بن‌سلمان دست به دامان اردوغان در یمن شد

بن‌سلمان دست به دامان اردوغان در یمن شد
چهارشنبه 20 اسفند 1399 - 13:08

جنگ ائتلاف سعودی، آمریکایی و اماراتی علیه یمن یک ماه دیگر، 7 ساله می‌شود؛ جنگی که ولیعهد سعودی در بدو شروع ادعا می‌کرد یمن را طی چند هفته یا حداکثر چند ماه به آغوش عربستان هُل خواهد داد. ولی آنچه امروز شاهد آن هستیم شکست سعودی و زمین‌گیر شدن آن است و طولی نخواهد کشید که این شکست رسما اعلام خواهد شد.

العالم- کشکول

تمام آنچه این روزها در یمن شاهد هستیم از تحولات غافلگیرکننده و دراماتیک گرفته تا متوسل شدن ولیعهد سعودی به دشمن سرسختش، یعنی اردوغان، جهت کمک به او در جنگ یمن، و نیز اعزام مزدوران سوری به این کشور را می‌توان اینگونه تفسیر کرد: تلاش برای به تاخیر انداختن اعلام رسمی شکست سعودی در یمن.

خبرهای منتشر شده حاکی است که سازمان اطلاعات ترکیه در حال تهیه فهرست جنگجویانی است که مایل به رفتن به یمن به منظور نبرد در کنار نیروهای سعودی هستند. اطلاعات رسیده از آغاز همکاری نظامی ترکیه با عربستان در یمن حکایت دارد. در همین رابطه آنکارا پهپادهای از نوع " کارایل " در اختیار ریاض قرار داده است.

منابع متعدد خاطرنشان کردند: ترکیه عملا شارژ پهپادهای جنگی از نوع بایراکدار به عربستان را آغاز کرده است تا بدین ترتیب توقف فروش تسلیحات نظامی از سوی آمریکا به عربستان جبران شود، زیرا بایدن رئیس جمهور اخیرا تصمیم گرفت تا به حمایت های نظامی کشورش از عربستان در جنگ یمن پایان دهد.

دو اتفاق کاملا شفاف سرنوشت ائتلاف چهارگانه آمریکایی، اسرائیلی، سعودی و اماراتی علیه یمن را ترسیم می‌‎کند. رویداد نخست: جولان موشک‌ها و پهپادها در آسمان عربستان، که به "الظهران"، "الدمام" و "راس التنوره" نیز رسیده در حالی‌که سامانه‌های راداری و موشکی آمریکایی از رصد و خنثی کردن حملات‌شان ناتوان شده‌اند.

در همین راستا، سرتیپ ستاد "یحیی سریع" سخنگوی نیروهای مسلح یمن، عصر دیروز از رونمایی از صنایع نظامی ارتش این کشور خبر داد. یحیی سریع در حساب کاربری خود در شبکه توئیتر نوشت: "در سالروز [شهادت] رهبر شهید سید حسین بدر الدین الحوثی رضوان‌الله علیه، نیروهای مسلح یمن در دو روز آینده-ان‌شاء‌الله- از نمایشگاه صنایع نظامی به ویژه تسلیحات راهبردی برای بازدارندگی رونمایی خواهد کرد." او در ادامه اشاره کرد که در این نمایشگاه پیشرفت بزرگی که صنایع دفاعی یمن به آن دست پیدا کرده است، به نمایش گذاشته خواهد شد.

رویداد دوم مربوط به حکومت سعودی است. وضعیت برای محمد بن‌سلمان، ولیعهد به حدی دردناک و غیرقابل تحمل شده که او شهروندان عربستانی را که اقدام به انتشار ویدیوهایی از صحنه حملات به تاسیسات و اهداف نفتی، نظامی و استراتژیک در کشور کنند، تهدید کرده است.

شماری از فعالان عربستانی از تهدیدات مقامات و سرویس‌های امنیتی سعودی علیه کاربران در صورت انتشار کلیپ‌های حمله انصارالله به عربستان خبر دادند. به نقل از "سعودی لیکس"، سرویس‌های امنیتی و ارتش‌های سایبری سعودی تهدید کردند که همه شهروندان و فعالانی که فیلم‌های حملات نیروهای یمنی به عربستان را منتشر کنند تحت تعقیب قرار خواهند گرفت. یک فعال سعودی به وبسایت سعودی لیکس گفت که سرویس تحقیقات عمومی عربستان به وی دستور داده یک ویدیو از لحظه رهگیری موشک بالستیک انصارالله در آسمان عربستان را حذف کند.

ضعف و درماندگی سعودی‌ها در مقابل یمن باعث شده شماری از کاربران سعودی هشتگ "وزیر- الدفاع_فاش"( وزیر دفاع ناکام) را ایجاد کرده این هشتگِ ترند شده، نشان‌دهنده تمسخر محمد بن سلمان از جانب کاربران است. این کاربران شکست ناگوار محمد بن سلمان در محافظت از تاسیسات عربستان در برابر افزایش حملات گروه انصارالله را بررسی کردند و آنها با توجه به قرار گرفتن عربستان در معرض حملات شدید انصارالله شکست بن سلمان در صحنه سیاست علیرغم داشتن حساس‌ترین موضع در کشورش را برجسته کردند. کاربران با با این هشتگ، خواستار برکناری محمد بن سلمان از ولیعهدی و انتصاب شخص جدیدی که قادر به محافظت از عربستان باشد، شده‌اند.

محمد بن‌سلمان، که در استانه هفتمین سال جنگ‌افروزی‌اش علیه یمن قرارد دارد، چاره‌ای جز پایان دادن به شکستش و کاهش تبعات فاجعه‌آمیز جنگ علیه کشورش و منطقه ندارد و باید رسما پایان جنگ علیه یمن و ملت یمن را اعلام کند. اینکه این شاهزاده در تلاش برای تغییر روند جنگ، به ترکیه و پهپادهای آن و مزدوران سعودی- طبق برخی گزارش‌های رسانه‌ای- متوسل شده مانند فردی درحال غرق شدن است که برای نجاتش به شاخه‌‌ها چنگ می‌زند.

حسین مقصود

پربیننده ترین خبرها