به دنبال تایید نقش ولیعهد سعودی در قتل خاشقچی صورت گرفت؛

گزارش گاردین از فشارها بر دولت انگلیس برای توقف فروش سلاح به عربستان

گزارش گاردین از فشارها بر دولت انگلیس برای توقف فروش سلاح به عربستان
شنبه 9 اسفند 1399 - 12:07

انگلیس با افزایش فشارها برای توقف فروش سلاح به عربستان، به دنبال انتشار گزارش ارزیابی سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) و تایید نقش ولیعهد عربستان در صدور دستور قتل «جمال خاشقچی» روزنامه نگار منتقد، مواجه شد.

العالم ـ اروپا

روزنامه انگلیسی گاردین گزارش داده، گروه های مدافع حقوق مدنی، سازمان های خیریه و برخی دیگر از فعالان حقوق مدنی اعلام کردند انتشار این گزارش کوتاه اما بدون ابهام، روابط دوستانه قدیمی بین لندن و ریاض را در کانون توجهات قرار داد.

سازمان امداد آکسفام چنین استدلال کرده که بریتانیا باید رویکرد دولت جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا در خصوص توقف فروش سلاح به ریاض را که ممکن است از آنها در جنگ طولانی مدت یمن استفاده کند، تایید کند.

مدیر اکسفام در یمن گفت: در شرایطی که به نظر می رسد آمریکا روابطش را با عربستان بازنگری می کند ما باید دولت بریتانیا را برای انجام چنین اقدامی و توقف فروش سلاح به عربستان که می تواند به درگیری ها در این کشور دامن بزند، تحت فشار قرار دهیم.

وی افزود: بیش از ۱۲ هزار غیرنظامی از زمان آغاز درگیری ها در یمن جان باخته اند و ما به آتش بس فوری نیاز داریم تا اطمینان یابیم که دیگر هیچ غیرنظامی بی گناه دیگری در یمن کشته نمی شود و سازمان های انسان دوستانه دسترسی امنی برای انتقال حمایت های مورد نیاز آنها دارند.

توبیاس الوود رئیس محافظه کار کمیته منتخب دفاعی انگلیس نیز بار دیگر خواسته خود از انگلیس را تکرار کرد و گفت این کشور باید فروش سلاح های مورد استفاده در جنگ یمن را به عربستان متوقف کند.

وی گفت: ابهامی درباره نتیجه گیری سیا در گزارش خود وجود ندارد و از این رو ادامه فروش سلاح به یمن برای کشور مایه شرمساری خواهد بود.

نماینده مجلس انگلیس همچنین از خانواده سلطنتی عربستان خواست فورا به «کاهش اعتماد و اطمینان بین المللی به ولیعهد عربستان» و نیز «فضای فرهنگی گسترده تری که باعث شده که چنین تصمیمی بدون هیچ چالشی باقی بماند» پاسخ دهد.

وزارت خارجه انگلیس گفته که بریتانیا همواره آشکارا اعلام کرده که قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار عرب نشریه واشنگتن پست، یک «جنایت وحشتناک» بوده و خواستار تحقیقات شفاف، کامل و معتبر به منظور پاسخگویی عاملان آن شده است.

بریتانیا ژوئیه گذشته ۲۰ فرد مظنون به دخالت در قتل خاشقچی را تحریم اقتصادی کرد ولی از هدف قرار دادن شخص محمد بن سلمان ولیعهد عربستان خودداری کرد.

انگلیس با این حال روابط نظامی و دیپلماتیک نزدیک خود با ریاض را حفظ کرده و دومین صادر کننده بزرگ سلاح به ریاض بعد از آمریکا است.

آنا استاوریاناکیس استاد روابط بین الملل در دانشگاه ساسکس انگلیس گفت: سیاست علنی دولت انگلیس در زمینه فروش سلاح «به حفظ مشروعیت حاکمیت عربستان» کمک کرده است اما دولت بریتانیا تحت فشارهای فزاینده بعد از تغییر دولت در واشنگتن قرار گرفته است.

به گزارش ایرنا، خاشقچی روزنامه نگار مخالف ولیعهد سعودی مهر ماه سال ۹۷ زمانی که برای انجام یک کار اداری به کنسولگری عربستان در استانبول ترکیه مراجعه کرد، به قتل رسید اما جسد او هیچ گاه پیدا نشد.

سازمان سیا پس از قتل خاشقچی در کنسولگری عربستان در ترکیه با قطعیت بالایی گزارش داد که بن سلمان شخصا دستور این قتل را صادر کرده است اما مقام های اطلاعاتی به طور علنی در این باره صحبت نکرده و شواهدی ارائه نکردند.

گزارشگر سازمان ملل نیز در ژوئن ۲۰۱۹ اعلام کرد که «غیرممکن است» که بن سلمان از این اقدام بدون اطلاع بوده باشد.

در گزارش دفتر مدیر اطلاعات ملی آمریکا که جمعه شب منتشر شد، آمده است: ما ارزیابی می‌کنیم که محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی، عملیاتی را در استانبول ترکیه برای دستگیری یا کشتن خاشقچی تایید کرده است.

پربیننده ترین خبرها