بایدن در حال آماده‌سازی تحریم‌ علیه روسیه است

بایدن در حال آماده‌سازی تحریم‌ علیه روسیه است
چهارشنبه 6 اسفند 1399 - 10:13

در پی اتهام‌زنی واشنگتن به مسکو در خصوص حملات سایبری اخیر به شبکه‌های رایانه‌ای سازمان‌های مهم ایالات متحده، برخی منابع از تصمیم دولت بایدن برای تحریم روسیه خبر دادند.

العالم - آمریکا

در ادامه تلاش‌های آمریکا و کشورهای اروپایی در حمایت از «الکسی ناوالنی» چهره مخالف و جنجالی روسیه و همچنین اتهام‌زنی‌های اخیر واشنگتن به روسیه درباره مشارکت در حملات سایبری به سازمان‌های آمریکایی، دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا در صدد آماده‌سازی تحریم‌هایی علیه مسکو است.

برخی منابع آگاه به روزنامه آمریکایی «واشنگتن پست» گفتند که این تحریم‌ها به حملات سایبری گسترده اخیر به شبکه‌های رایانه‌ای سازمان‌های آمریکایی مربوط می‌شود که واشنگتن مدعی است، روسیه در آن نقش داشته است.

طبق این گزارش، مقام‌های دولت بایدن همچنین درصدد توسعه اقدامات دفاعی هستند تا دسترسی روسیه و دیگر رقبای پیشرفته ایالات متحده به شبکه‌های فدرال و خصوصی آمریکا را دشوار سازند.

این منابع آگاه که خواستند نامشان فاش نشود در خصوص هدف اصلی تحریم‌های دولت بایدن علیه روسیه تصریح کردند: «اما هدف این اقدامات گسترده‌ آن‌طور که مقام‌ها (دولت بایدن) می‌گویند، ابلاغ یک پیام گسترده‌تر است مبنی بر اینکه کرملین برای سالها از ابزار سایبری برای اجرای یکسری اقدامات علیه منافع ایالات متحده و همپیمانان این کشور استفاده کرده است، در انتخابات مداخله کرده، تحقیقات در خصوص واکسن کروناویروس را هدف گرفته و جو مناسبی را برای هکرهای مجرمی به وجود آورده است که بات‌نت‌های باج افزاری را اداره می‌کنند که تأسیسات بهداشت عمومی آمریکا را مختل کرده‌اند».

اوایل بهمن ماه گزارش‌هایی منتشر شد مبنی بر اینکه رئیس‌جمهور آمریکا به دنبال تقویت امنیت سایبری این کشور پس از حملات سنگین ماه گذشته به وزارت‌خانه‌ها و نهادهای حساس است.

اولین بار روز یکشنبه ۲۳ آذر رویترز در گزارشی از حمله یک گروه هکری پیچیده به وزارت خزانه‌داری آمریکا و یک سازمان آمریکایی مسئول درباره تصمیم‌گیری در خصوص سیاست‌های اینترنت و ارتباطات خبر داد.

اندکی بعد، خبرگزاری رویترز گزارش داد که وزارت امنیت داخلی آمریکا هم که خود مسئول امنیت سایبری سازمان‌ها و نهادهای آمریکایی است هدف حمله سایبری قرار گرفته و هکرها توانستند به ارتباطات داخلی این وزارتخانه دسترسی پیدا کنند. رویترز افزود این نفوذ بخشی از حمله سایبری است که روز یکشنبه وزارت خزانه داری و تجارت آمریکا را نیز هدف قرار داده بود.

بعد از وزارت خزانه‌داری و تجارت و وزارت امنیت داخلی آمریکا، روزنامه «واشنگتن پست» از حمله سایبری به وزارت خارجه و موسسه ملی سلامت آمریکا (از شاخه‌های وزارت بهداشت و خدمات انسانی این کشور) خبر داد.

اف‌بی‌آی (پلیس فدرال آمریکا)، مدیر اطلاعات ملی و آژانس امنیت سایبری و زیرساختی آمریکا در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند کارگروه ویژه‌ای برای پاسخ به این حملات پیچیده که آن را قابل توجه و متداوم خوانده‌اند، تشکیل داده‌اند. آن‌ها اعلام کردند: «این وضعیتی فعال است و در تلاش برای درک گستردگی کامل این کارزار هستیم».

واشنگتن مدعی است که روسیه در این حملات سایبری نقش داشته است اما مقام‌های مسکو هرگونه مداخله در این مسئله را رد کرده‌اند.

فارس

پربیننده ترین خبرها