بیانیه وزیر خارجه ایرلند در باره مذاکرات سازنده در تهران/ ایجاد فرصت تاریخی برای بازگشت به ریل برجام

بیانیه وزیر خارجه ایرلند در باره مذاکرات سازنده در تهران/ ایجاد فرصت تاریخی برای بازگشت به ریل برجام
دوشنبه 18 اسفند 1399 - 16:19

وزیر امور خارجه ایرلند نتایج حاصل از دیدار با مقام‌های بلندپایه جمهوری اسلامی ایران در تهران را سازنده و مفید خواند و افزود که یک فرصت تاریخی برای بازگشت برجام به ریل اصلی به وجود آمده است.

العالم ـ اروپا

بنابر گزارش تارنمای وزارت امور خارجه ایرلند، سایمون کاوونی با صدور بیانیه‌ای خاطر نشان کرد که برجام در مقطع بسیار حساسی قرار گرفته و ایرلند تمام طرف‌ها را به اجرای کامل این توافق ترغیب می‌کند.

وزیر امور خارجه ایرلند روز شنبه (16 اسفند ماه) برای دیدار با رئیس جمهوری و وزیر امور خارجه ایران و گفت‌وگو در خصوص مسائل دوجانبه و چندجانبه از جمله برجام وارد تهران شد. او در این بیانیه تصریح کرد که در دیدارهای صورت گرفته برای حمایت از تلاش‌ها در زمینه برجام به عنوان تسهیل‌گر قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل، اعلام آمادگی کرده است.

شورای امنیت از ابتدای سال جاری میلادی، نقش تسهیل‌گر و هماهنگ کننده قطعنامه ۲۲۳۱ (در تائید برجام) را به ایرلند سپرده است. این در حالیست که ایران ۲ سال پس از خروج یکجانبه آمریکا از برجام و تعلل طرف‌های اروپایی در عمل به تعهداتشان در این توافق، گام‌هایی را تحت نظارت آژانس برای کاهش تعهداتش برداشت و اعلام کرد در صورت لغو تحریم‌ها و اجرای تعهدات برجامی از سوی دیگر طرف‌های این توافق بین‌المللی، گام‌های برداشته شده در مسیر کاهش تعهدات برجامی از سوی تهران به سرعت برگشت پذیر خواهد بود.

حمایت از راه حل مذاکره در بحران یمن

بررسی نحوه همکاری برای کمک به کاهش تنش‌های منطقه‌ای از دیگر موضوعات مورد بحث در دیدارهای وزیر امور خارجه ایرلند با مقام‌های کشورمان بود. کاوونی در این باره گفت که حمایت ایرلند را از تلاش‌های فرستاده ویژه سازمان ملل متحد برای رسیدن به راه حل مبنی بر مذاکره در خصوص بحران یمن اعلام کرده است.

وی تصریح کرد که نیاز ۲۴ میلیون یمنی به کمک‌های بشردوستانه و اینکه نیمی از کودکان زیر ۵ سال یمنی از گرسنگی رنج می‌برند غیر قابل قبول است. «پایان دادن به درگیری‌ها نیازمند اراده سیاسی است و ان‌هایی که از قدرت نفوذ در این زمینه برخوردار هستند باید طرف‌ها را برای شرکت در مذاکرات جدی با تلاش‌های فرستاده ویژه سازمان ملل ترغیب کنند.»

تحولات سوریه از دیگر موضوعاتی بود که وزیر امور خارجه ایرلند به آن اشاره کرد و خواستار پیشرفت در اجرای قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت شد. وی افزود که در دیدار با محمد جواد ظریف همتای ایرانی خود خواستار اطمینان از تداوم ارسال کمک‌های بشر دوستانه به سوریه شد. ایران و ایرلند به گفته وی در زمینه نگرانی از افزایش خشونت‌ها در افغانستان اشتراک نظر دارند. کاوونی افزود که دو کشور از تمام طرف‌ها می خواهند که به تعهداتشان در زمینه رسیدن به یک توافق جامع صلح کمک کنند.

وزیر امور خارجه ایرلند همچنین تعهد ایرلند به راه حل تشکیل دو کشور را مورد تاکید قرار داد و تصریح کرد که اشغالگری‌های تل‌آویو فراتر از توافق مرزی سال ۱۹۶۷ باید پایان یابد.

کاردار ایرلند در تهران مستقر می‌شود

بازگشایی سفارت ایرلند در ایران از دیگر مسائلی بود که به گفته وزیر امور خارجه این کشور در گفت‌وگو با مقام‌های کشورمان مورد بحث و بررسی قرار گرفت. وی تائید کرد که در عرض چند هفته‌ آینده کاردار ایرلند در تهران مستقر خواهد شد و سفارت به طور کامل در سال ۲۰۲۳ بازگشایی می‌شود. کاوونی تصریح کرد که این اقدام باعث تعمیق روابط دوجانبه بین ایرلند و ایران در سال های آینده می‌شود.

گفتنی است که دولت ایرلند در سال ۲۰۱۱ به منظور صرفه‌جویی در مخارج دولتی، سفارت خانه‌های خود در تهران و واتیکان را تعطیل کرد.

پربیننده ترین خبرها