نمایش محاکمه علوش در فرانسه؛ باج خواهی علنی برای بالا بردن نرخ رشوه سیاسی

نمایش محاکمه علوش در فرانسه؛ باج خواهی علنی برای بالا بردن نرخ رشوه سیاسی
يکشنبه 17 اسفند 1399 - 11:50

با برملا شدن ادعاهای دروغین غرب، به نظر می رسد که معادله سیاسی جدیدی در حال شکل گرفتن است به طوری که بسیاری به این باور رسیده اند که اقدام فرانسه به محاکمه "اسلام علوش"، سخنگوی رسانه ای گروه تروریستی موسوم به جیش الاسلام، صرفا بخشی از سیاست های این کشور برای باج گیری علنی از کشورهای حاشیه خلیج فارس است.

العالم - تحلیل روز

قصه از آنجا شروع شد که پلیس فرانسه، "وجدی نعمه"، ملقب به اسلام علوش، سخنگوی سابق گروه تروریستی جیش الاسلام را در اواخر دسامبر 2020 به اتهام شکنجه و جذب کودکان در این گروه تروریستی و ربودن "رزان زیتونه" و همسرش وائل حماده و ناظم حماده و سمیره خلیل، همسر یاسین حاج صالح دستگیر کرد و شورای هماهنگی گروه های مسلح و رسانه های وابسته شروع به پخش تصاویر و فیلم هایی از علوش کردند. در این فیلم ها، نعمه ملقب به اسلام علوش – که علایم شکنجه روی بدنش بود - به ربودن و قتل مزدور سازمان جاسوسی فرانسه به نام "رزان زیتونه" از دفتر کارش در دوما در سال 2013 اعتراف کرده بود.

در اعترافات «وجدی نعمه» آمده است که طرح ترور "رزان زیتونه"، از سوی زهران علوش، ابو هاشم الوزیر و ابوعبد الرحمن کعکه با حضور ابو یاسر الشیخ بزینه و یاسر دلوان – که همه از سرکرده های جیش الاسلام هستند -، مطرح و ارائه شده است. این گروه تصمیم گرفتند رزان زیتونه را ربوده و به قتل برسانند. از همان زمان سازمان جاسوسی فرانسه شروع به تعقیب ربایندگان و زیتونه و همدستانشان کرد تا بعدها آنها را دستگیر و محاکمه کند آنهم نه به خاطر جنایاتی که در حق ملت سوریه مرتکب شده بودند بلکه به خاطر ربودن خانم زیتونه. از آن زمان به بعد، شدیدترین عملیات حذف و تسویه بین سران گروه های تروریستی برای از بین بردن شواهد و اسناد این عملیات آغاز شد.

جزئیات داستان از این قرار است که صبح روز نهم دسامبر 2013 عناصر مسلحی از دفتر امنیتی وابسته به گروه موسوم به جیش الاسلام به سرکردگی محمد کبریته ملقب به ابو علی حدید به مرکز ثبت و اسناد نقض جرایم و حقوق بشر در سوریه در شهر دوما حمله کرده و همه کارکنان آن را به نام های رزان زیتونه، وکیل و فعال حقوق بشر – که تابعیت فرانسه را داشت – و همسرش وائل حماده و یک شاعر و وکیل دیگر را با خود بردند.

محاکمه وجدی نعمه، صرفا محاکمه جیش الاسلام به خاطر اعدام عوامل سازمان جاسوسی فرانسه در درون این گروه های مسلح بود نه بیشتر و هیاهوهای تبلیغاتی دولت فرانسه هیچ ربطی به موضوع بازکردن پرونده قضایی علیه سران گروه های تروریستی ندارد. مخصوصا که بسیاری از آنها از حمایت مالی سازمان جاسوسی فرانسه برخوردار بوده و با برخورداری از پشتیبانی این سازمان دست به جنایت علیه بشریت زده اند و قانون بین الملل باید آنها را محاکمه کند و اگر چه فرانسه این حقیقت را فراموش کرده باشد اما می توان به این کشور یادآوری کرد در واقع همه تبلیغات روزنامه و رسانه های فرانسوی برخاسته از روح سیاست این کشور در منطقه ماست که با سیاست ها ومطامع آمریکا در سوریه همسو و همجهت است؛ فرانسه همیشه نوک پیکان حمله سیاسی و نظامی به سوریه بوده و هست و همیشه عناصر و مزدوران اطلاعاتی و تجسسی خود را به میدان فرستاده است و حضور چشمگیری در ساختار گروه های مسلح در منطقه داشته است؛ حتی القاعده و داعش و النصره هم از این قاعده مستثنی نیستند.

