سفر هیأتی لبنان به سوریه؛ دمشق: غرب، پرونده بازگشت آوارگان را سیاسی می‌کند

سفر هیأتی لبنان به سوریه؛ دمشق: غرب، پرونده بازگشت آوارگان را سیاسی می‌کند
يکشنبه 17 اسفند 1399 - 11:16

هیأت لبنانی به ریاست وزیر امور اجتماعی و گردشگری این کشور که به دمشق سفر کرده است با وزیر خارجه سوریه دیدار کرد.

العالم - سوریه

هیأت لبنانی به ریاست «رمزی مشرفیه» وزیر امور اجتماعی و گردشگری دولت مجری امور لبنان با «فیصل المقداد» وزیر خارجه سوریه دیدار کرد.

در این دیدار راهکارهای تقویت همکاری برای بازگشت همه آوارگان سوریه به وطن خود به صورت داوطلبانه و امن و نیز فراهم کردن شرایطی جهت تشویق این آوارگان به بازگشت بررسی شد.

طبق گزارش خبرگزاری سوریه (سانا)، المقداد تأکید کرد که دمشق از بازگشت همه آوارگان به وطن خود استقبال و تسهیلات ضروری برای بازگشت امن آوارگان را ارائه می‌کند و اوضاع معیشتی خوبی را برای آن‌ها فراهم خواهد کرد.

وزیر خارجه سوریه در عین حال گفت که برخی کشورهای عربی با پرونده بازگشت آوارگان سوریه به روش سیاسی برخورده کرده و به روش‌های گمراه‌کننده، تحریف واقعیت‌ها و اعمال فشار بر کشورهای میزبان این آوارگان روی آورده‌اند.

وزیر لبنانی نیز گفت که اوضاع دشوار لبنان و سوریه در سایه شیوع ویروس کرونا و نیز شرایط دشوار اقتصادی آن باعث شده است که پرونده آوارگان سوریه در اولویت قرار گیرد.

او ابراز امیدواری کرد که پیشرفت‌های در این زمینه حاصل شود و گفت که تماس‌های دوجانبه ادامه خواهد داشت.

دو طرف درباره تلاش برای تشویق آوارگان به بازگشت به کشورشان و درخواست از سازمان‌های بین‌المللی مبنی بر عدم مانع‌تراشی در برابر بازگشت امن و داوطلبانه این آوارگان، توافق کردند.

وزیر لبنانی گفت که دولت سوریه برای بازگرداندن شهروندان خود آمادگی دارد و هماهنگی‌هایی بین دولت سوریه و دولت لبنان جهت تضمین بازگشت امن شهروندان سوری در جریان است.

شمار آوارگان سوری در لبنان به حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر می‌رسد و لبنان خواستار بازگشت امن این آوارگان به دیار خود است.

فارس

پربیننده ترین خبرها