطق مختلف سوریه به ویژه در نزدیکی مرز با عراق هشدار دادیم. این داعشی‌ها بمب‌های زمان‌داری هستند به ویژه که آمریکا مانع از تلاش‌های بین المللی برای غلبه بر آنها می‌شود.

المعموری تاکید کرد: اغلب انتحاری‌هایی که در دیالی یا صلاح الدین و الانبار و بغداد کشته شده‌اند؛ از سوریه آمده‌اند و در آنجا قبل از اینکه به شهرها و روستاهای عراق وارد، شوند، آموزش دیده‌اند.

وی گفت: عراق در حال حاضر در معرض توطئه جدیدی قرار دارد و این از طریق تلاش‌ها برای بی ثبات کردن آن است.

المعموری افزود: امنیت عراق با غلبه داعش در سوریه تامین می‌شود یا حداقل اینکه امنیت مرزها تامین شود تا رخنه از سوی تروریسته‌ا انجام نگیرد.

وی بیان کرد: شمار داعشی‌ها در سوریه با خانواده‌های آنها به بیش از 30 هزار نفر می‌رسد و حامل افکار افراطی هستند و می‌تواند تحولات امنیتی را رقم بزنند و این نیازمند اقدامات جدی برای تامین امنیت مرزهاست.

هزاران داعشی در سوریه تحت حمایت نظامیان آمریکایی قرار دارند.

دستگیری 2 سرکرده خطرناک داعشی در کرکوک

پلیس عراق از دستگیری دو سرکرده خطرناک داعش در کرکوک خبر داد و بیان کرد: این دو سرکرده خطرناک در منطقه «العباسی» در استان کرکوک دستگیر شده اند.

در بیانیه پلیس عراق آمده است: نیروهای پلیس در ادامه تلاش‌های خود برای خنثی کردن شبکه‌های داعشی دو تروریست خطرناک(ا م ح) موسوم به «ابوخطاب» و (ا ش ع) را در جریان عملیاتی ویژه دستگیر کردند که هر دو آنها عضو فعال داعش بوده اند.

داعش ویران کننده 150 روستا در دیالی/ درختاان هم در امان نماندند

«مضر الکروی» نماینده پارلمان عراق اعلام کرد: داعش 150 روستا را در دیالی نابود کرده است.

وی افزود: داعش پس از حمله به مناطق گسترده‌ای از دیالی در سال 2014 اقدام به تخریب روستاهایی که آنها را اشغال کرده بود، کرد و این از طریق یک اقدام برنامه ریزی شده رخ داد و حتی درختان هم از دست داعش در امان نماندند.

وی افزود: داعشی‌ها اقدام به سوزاندن باغات و آلوده کردن چاه‌های آب کردند. 150 روستا در یورش ویرانگر داعش از بین رفتند و برخی از آنها به میزان 100 درصد نابود شدند.

الکروی گفت: همه وعده‌های بازسازی روستاهای آزاد شده همچنان مانند جوهری بر روی کاغذ مانده است.

«محمد البلداوی» نماینده ائتلاف فتح در پارلمان عراق گفت: گروه‌های تروریستی ساخته دولت آمریکا به اعتراف خود کاخ سفید هستند و همه دنیا از طرح و برنامه واشنگتن برای بهره برداری از این گروه‌ها برای بی ثبات کردن کشورها آگاه هستند.

وی افزود: در سوریه گروه‌های افراطی این کشور را ویران کرده‌اند وبا وجود آن دولت آمریکا مانع از تلاش‌ها برای آزاد سازی شهرها و پایان خطر افراط گرایی که افراد بیگناه را قربانی می‌کند، می‌شود.

البلداوی اعلام کرد: اساسا، این گروه‌ها تحت نظر دولت آمریکا فعالیت می‌کنند. عراقی‌ها پس از فتوای مرجعیت در واقع از بشریت در برابر گروه تروریستی که تهدید جهانی محسوب می شود، حمایت کردند.

وی بیان کرد: ما خون‌های زیادی برای مقابله با داعش داده‌ایم و ما موفق به متوقف کردن ادوات مرگ بشریت که همه را بدون استثنا هدف قرار می‌داد، شدیم. داعش برای نابودی هویت، آثار باستانی و فرهنگ و جامعه را هم هدف قرار داد.

تحقق اهداف عملیات «طارمیه»

یک منبع امنیتی با اشاره به اینکه عملیات طارمیه به اهداف خود رسیده است و از اعلام انتهای آن طی ساعات آتی سخن گفت وافزود که اوضاع در منطقه آرام است.

اجساد داعشی متلاشی کننده شبکه های داعشی

«صادق الحسینی» سخنگوی محور دیالی حشد شعبی عراق اعلام کرد: حشد شعبی طی ماههای اخیر موفق به هلاکت سرکرده‌های مهم داعش شده است که برخی از آنها جایگاه عالی رتبه در داعش داشته‌اند.

وی افزود: اجساد داعشی‌ها در فروپاشی شبکه‌های خطرناک داعش در دیالی نقش بسزایی داشته است. آنچه نزد کشته شدگان داعش وجود دارد به نیروهای اطلاعات حشد شعبی برای متلاشی کردن هسته‌های خطرناک داعشی و کشف هویت افراد آن کمک شایانی کرده است.

الحسینی اعلام کرد: جنبه اطلاعاتی حشد شعبی بسیار پیشرفته شده است و نقش مهمی در جنگ علیه تروریسم و فروپاشی شبکه های داعشی ایفا می کند.

وی افزود: اجساد داعشی در متلاشی کردن دو تا سه شبکه داعشی طی ماه‌های اخیر موثر بوده اند و هویت بیش از 10 سرکرده داعش را موجب شده اند.

«صفاء الاعسم» کارشناس امور نظامی عراقی اعلام کرد که عملیات طارمیه در شمال بغداد در کنترل اوضاع امنیتی بسیار مهم است.

وی افزود: عملیاتی که در طارمیه انجام شد بسیار مهم است زیرا منطقه‌ای بود که شماری از سرکرده‌های داعش در آن حضور داشتند نه تعداد کمی از تروریستها.

الاعسم تاکید کرد: ادامه درگیری نشانه از وجود مظنونان مهم و موفقیت عملیات نظامی و اطلاعاتی است.

وی گفت: «طارمیه» منطقه مهی است و در صورت نادیده گرفته شدن به کانونی تروریستی تبدیل خواهد شد که امکان سیطره بر آن وجود نخواهد داشت. داعشی‌ها از این منطقه برای انجام عملیات در کمربندی بغداد و مرکز پایتخت عراق با عوامل انتحاری بهره می‌برند.

نقش تامین مرز عراق با سوریه در امنیت سرزمین بین النهرین

«عبد الخالق العزاوی» عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق بیان کرد: تا زمانی که مرز با سوریه کنترل نشود امنیت و ثباتی در عراق در کار نخواهد بود.

وی افزود: بیش از 30 هزار داعشی با خانواده های خود در سوریه هستند. حمایت مرزها عامل مهم و راهبردی در امنیت عراق است.

العزاوی در ادامه گفت: پرونده مرز سوریه در بودجه سال جاری میلادی عراق گنجانده شده است تا پول لازم برای خرید تجهیزات مورد نیاز از جمله دوربین‌های مدرن وجود داشته باشد.

وی افزود: رخنه داعش از مرزهای سوریه متوقف نشده اما بسیار کم شده است. مرز با سوریه همچنان منبع تهدید امنیت عراق است.

سفر وزیر کشور عراق به سعودی

دفتر وزیر کشور عراق از سفر «عثمان الغانمی» در جریان دیداری رسمی به عربستان سعودی در راس هیاتی عالی رتبه بدون ذکر جزییات بیشتر خبر داد.

تسنیم

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها