روسیه سومین پایگاه نظامی خود را در سوریه تاسیس می‌کند

روسیه سومین پایگاه نظامی خود را در سوریه تاسیس می‌کند
شنبه 16 اسفند 1399 - 17:12

روزنامه روسی «اوراسیا دیلی» از برنامه دولت روسیه برای تاسیس پایگاه نظامی جدید این کشور در سوریه خبر داد.

العالم - سوریه

به گزارش ایرنا، اوراسیادیلی روز شنبه در گزارشی به نقل از منابع نظامی در سوریه خاطرنشان کرد که ارتش روسیه در سوریه برای تاسیس پایگاه نظامی جدید در نزدیکی شهر تاریخی تدمر (پالمیرا) در استان حمص آماده می شود.

این پایگاه نظامی با فاصله ۱۳ کیلومتر از شمال شهر تدمر در منطقه جبل المازر قرار خواهد داشت که در آن فرودگاه ویژه بالگرد با باند به طول ۷۸۰ متر خواهد داشت.

مساحت این پایگاه نظامی روسیه ۳۷ هکتار خواهد بود و به انبارهای سلاح ارتش سوریه متصل خواهد شد.

به گزارش اوراسیادیلی، نبردهای پراکنده در مناطق صحرایی سوریه بین نیروهای ارتش سوریه با حمایت و پشتیبانی روسیه علیه گروه های پراکنده تروریست های داعشی ادامه دارد.

ارتش روسیه به حملات به مراکز داعش در مناطق حمص و دیرالزور و نیز مثلث حلب-رقه و حما ادامه می دهد.

نیروی هوافضای روسیه از روز ۳۰ ماه سپتامبر(مهر) عملیات نظامی در سوریه را به درخواست دولت این کشور آغاز کرد و بخش اصلی عملیات در ماه دسامبر سال ۲۰۱۷ به پایان رسید و بخش عمده نیروهای روسیه از آن تاریخ خاک روسیه را ترک کردند.

براساس توافق‌نامه ای که در سال ۲۰۱۵ بین مسکو و دمشق امضا شد، گروه هوایی نیروهای مسلح روسیه، به طور نامحدود در قلمرو سوریه در پایگاه هوایی حمیمم حضور خواهد داشت.

در سال ۲۰۱۷ نیز روسیه و سوریه توافق نامه‌ای را امضا کردند که طبق آن، ۱۱ کشتی هسته‌ای روسیه اجازه یافتند در بندر "طرطوس" مستقر شوند.

توافق‌نامه روسیه و سوریه ۴۹ سال اعتبار دارد و ۲۵ سال نیز قابل تمدید است.

پیشتر بشار اسد رییس جمهوری سوریه اعلام کرده بود که پایگاه های نظامی حمیمم و طرطوس روسیه در سوریه برای تامین امنیت این کشور اهمیت بسیاری دارد.

به گزارش ایرنا، اسد در گفت وگو با شبکه تلویزیونی روسی زویوزدا متعلق به وزارت دفاع روسیه گفت: مطابق با توافقنامه های روسیه و سوریه دو پایگاه نظامی حمیمم و طرطوس تاسیس شده است.

وی افزود: برای درک نقش روسیه در سوریه و اهمیت این پایگاه های نظامی باید به دو نکته توجه داشت. نخست ما در سوریه با تروریسم بین المللی سر وکار داریم. روزی فرا خواهد رسید که آخرین کانون آن در خاک سوریه نابود خواهد شد و تروریست ها توانمندی خود را درنتیجه عملیات نظامیان ما ازدست خواهند داد.

به عقیده رییس جمهوری سوریه ، ‌اما اینکه پس از یکسره کردن کار تروریست ها چه رخ خواهد داد باید به نکته دوم توجه داشت که به نقش روسیه در امور بین المللی مربوط می شود.

اسد با بیان اینکه امروز دنیا با قانون جنگل اداره می شود، ادامه داد: قوانین بین المللی به فراموشی سپرده می شود. علت این مساله عدم موازنه ای است که بیش از ۲۵ سال در عرصه بین المللی مشاهده می شود.

وی توضیح داد که نقش روسیه احیای موازنه برهم خورده در امور مناسبات بین المللی است.

رییس جمهوری سوریه به نقش حضور نظامی روسیه در عرصه جهانی در کنار اقدامات سیاسی- دیپلماتیک در صحنه جهانی اشاره کرد و ادامه داد : بسیاری از کشورها در وهله اول کشورهای کوچک که سوریه نیز جزو آنها محسوب می شود، از متوازن تر شدن نظام جهانی سود می برند.

وی افزود: به این ترتیب می توان نتیجه گیری کرد که نقش روسیه در سوریه به مقابله با تروریسم بین المللی محدود نمی شود. توافق های مربوطه روسیه و سوریه برای ۲۵ سال درنظر گرفته شده است. من فکر نمی کنم که تروریست ها تا آن مدت دوام بیاورند.

اسد به بعد دیگر حضور نظامی روسیه در سوریه و سایر مناطق جهان اشاره کرد و افزود: هدف آن (حضور نظامی روسیه) تامین نظام جهانی عادلانه تر و متوازن تر است. البته اگر غرب زمانی از سیاست های خصمانه استفاده از قدرت نظامی برای مشکل آفرینی برای کشورهای جهان صرف نظر کند در آن صورت روسیه نیز نیازی به چنین تاسیسات نظامی نخواهد داشت. اما جهان نیاز به توازن دارد.

سوریه از سال ۲۰۱۱ مورد حمله تروریست های بین المللی ازجمله داعش قرار گرفت و برخی کشورهای عربی و غربی و در راس آنها آمریکا بطور پنهانی و آشکار از تروریست ها حمایت کردند.

پربیننده ترین خبرها