ادعای حیرت انگیز وزیر سعودی.. محمد مرسی، عامل آمریکا بود!

ادعای حیرت انگیز وزیر سعودی.. محمد مرسی، عامل آمریکا بود!
پنج‌شنبه 14 اسفند 1399 - 10:43

اظهارات اخیر احمد قطان، وزیر مشاور دولت عربستان در امور آفریقا و سفیر سابق این کشور در مصر را می توان در چهارچوب سیاست های سنتی عربستان در تخریب جماعت اخوان المسلمین و اهانت به انقلاب ملت مصر علیه نظام فاسد حسنی مبارک تفسیر کرد.

العالم - در گوشی

احمد قطان چند روز قبل در یک برنامه تلوزیونی ادعا کرده بود که در انتخابات ریاست جمهوری مصر در سال 2012، احمد شفیق پیروز شد اما به خاطر مداخله "آن پترسون"، سفیر آمریکا در قاهره، محمد مرسی، پیروز انتخابات اعلام شد.

قطان در تلاش برای اثبات این ادعا، در این گفتگوی تلوزیونی بدون اشاره به منبع اعلام خبر، گفت که احمد شفیق به طور رسمی برنده انتخابات اعلام شد نه مرسی. وی به نقل از "مصطفی بکری"، روزنامه نگار مصری ادعا کرد که در آن زمان، نیروهای امنیتی برای حفظ امنیت و جلوگیری از بروز اتفاقات احتمالی، به خانه احمد شفیق ریختند.

نکته جالب توجه در این گفتگو این است که قطان در همین گفتگو ادعای خود را نقض کرده و می گوید که در همان زمان گزارشی را با مضمون اعلام پیروزی محمد مرسی به سعود الفیصل، وزیر خارجه وقت عربستان، مخابره می کند و می گوید که اگر احمد شفیق، پیروز انتخابات اعلام شود، مصر در آشوب و هرج و مرج فرو می رود. زیرا جماعت اخوان المسلمین، با استفاده از نفوذ خود بر مردم عامی مصر، همه چیز را زیر سلطه گرفته اند. وی در این گزارش مدعی شده است که اخوان ظرف یک سال رسوا خواهد شد زیرا نمی توانند مصر را اداره کنند.

وی سپس به شرح مباحث مطرح شده در نشست ریاض با حضور سعود الفیصل، وزیر خارجه وقت عربستان و هیلاری کلینتون، وزیر خارجه اسبق آمریکا و عادل الجبیر، سفیر وقت عربستان در واشنگتن و نزار مدنی، وزیر مشاور دولت در امور خارجی عربستان می پردازد و می گوید که سعود الفیصل در آن نشست وی را به کلینتون معرفی کرده و از او خواسته است که نظرها و پیش بینی های خود را با کلینتون مطرح کند؛ او هم به وزیر خارجه وقت آمریکا گفته است که "نیروهای مسلح مصر به اخوان اجازه نمی دهند که بر مصر حکومت کنند".

صرف نظر از درستی یا نادرستی ادعاهای قطان، اصل ثابتی را از اظهارات و ادعاهای او می توان استنتاج کرد و آن بازی آمریکا با سرنوشت ملتها از طریق مداخله علنی و مستقیم در امور کشورهای دیگر با استفاده از ابزار و مزدوران خود و پیشبرد اهداف و مطامع رژیم صهیونیستی است بدون اینکه پیامدهای فاجعه بار این سیاست ویرانگر را در نظر بگیرد.

نکته ثابت دیگر در اظهارات قطان کینه عربستان از اخوان المسلمین است به طوری که هنوز هم برای ضربه زدن به این جماعت، در کمین است.

پربیننده ترین خبرها