هند یک روز را به نام روز چابهار نامگذاری می کند

هند یک روز را به نام روز چابهار نامگذاری می کند
پنج‌شنبه 14 اسفند 1399 - 14:04

نمایندگان شش کشور از جمله ایران، افغانستان، ازبکستان، ارمنستان، روسیه و قزاقستان روز پنجشنبه در مراسم نامگذاری روز چابهار در هند شرکت می‌کنند.

العالم ـ آسیا

وزارت امور خارجه هند در بیانیه‌ای اعلام کرد که مراسم نام گذاری روز چابهار روز پنجشنبه در حاشیه اجلاس دریایی هند ۲۰۲۱ که در دهلی نو برگزار می‌شود، انجام خواهد شد.
در این مراسم که به صورت مجازی برگزار می‌شود، نمایندگان کشورهای ایران، افغانستان، ازبکستان، ارمنستان، روسیه و قزاقستان شرکت خواهند کرد.
نمایندگی ایران را محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی کشورمان بر عهده خواهد داشت.
شبکه خبری «ان دی تی وی» در این خصوص اعلام کرد: اس جایشانکار وزیر امور خارجه هند در مراسم افتتاحیه این مراسم سخنرانی خواهد کرد و مانسوخ مانداویا وزیر بنادر، کشتیرانی و مسیرهای دریایی سخنرانی اصلی را ارائه خواهد داد.
در ادامه این مراسم دو وبینار با موضوعات "توسعه زیربنای بندر چابهار: آزادسازی فرصت ها" و "تقویت تجارت از طریق ترویج بازرگانی و ارتباط منطقه ای" برگزار خواهند شد.

ارسال شش جرثقیل به چابهار از سوی هند
هفته گذشته بود که مقامات هندی اعلام کردند این کشور تا پایان ماه ژوئن سال جاری چهار جرثقیل دیگر به بندر چابهار ارسال خواهد کرد تا روند کار در این بندر سرعت بیشتری گیرد. هند ماه گذشته (ژانویه) دو جرثقیل سنگین با چابهار ارسال کرده بود.
به گفته سانجی بانداپویا معاون جانشین وزارت بنادر، کشتیرانی و مسیرهای آبی هند، تا ۳۱ ژانویه سال ۲۰۲۱، حدود ۱۲۳ کشتی در بندر چابهار پهلو گرفته‌اند. همچنین یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن کارگو در بندر چابهار مدیریت شده است و تلاش‌ها برای افزایش ترافیک باری در این بندر در حال انجام است. از سال ۲۰۱۷ تاکنون هنداز طریق بندر چابهار یک میلیون و صد هزار تن گندم، غلات و سایر کمک‌ها را در بیش از ۴ هزار و ۸۰۰ کانتینر به افغانستان ارسال کرده است.

به گزارش ایرنا، هند در بودجه سال ۲۰۲۱ خود یک میلیارد روپیه (معادل تقریبی ۱۳ میلیون و ۶۹۸ هزار دلار) برای توسعه بندر چابهار در نظر گرفت. از سوی دیگر وی مرالدی هران مشاور وزیر امور خارجه هند ماه گذشته در پارلمان این کشور اعلام کرده بود که هند همچنان به تعامل خود با ایران در مورد روش‌های اجرایی کردن پروژه راه آهن چابهار به زاهدان و سایر پروژه‌های زیرساختی در ایران ادامه می‌دهد.
دسترسی به چابهار برای امنیت انرژی هند به عنوان یک اقتصاد در حال رشد بسیار حایز اهمیت است، دهلی نو به انرژی کشورهای آسیای مرکزی نیازمند است. هند عضوی از کریدور بین المللی حمل و نقل شمال و جنوب است که هدف از آن ایجاد شبکه حمل و نقل میان کشورهایی مانند هند، ایران، ارمنستان، آذربایجان، کشورهای آسیای مرکزی و روسیه است.

پربیننده ترین خبرها