سرزمین صلح، سفیر صلح و مرجع صلح

سرزمین صلح، سفیر صلح و مرجع صلح
شنبه 16 اسفند 1399 - 11:54

سفر پاپ فرانسیس به عراق، اولین سفر رئیس کلیسای کاتولیک جهان به این کشور کهن و باستانی است که مهد تمدن و خاستگاه پیامبران و رسالت های آسمانی به شمار می رود و مزار شماری از امامان و قدیسان در این کشور واقع شده است.

العالم - تحلیل روز

همچنین مساجد، حسینیه ها و کلیساهای در این کشور بنا شده اند و پیروان همه ادیان ابراهیمی در این کشور با دوستی و محبت در کنار هم زندگی می کنند به طوری که این کشور تبدیل به سمبل صلح در طول تاریخ شده است.

پاپ، قبل از سفر به عراق، در پیام تصویری برای ملت این کشور، با اشاره به این حقیقت خطاب به آنها گفت: "ای برادران و خواهران عراقی، سلام علیکم، طی چند روز آینده در بین شما خواهم بود و مشتاق دیدار شما و سرزمین شما هستم. شما همگی برادر هستید و تمایل دارم که در کنار هم نیایش کنیم و با شما و با برادران و خواهران ادیان دیگر زیر پرچم پدرمان ابراهیم (ع) که مسلمانان، یهودیان و مسیحیان را در یک خانواده واحد جمع می کند، نیایش کنیم و حرکت کنیم... حضرت ابراهیم (ع) از هزاران سال پیش راه و مسیری را آغاز کرده و امروز باید این راه را با همان روحیه ادامه بدهیم و با هم در مسیر صلح قدم بگذاریم، لذا من از شما می خواهم که به حضرت ابراهیم (ع) اقتدا کرده و با امید حرکت کنید و در نیایشتان مرا یاد کنید."

ابراهیم علیه السلام پدر همه ادیان و پیامبران الهی در سرزمین اور در جنوب عراق به دنیا آمد و از همین سرزمین رسالت الهی خود را به بشریت ابلاغ کرد و امروز پس از هزاران سال، پاپ واتیکان به عنوان سفیر صلح، به شهر اور، زادگاه حضرت ابراهیم علیه السلام سفر کرده است؛ سرزمینی که در هجوم سپاهیان تاریکی، می رفت تا خاطره صلح و آرامش را به فراموشی بسپارد؛ کینه و نفرت و قتل و غارت گاه به بهانه بازگشت به سرزمین موعود و گاه به بهانه "ترویج توحید خالص و مقابله با شرک" و گاه به بهانه "گسترش دموکراسی"، بر این سرزمین سایه افکنده بود.

اقدام پاپ برای ملاقات با سید علی سیستانی، مرجع عالی شیعیان و نواده پیامبر بزرگ اسلام در نجف اشرف، اقدامی حکیمانه و از سر درایت و هشیاری و در واقع پاسخی است به حمایت بی دریغ این مرجع عالیقدر از مسیحیان و مسلمانان و اقلیت های دینی واقوام و طوایف مختلف در برابر هجوم سپاهیان تاریکی، زمانی که فتوا دادند که باید از همه پیروان ادیان ابراهیمی بدون استثنا دفاع شود. ایشان خطاب به مسیحیان گفته بودند: "شما از ما هستید و ما از شما" و خطاب به مسلمانان اهل سنت هم گفته بودند: "اهل سنت از خود ما هستند". و این گونه بود که همه عراقی ها اعم از مسلمان شیعه و سنی و مسیحی و ایزدی در لبیک به فتوای ایشان برای دفاع از صلح و سرزمین صلح به پا خواستند.

سپاهیان تاریکی با حمایت تروریسم آمریکایی و وهابیت سعودی در سال 2014 تنها در چند روز یک سوم سرزمین عراق را اشغال و کلیساها و مساجد و حسینیه ها را ویران کردند، بانوان مسیحی و ایزدی را به اسارت گرفتند و سعی کردند بغداد را هم اشغال کنند. غافل از این که صلح هم سربازان قهرمان خود را دارد؛ کسانی که جان خود را کف دست گرفتند و آستین همت بالا زدند و لبیک به دعوت مرجع عالی قدر صلح و دوستی سلاح به دست گرفتند. رزمندگان حشد الشعبی و نیروهای مسلح عراق، جوانانی با عمر گل خانه و شهر و دیار خود را رها کرده و عازم موصل شدند و سپاهیان تاریکی را از کلیساها بیرون راندند و بانوان مسیحی و ایزدی اسیر را آزاد و عراق را وجود تروریست ها پاکسازی کردند.

پاپ در پیام خود، حقیقت مصائب عراق به خصوص مسیحیان و ایزدی ها به دست سپاهیان تاریکی را به خوبی به تصویر می کشد.

وی در این پیام گفته است: "خواهران و برادران عزیزم من تمام سال های گذشته به شما فکر کرده ام. شما رنج بسیاری را متحمل شده اید اما هرگز نا امید نشده اید. من به شما مسیحیان و مسلمانان و ایزدی ها فکر کرده ام.. من رنج ایزدی ها درک می کنم و اکنون با اشتیاق و امید فراوان، پا به خاک مبارک شما می گذارم."

مناطقی که پاپ قصد دارد در این سفر از آنها بازدید کند به خصوص موصل، مناطقی هستند که خون های پاکی برای آزادی آنها ریخته شده است از جمله خون فرماندهان شهید قاسم سلیمانی و ابو مهدی المهندس. و این گونه است که خون مسلمانان و مسیحیان و ایزدی ها در عراق در کنار برادران ایرانی – که هزاران تن از آنها در عراق و سوریه به شهادت رسیدند – در راه دفاع از مقدسات اسلامی و مسیحی و دیگر اقلیت های دینی، با هم درآمیخت.

عراقی ها طی سالها جنگ با ارتش ظلمت از جمله گروه تروریستی داعش، شکوهمندترین حماسه ها را به رغم کارشکنی های حساب شده ائتلاف آمریکا و رژیم صهیونیستی و عربستان رقم زدند و اکنون امیدوارند که با ورود با سفیر صلح، پاپ واتیکان به کشورشان این همبستگی و اتحاد چندین برابر شود. اتحادی که اگر درایت و حکمت مرجع عالی قدر شیعه نبود و جانفشانی قهرمانان صلح نبود، هیچ گاه به وجود نمی امد.

  • محمد سعيد - العالم

پربیننده ترین خبرها