به عنوان مثال تعداد فرانسوی های عضو گروه تروریستی داعش بیش از 900 نفر بودند و بیش از 200 نفر هم همچنان در ادلب در قالب جبهه النصره حضور دارند. طبق مطالعات و تحقیقات مرکز بین‌المللی مبارزه با تروریسم در لاهه، یکی از این عناصر "حمزه فرانسوی" است که اسم واقعی او "دیوید دروگیون " است، وی در ژوییه 2014 به قتل رسید. "دروگیون" یکی از بارزترین اعضای گروه گرگ وابسته به جبهه النصره بود که در سازمان جاسوسی خارجی فرانسه کار می کرد. همچنین صدها تن از عناصر داوطلب در حال حاضر در مناطق تحت سیطره قسد مستقر هستند که همگی در قالب تیپ "هانری کرازوکی"، سازماندهی شده اند. این گروه از داوطلبان فرانسوی نام "هانری کرازوکی"، رهبر یکی از سندیکاهای فرانسوی در قرن بیستم در فرانسه را روی گروه خود گذاشته اند و در چندین نبرد در کنار قسد می جنگیدند.

در اینجا لازم به ذکر است که محاکمه های صوری و تشریفاتی در فرانسه، دیگر لو رفته است وگر نه چرا از محاکمه تروریست هایی که در گزارش "مونت کارلو" تحت عنوان "پاریس برای بازگرداندن عناصر افراطی فرانسوی از سوریه تلاش می کند" از آنها یاد شده است، خبری نیست. این گزارش در 6 آوریل 2019 منتشر شد و موضوع آن این بود که دولت فرانسه سرگرم بررسی راه های بازگرداندن عناصر افراطی فرانسوی و خانواده هایشان از سوریه است. در این اسناد نام 250 نفر از مردان، زنان و کودکان وابسته به گروه های مسلح ذکر شده است همچنین اطلاعات بسیار دقیقی شامل تاریخ ورود به منطقه و مدت زمان اقامت آنها و اردوگاه یا محل بازداشت آنها ذکر شده است. در این گزارش فاش شده است که دولت فرانسه خود به پرونده اتباع این کشور در گروه تروریستی داعش رسیدگی می کند. در این فرآیند، 100 فرانسوی شامل 37 مرد و 63 زن مورد بازگویی محققان و قضات مبارزه با تروریسم قرار می گیرند.

محاکمه صوری وجدی نعمه معروف به اسلام علوش، صرفا سرابی از عدالت است که به هیچ وجه نمی تواند کژی ها و ناراستی های حاصل از رفتارهای غیر اخلاقی و غیر انسانی کشورهای متجاوز به سوریه را اصلاح کند؛ یکی از این کشورها فرانسه است که کوچکترین اهمیتی برای حقوق بشر قائل نیست. این محاکمه های صوری صرفا تلاشی هستند برای فریب افکار عمومی فرانسه و جهان و تلاشی است برای القای پیام هایی به دیگر حامیان گروه تروریستی جیش الاسلام از جمله عربستان. و این حقیقت نشان می دهد که اقدامات فرانسه و ماکرون در حد بازی های کودکانه ای است که انقلاب بزرگ فرانسه را به حضیض حقارت کشانده است. هیچ یک از این رفتارهای کودکانه نمی توانند کارنامه جنایات فرانسه را پاک کنند. این کشور دچار اشتباهات سیاسی و نظامی شده است و همه می دانند که عواقب ادامه حمایت از گروه های تروریستی در خاک سوریه، وبال گردن این کشور و همه کشورهای متجاوز خواهد شد.

  • حسام زیدان

پربیننده ترین خبرها