بن سلمان به زودی رسید عادی سازی را از نتانیاهو و بایدن دریافت می کند

بن سلمان به زودی رسید عادی سازی را از نتانیاهو و بایدن دریافت می کند
پنج‌شنبه 7 اسفند 1399 - 09:47

شبکه 11 اسرائیلی از تماسی که بین محمد بن سلمان ولیعهد عربستان و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی صورت گرفته بود پرده برداشت. در این تماس عربستان خواهان دخالت اسرائیل برای بسته شدن پرونده حقوق بشر عربستان و دیگر پرونده ها در دولت آمریکا بود.

العالم-در گوشی

ازجمله این پرونده ها قضیه خاشقچی، عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی و کرونا هستند که مهم ترین موضوعات تماس های سری میان ریاض و تل آویو بودند. پیش از آن نیز نظام عربستان سال های سرنوشت سازی را در تاریخ خود دیده است که از سال 2003 تا کنون وقایع آن صورت محرمانه و غیر علنی بود تا اینکه محمد بن سلمان ولایت عهدی را بدست گرفت.

مسئولان اسرائیلی تاکید می کنند بن سلمان کسی بود که دستور گام عادی سازانه نوین را داد، همان زمانی که دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا اولین پرواز خود را با عبور از آسمان عربستان از "اسرائیل" به هند انجام داد.

در سال 2013 امضای توافق نامه هسته ای میان ایران و گروه 5+1 انگیزه ای برای افزایش سرعت هماهنگی بین ریاض و تل آویو بود، چرا که به عقیده کارشناسان مسائل منطقه، عربستان "اسرائیل" را تنها نیروی منطقه ای می دانست که قادر به حفاظتش از ایران بود.

از آن سو تل آویو هرگونه هماهنگی نظامی با ریاض علیه تهران را مستلزم کسب رضایت خود با به رسمیت شناخته شدن حاکمیتش بر سرزمین های اشغالی فلسطین از سوی دولت های عرب می دانست. این مسئله مقامات ریاض را واداشت تا از بیم ملت های عرب، از این شرط "اسرائیل" بگریزند.

این مسئله نهایتا منجر به آن شد که ریاض امارات، بحرین و سودان را به عنوان قربانیانی به سوی باتلاق عادی سازی هدایت کند. اما این کار برای اسرائیلی ها که به دنبال عادی سازی رسمی روابط با ریاض هستند و آن را لقمه چرب و نرمی در پرونده عادی سازی می دانند کافی نبود. در نتیجه دست به مانع تراشی هایی زدند که موجب ایجاد شکافی میان تل آویو وریاض شد که با روی کار آمدن جو بایدن رئیس جمهور جدید آمریکا دیری نپایید. بایدن پرونده های حقوق بشر عربستان ازجمله ترور جمال خاشقچی روزنامه نگار عربستانی را دوباره باز کرد که موجب شد بن سلمان در پرونده عادی سازی با "اسرائیل" تجدیدنظر کرده و در راستای تقویت ارتباط با نتانیاهو که روابطی استراتژیک با دولت پنهانی آمریکا دارد، تلاش کند.

اقدامات محمد بن سلمان نشان از امید وی به نتانیاهو دارد تا با میانجی گری نزد دولت بایدن، به بستن پرونده های فسادی که ثروت های چشم گیری را از بدو ولایت عهدی نصیب بن سلمان کرده، کمک کند.

تحولات حاکی از آن است که بن سلمان برخلاف حاکمان پیشین عربستان به افکار عمومی عرب درمورد روابط با "اسرائیل" هیچ توجهی نمی کند و توجه وی معطوف به منافعی است که می تواند بوسیله تقویت روابط با تل آویو به دست آورد. این همان چیزی است که راه وی را به سمت واشنگتن هموار می کند و هرگونه مانعی را در کاخ سفید از سر راه او برمی دارد.

پربیننده ترین خبرها