درگیری آمریکا و روسیه در زمین سودان

درگیری آمریکا و روسیه در زمین سودان
دوشنبه 11 اسفند 1399 - 19:49

در حالیکه روسیه قصد دارد یک پایگاه دریایی در سواحل دریای سرخ در سودان تاسیس کند ناوچه "آدمیرال گریگروویچ" روسیه وارد یکی از بنادر سودان شد.

العالم- درگوشی

در حالی‌که با آمدن "جو بایدن" به کاخ سفید روابط واشنگتن و مسکو وارد مرحله بحران شده، اولین کشتی جنگی روسیه در بندر "بور سودان" در شرق سودان لنگر انداخته است.

کارشناسان مسائل آفریقا می‌گویند، با توجه به اینکه مسکو و خارطوم در جریان سفر "عمر البشیر" به روسیه در سال 2017 قرارداد امضا کردند، آمریکا که بعد از عادی‌سازی روابط خارطوم و تل‌آویو، به سودان نزدیک شده است، نمی‌تواند روسیه را از احداث پایگاهی نظامی در بنادر سودان منع کند.

قرارداد امضا شده میان روسیه و سودان 25 ساله و در صورت توافق طرفین، به مدت 10 سال قابل تمدید است. این قرارداد بر احداث پایگاهی که مرتبط با آموزش، تبادل تجربیات، ورود کشتی‌های جنگی به بنادر طرفین و بررسی احداث پایگاه نظامی در دریای سرخ تصریح می‌کند. ولی روسیه نسبت به آخرین بند پیشنهادی مشتاق نبود ولی این موضوع که چرا روسیه در این برهه زمانی دست به تحرکاتی برای احداث پایگاه نظامی‌اش در سودان می‌زند، سوال‌برانگیز است. برخی می‌گویند روسیه می‌خواهد حضوری نظامی در نزدیکی پایگاه‌های آمریکایی داشته باشد تا بستر بازدارندگی ایجاد کند. برخی نیز می‌گویند که روسیه می‌خواهد حضور و نفوذش را در قاره آفریقا که منبع بزرگ ثروت‌های طبیعی و بازاری بزرگ برای تسلیحات روسی محسوب می‌شود، تقویت کند.

روسیه در این رقابت تنها نیست بلکه برخی کشورها مانند ترکیه، چین و فرانسه به همین منظور تحرکاتی انجام می‌دهند و آمریکا، چین و فرانسه نیز پایگاه‌های دریایی در کشور جیبوتی که مشرف به باب المندب است، دارند.

روسیه چند سال پیش پایگاهی مشابه در بندر "طرطوس" سوریه احداث کرد تا اینکه مسکو دو سال پیش نیز از حق احداث پایگاه دریایی در این کشور برخوردار شد.

مسکو پایگاه نظامی بزرگی در نزدیکی بندر طرطوس دارد و همچنین سامانه پدافند هوایی "اس 400" را در منطقه مستقر کرده تا از پایگاه‌های آن در برابر حملات هوایی محافظت کند.

خبرگزاری دولتی روسیه "تاس" گزارش داد تاسیسات جدید عملیات ناوگان دریایی روسیه را در اقیانوس هند بسیار تسهیل می‌کند و نیروی دریایی روسیه قادر خواهد شد خدمه کشتی‌های دریایی خود مستقر در اقیانوس هند را از طریق آسمان به سودان منتقل کند.

کارشناسان معتقدند که حضور نظامی روسیه در سودان باعث بروز درگیری میان روسیه از یک سو و آمریکا و همپیمانانش از سوی دیگر خواهد شد چرا که کاخ سفید هر نوع حضور سیاسی و نظامی خود در آفریقا را اهرمی برای مقابله با روسیه و تکمیل محاصره مسکو از سوی اروپا می‌داند تا به این وسیله مانع قدرت یافتن مجدد روسیه در سطوح سیاسی، نظامی و اقتصادی شود.

پربیننده ترین خبرها