در تماس تلفنی همتای فنلاندی

ظریف: گام‌های جبرانی ایران در چارچوب برجام بوده است

ظریف: گام‌های جبرانی ایران در چارچوب برجام بوده است
پنج‌شنبه 21 اسفند 1399 - 00:23

وزیر امور خارجه در گفت‌وگوی تلفنی همتای فنلاندی با بیان اینکه گام‌های جبرانی ایران در چارچوب برجام بوده، گفت: اگر آمریکا تحریم‌های غیرقانونی خود را بردارد و تعهداتش در برجام را اجرایی کند، ایران از گام‌های جبرانی خود برخواهد گشت.

العالم-ایران

«پکا هاویستو» وزیر امور خارجه فنلاند امروز (چهارشنبه) با همتای ایرانی خود تلفنی گفت‌وگو کرد.

در گفت‌وگوی تلفنی پکا هاویستو وزیر امور خارجه فنلاند با محمدجواد ظریف، همکاری‌های دوجانبه سیاسی، اقتصادی و کنسولی، برجام، مسائل منطقه و تحولات بین‌المللی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

* گام‌های جبرانی ایران در چارچوب برجام بوده/ اگر آمریکا تحریم‌های غیرقانونی خود را بردارد و تعهداتش در برجام را اجرایی کند، ایران از گام‌های جبرانی خود برخواهد گشت

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این گفت‌وگو، با یادآوری عهدشکنی آمریکا در توافق برجام و وضع تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی علیه ایران و انفعال اروپا در قبال آن، به خویشتنداری ایران و ایفای کامل تعهدات خود تا یک سال پس از آن اشاره کرد و افزود: گام‌های جبرانی ایران نیز در چارچوب برجام بوده و هدف آن اعاده توازن و حفظ برجام است.

ظریف افزود: در صورتی که آمریکا تحریم‌های غیرقانونی خود را بردارد و تعهدات خود در برجام را اجرایی کند، ایران نیز از گام‌های جبرانی خود که همه آنها برگشت پذیر هستند، برخواهد گشت.

رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین از همتای فنلاندی خود دعوت کرد تا در فرصتی مناسب به تهران سفر کند.

* اعلام حمایت فنلاند از برجام/ درخواست دادن فضای بیشتر به دیپلماسی/ دعوت از ظریف برای شرکت در نشست وزرای خارجه اروپایی در چارچوب فروم هلسینکی

پکا هاویستو وزیر خارجه فنلاند نیز در این گفت‌وگو ضمن اعلام حمایت کشورش از برجام، خواستار دادن فضای بیشتر به دیپلماسی شد.

وی ضمن گفت‌وگو در باره همکاری‌های دوجانبه در ابعاد سیاسی، اقتصادی، بهداشتی و کنسولی، تعاملات مراکز مطالعاتی دو کشور را مورد تاکید قرار دارد و از برگزاری نشست وزرای خارجه اروپایی در چارچوب فروم هلسینکی خبر داد و از ظریف برای شرکت در آن دعوت کرد.

ظریف و همتای ژاپنی نیز امروز تلفنی گفت‌وگو کردند. وزیر امور خارجه در گفت‌و‌گوی تلفنی وزیر خارجه ژاپن با استقبال از گسترش روابط و سفر «موته گی» به تهران، گفت: با ایفای تعهدات طرف مقابل، به ویژه لغو تحریم، ایران آمادگی دارد اجرای تعهدات خود را از سر بگیرد.

حسن روحانی رئیس جمهور نیز امروز با «بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلستان تلفنی گفت‌‌وگو کرد. روحانی در این گفت‌وگو با تأکید بر اینکه آمریکا با مذاکره از برجام خارج نشد که برگشتش مستلزم مذاکره باشد، گفت: اگر دنبال دیپلماسی هستیم راه روشن، رفع تحریم‌ها و ایفای تعهدات آمریکاست و گزینه دیگری وجود ندارد.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها