فیصل مقداد:خروج آمریکا ازبرجام عقبگرد در دیپلماسی بین‌المللی بود

فیصل مقداد:خروج آمریکا ازبرجام عقبگرد در دیپلماسی بین‌المللی بود
پنج‌شنبه 7 اسفند 1399 - 06:40

وزیر خارجه سوریه روز چهارشنبه طی بیانیه ای که در وبینار خلع سلاح در ژنو قرائت کرد، گفت: خروج آمریکا از برجام یک عقبگرد برای دیپلماسی بین المللی چندجانبه بود.

العالم-سوریه

«فیصل المقداد» گفت: سوریه از خواست ایران برای بازگشت دولت جدید آمریکا به این توافق بدون هیچ گونه محدودیت و شرطی حمایت می کند و ابتکار عمل لغو تحریم های تحمیل شده از سوی دولت قبلی آمریکا در نقض تعهدات خود تحت برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت، نقطه ورود برای اجرای این طرح است.

وی افزود: آمریکا تنها طرفی از کنوانسیون منع سلاح شیمیایی است که همچنان از زمان جنگ جهانی دوم تاکنون دارنده مواد شیمیایی است.

این مقام سوری اضافه کرد: سیاسی کاری در سازمان منع سلاح‌های شیمیایی منجر به فاصله گرفتن این سازمان از وظایف محول به این نهاد بر اساس کنوانسیون منع سلاح‌های شیمیایی است و اعتبار و آینده این سازمان را تهدید می‌کند.

وزیر خارجه سوریه گفت: در سال‌های اخیر برخی کشورها نه تنها مانع بازگشت کنفرانس خلع سلاح به ایفای نقش واقعی خود شده‌اند، بلکه تلاش کرده‌اند اعتبار و نقش سازوکارهایی را که براساس توافق‌نامه‌های مذاکره شده در کنفرانس ایجاد شده‌اند، تضعیف کنند.

مقداد با بیان اینکه فشار آمریکا و غرب بر دبیرخانه فنی سازمان منع سلاح شیمیایی موجب تبدیل این سازمان به ابزاری برای هدف قرار دادن کشورهای طرف توافق در خدمت منافع ژئوپلیتیک آمریکا است.

وی اضافه کرد: پس از فشارهای غرب و تحمیل تصمیم غیرقانونی برای ایجاد تیم حقیقت یاب که نقض مفاد کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی است، آمریکا و فرانسه در تلاشند تا پیش‌نویس تصمیمات جدیدی را ارائه دهند و بهانه‌هایی برای ارتکاب اقدامات تجاوزکارانه دیگر علیه سوریه ایجاد شود و همچنین گروه‌های تروریستی را به حملات شیمیایی ساختگی جدید در راستای سیاست‌های خصمانه آمریکا و اسرائیل تشویق کند.

وزیر خارجه سوریه تأکید کرد که دمشق اجازه پیشبرد این سناریوها و تبدیل سازمان‌های بین المللی مانند سازمان منع سلاح‌های شیمیایی به جبهه‌ای برای سیاست‌های غربی را نخواهد داد و البته این مسئولیت همه کشورهای عضو این سازمان و این کنفرانس خاص است.

مقداد گفت: اسرائیل فقط در منطقه سلاح های کشتار جمعی در اختیار دارد و امتناع تل آویو از پیوستن به همه معاهدات و توافق نامه های مهم مربوط به منع و جلوگیری از گسترش سلاح های کشتار جمعی، آن را به منبع اصلی تهدید برای صلح و امنیت در منطقه تبدیل کرده است.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها