یمن و سعودی در آستانه جنگ تاسیسات نفتی

یمن و سعودی در آستانه جنگ تاسیسات نفتی
چهارشنبه 13 اسفند 1399 - 18:24

کارشناسان نظامی معتقدند معادله بازدارندگی یمن به مرحله جنگ نفت رسیده است و رژیم سعودی در صورت ورود به جنگ، هزاران بار درباره تصمیمش تجدیدنظر خواهد کرد.

العالم- نظرکده

کارشناسان سیاسی می‌گویند این موضوع که صنعا تهدید کرده که در صورت حمله رژیم سعودی به تاسیسات نفتی در صافر، آرامکو را هدف قرار خواهد داد نشان‌دهنده اوج معادله بازدارندگی یمن است.

کارشناسان سیاسی افزودند، ارتش یمن و کمیته‌های مردمی و جنبش انصارالله معادله بازدارندگی علیه ائتلاف متجاوز سعودی را متبلور ساخته‌اند و این معادله زمانی بر دشمن تحمیل شد که انصارالله و ارتش و کمیته‌های مردمی تصمیم گرفتند از مرحله دفاع به مرحله هجوم منتقل شوند و جنگ را به قلب عربستان سعودی انتقال دهند.

کارشناسان بر این باورند که جنبش انصارالله همچنین استراتژی آزادسازی مناطق را از اشغال ائتلاف سعودی و دولت مستعفی "عبد ربه منصور هادی" کلید زده و آزادسازی قریب الوقوع مارب از دستاوردهای این استراتژی است. مارب از اهمیت استراتژیک، اقتصادی، نظامی و سیاسی برخوردار است.

به گفته کارشناسان، آزادسازی شهر نفت‌خیز مأرب عامل قدرت دولت صنعا و عامل ضعف ائتلاف متجاوز است.

کارشناسان نظامی با اشاره به اینکه آرامکو از مدت‌ها پیش در فهرست اهداف نیروهای یمنی است، متذکر شد که تهدید صنعا برای حمله به آرامکو نوعی هشدار است.

کارشناسان نظامی تأکید می‌کنند یمن قدرت خود در هدف قرار دادن مهم‌ترین اهداف سعودی از جمله تاسیسات و شرکت‌های نفتی ثابت کرده و اگر صافر هدف حملات قرار بگیرد پاسخ یمنی‌ها به ریاض بسیار هزینه‌بردار خواهد بود.

کارشناسان بر این عقیده‌اند که یمنی‌ها هیچ توجهی به درخواست‌های سعودی درخصوص مأرب نمی‌کنند و لذا پیشروی‌های‌شان را در این استان متوقف نخواهند کرد. یمنی‌ها همچنین درخواست آمریکا مبنی بر توقف در مرزهای مأرب را نادیده می‌گیرند زیرا که یمنی‌ها طبق استراتژی‌شان اقدام و دیکته‌های آمریکا را رد می‌کنند.

پربیننده ترین خبرها