دقت موشک های ایرانی ، عامل بازدارندگی یمن و کنترل رفتار سعودی ها

دقت موشک های ایرانی ، عامل بازدارندگی یمن و کنترل رفتار سعودی ها
سه شنبه 12 اسفند 1399 - 21:19

امریکا جزئیات جدیدی درباره بمباران پایگاه عین الاسد امریکا در عراق منتشر و وزارت خارجه این کشور از تمرکز بر رفتار آتی عربستان پس از انتشار گزارش ویژه درباره جمال خاشقچی خبرنگار سعودی خبر داد.

العالم - درگوشی

رسانه های جنگی یمن نیز صحنه هایی از شلیک موشک بالستیکی به اهداف نظامی ریاض پایتخت عربستان ،درچارچوب عملیات دفاعی موازنه بازدارندگی پنجم منتشر کردند.

سه خبر بسیار مهم در صدر عناوین رسانه های روز سه شنبه قرار گرفت که همه از تحولات حساس در منطقه؛ مرکز جهان سخن می گفت و همه نیز در راستای سیاست آتی و تغییرات جدید منطقه پس از اعلام رسوایی دست داشتن مقام ارشد عربستان در جنایت کشتن جمال خاشقچی خبرنگار سعودی در استانبول ترکیه است .

آمریکا برای حفظ منافع خود در کشور عربستان که ناقض حقوق بشر بوده و مخالفان خود را با انواع شکنجه و سانسور و شمشیر به قتل می رساند،دربرابر جنایتکار اصلی ترور خاشقچی موضع نرم و ضعیفی اتخاذ کرد .

پرونده اول

اولین و مهم ترین پرونده ، اقدام امریکا در بیان جزئیات جدیدی از بمباران پایگاه عین الاسد در غرب عراق توسط ایران است زیرا ژنرال فرانک ماکینزی فرمانده نیروهای مرکزی امریکا گفت ایران 16 موشک بسیار دقیق به پایگاه عین الاسد شلیک کرده و وی این بمباران را بی سابقه توصیف کرد.

مکنزی در یک مصاحبه تلویزیونی درامریکا به اظهارات نظامیان نجات یافته از این حمله استناد کرد . پیشتر واشنگتن اعلام کرده بود حدود 100 سرباز امریکایی دچار ضربه مغزی شده بودند .گفتنی است این حمله به دنبال جنایت ترور قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس و همراهان وی صورت گرفت.

امریکا با این اظهارات، به قدرت نظامی ایران و دقت و قدرت موشک هایش اشاره کرد که به معنای توان هدف گیری کانون های تهدید آمیز آتی آبهای خلیج فارس، دریای عمان و دریای عرب است . یعنی مراکز حساس رژیم صهیونیستی در تیررس یگان نظامی ایران قرار دارد و زیاده گویی و گستاخی اسرائیل بی ارزش است.

پرونده دوم

واشنگتن پس از انتشار گزارش ویژه درباره کشته و تکه تکه شدن وحشیانه جمال خاشقچی خبرنگار سعودی، اعلام کرد که بر رفتار آتی عربستان تمرکز خواهد کرد که به معنای کنترل و تعدیل رفتار وحشیانه عربستان در خفه کردن صدای مخالفان و حذف فیزیکی آنان حتی با اره و تکه تکه کردن است مانند جمال خاشقچی که وی را به سفارت عربستان در استانبول کشانده و به دستور و نظارت مستقیم مقام ارشد کشور ، وی را از بین می برند.

کنترل رفتار بن سلمان توسط آمریکا ،موضعی ضعیف است که مبتنی بر اصل قصاص عادلانه و انجام اشد مجازات در حق جنایتکاری که جنایت و اقدامی تروریستی انجام داده ،نیست.

در اینجا هیچ تفاوتی میان روش ترامپ در دوشیدن عربستان و جنایت محمد بن سلمان در ترکیه وجود ندارد با توجه به این نکته که گزارشی که امروز جو بایدن رئیس جمهوری امریکا منتشر کرد درست به نتایج تحقیقات دوره ترامپ شباهت داشت در حالی که ترامپ با سوء استفاده از رسوایی ولی عهد و نقطه ضعفش؛ در صدد باج خواهی از عربستان برآمد و به دوشیدنش پرداخت در حالی که بایدن امروز با فشار مستقیم، به اجرای تحریم های بین المللی و آمریکایی مانند قانون جاستا می پردازد .

گفتنی است کنگره قانون جاستا را به دنبال حمله گروهی از تروریست های سعودی به دو ساختمان تجارت جهانی نیویورک با نظارت شاه بندر بن سلطان عبدالعزیز سفیر پیشین واشنگتن و ترکی الفیصل رئیس اسبق سازمان اطلاعات عربستان و حمایت مالی و لوجستیکی از تروریست های قاتل؛ برای قصاص بن سلمان و دوشیدن وی اما به شکلی خفت بار و شرم آور تصویب کرد.

پایگاه فلوریدا بولدوگ امریکا سال 2019 در 18مین سالروز حادثه ، اطلاعات جدیدی درباره حمایت مالی و لوجستیکی از تروریست ها توسط بندر بن سلطان و ترکی الفیصل رئیس پیشین اطلاعات عربستان منتشر کرد.

این گزارش حاکی است بن سلطان و همسرش هیفا از شماری از تروریست های دخیل در اجرای این ، حملات حمایت مالی و لوجستیکی کرده بودند.

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه امریکا گفت : فروش سلاح به عربستان درآینده بر اساس منافع و ارزشهای امریکا خواهد بود .

وی گفت : کشورش مقامات سعودی را به منحل کردن یگان واکنش سریع تشویق کرده است یگانی که واشنگتن به خاطر دست داشتنش در کشتن جمال خاشقچی خبرنگار سعودی تحریم کرده بود .

وی هم چنین گفت : از ریاض درخواست شده اصلاحاتی انجام دهد و قوانین دولتی وضع کند که ضامن توقف عملیات حذف مخالفان باشد و اعمال فشار برای آزادی فعالان سعودی ادامه خوهد داشت.

پرونده سوم

رسانه های جنگی یمن صحنه هایی از شلیک موشک بالستیکی به اهداف نظامی ریاض پایتخت عربستان در چارچوب عملیات دفاعی موازنه بازدارندگی پنجم منتشر کردند.

این صحنه ها شامل شلیک موشک بالستیکی به نام ذوالفقار به هدفی نظامی در ریاض بود.

یحیی سریع سخنگوی نیروهای مسلح نیز تاکید کرد عملیات موزانه بازدارندگی پنجم که عمق عربستان را هدف قرار داد با یک موشک بالستیکی، 15 پهپاد و 9 جنگنده صماد 3 به مناطق حساس ریاض و دو استان ابها و خمیس مشیط انجام شد.

این تحولات بیانگر تغییر میزان بازدارندگی به نفع یمن و انزوای توان نظامی عربستان و نشان دهنده وحشی گری این کشور در برابر مردم مسالمت جوی آزاده و حامی سرزمین ،آبرو و استقلال کشورشان است و مردمی که در صدد حفظ ثروت هایی هستند که آمریکا غارت کرده و می کند، و هم اکنون نیز مشغول غارت ثروت کشورهای منطقه از جمله عربستان سعودی است.

السيد ابو ايمان

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها