دلخوری بن سلمان از السیسی

دلخوری بن سلمان از السیسی
يکشنبه 17 اسفند 1399 - 22:45

شواهد از دلخوری مقامات سعودی از مسئولان مصری حکایت دارد.

العالم - کشکول

موضع قاهره در محکوم نکردن گزارش سیا در رابطه با محکومیت ولیعهد سعودی در رابطه با ماجرای قتل خاشقچی روزنامه نگار معارض سعودی، حرف و حدیث هایی را درباره سستی در روابط میان مصر و عربستان سعودی به دنبال داشت.

اولین نشانه ها در اظهارات "احمد القطان" سفیر سابق عربستان در مصر درباره محمد مرسی و احمد شفیق و جنجالی که وی درباره تیران و صنافیر ایجاد کرد ، به چشم خورد و همزمان با آن یک کارگر مصری به علت اختلاف بر سر مزد حمل سبزیجات با 5 گلوله به دست یک سعودی کشته شد. حادثه ای تکراری که مردم مصر را ناراحت کرد و اخیرا هم اظهارات تمسخر آمیز ترکی آل الشیخ درباره خریدن تیم الزمالک مصر.

این تحولات سریع در وضعیت سیاسی دو طرف، با روی کار آمدن دولت جدید امریکا به ریاست جو بایدن رخ داد. در واقع ، علت آن تغییر سیاست آمریکاست ، چرا که کشورهای حوزه خلیج فارس در دوره رئیس جمهوری سابق آمریکا، به عادی سازی روابط خود با اسرائیل اقدام کردند تا یک اتحادیه امنیتی را با پول های عربی و علیه مصر ایجاد کنند.

این مساله به معنای عدم کمک ها و سرمایه گذاری های کشورهای به قول "عبدالفتاح السیسی" پولدار و متمول است که به وعده های خود برای کمک به مصر عمل نکردند.

برخی از تحلیلگران بر این باورند که علت توافق سابق، توافق خصومت با قطر بود، اما با پایان این دشمنی، این ائتلاف پایان یافت . اما برخی دیگر از تحلیلگران معتقدند که آنچه این طرف ها را جمع کرد، سیاست آمریکا بود، زیرا دولت سابق از گزارش های مربوط به حقوق بشر در عربستان و مصر چشم پوشی می کرد، درحالیکه دولت بایدن درصورتیکه بخواهد از موارد فجیع نقض حقوق بشر در این کشورها سخن نگوید، باید به رای دهندگانش جواب پس بدهد. یا اینکه از روش تحریک کردن معمول برای تسلیم کردن این کشورها و گرفتن ثروت های آن ها واتخاذ تصمیمات حاکمیتی شان استفاده می کند، همان کاری که امریکا همیشه انجام داده است.

پربیننده ترین خبرها