پامپئو: ایرانی‌ها می‌دانند چگونه از نقاط ضعف آمریکا استفاده کنند

پامپئو: ایرانی‌ها می‌دانند چگونه از نقاط ضعف آمریکا استفاده کنند
جمعه 22 اسفند 1399 - 17:58

وزیر خارجه سابق آمریکا با حمایت قاطع از فروش تسلیحات به عربستان سعودی از رویکرد دولت بایدن در قبال ایران انتقاد کرد و گفت، ایرانی‌ها می‌دانند چگونه از میان نقاط ضعف آمریکا عبور کنند.

العالم - آمریکا

«مایک پامپئو» وزیر خارجه سابق آمریکا تاکید کرد که دولت واشنگتن در قبال تلاشها برای تضعیف عربستان سعودی مسئولیت دارد و اضافه کرد که انکار توان سعودی برای دفاع از خودشان یک ایده احمقانه است و به نظر می‌رسد دولت جدید ایالات متحده در این مسیر قرار دارد.

وی در مصاحبه با پایگاه خبری عرب نیوز گفت، ایران می‌داند که چگونه کامیون خود را از یک آمریکای ضعیف عبور دهد و مدعی شد که جلوگیری از ایران به یک پیام محکم، اراده قوی و تحمیل هزینه(به ایران) نیاز دارد.

وزیر خارجه سابق آمریکا مجددا با تصمیم دولت «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا برای حذف انصارالله یمن از لیست گروههای تروریستی مخالفت کرد و مدعی شد که هیچ کس بحثی ندارد که حوثیها یک گروه تروریستی هستند و هیچ بحثی هم نیست که ایران در پشت حمایت از آنها قرار دارد.

وی در ادامه لفاظیهای خود علیه جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد، ایرانی‌ها زمانیکه ضعف ببینند، از طرف مقابل مماشات ببینند و یا انتظار داشته باشند که با آنها مماشات می‌شود دست به اقدام میزنند.

پامپئو در ادامه مصاحبه خود به عرب نیوز گفت: آنچه که من را نگران می‌کند سیگنالهایی نیست که دولت بایدن ارسال می‌کند، بلکه این دستور کاری است که آنها اتخاذ کرده‌اند و قصد دارند به آن عمل کنند.

وی افزود: دولت بایدن کاملا واضح مشخص کرده است که ترجیح میدهد به توافق هسته‌ای بازگردد. آنها اکنون میخواهند اجازه دهند پول از صندوق بین‌المللی پول و از کره جنوبی به سمت خزانه ایران سرازیر شود. اینها انواع امتیازات است، قبل از اینکه حتی بحثی باشد درباره اینکه بخواهند وارد یک مذاکره شوند. اینها به معنای ضعف است، من قول می‌دهم به شما که ایران می‌داند چگونه کامیون خود را از میان نقطه ضعفهای ایالات متحده براند.

وزیر خارجه سابق آمریکا که از حامیان سرسخت فشار حداکثری علیه ایران و حمایت همه جانبه از رهبران سعودی بود اضافه کرد، ریاض یک شریک امنیتی مهم برای واشنگتن است.برای مدت زمان زیادی ما این واقعیات را نادیده گرفتیم. وی با حمایت از حق عربستان سعودی برای دفاع از خود در برابر حملات خارجی و موشکهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن اضافه کرد، ما با پادشاهی سعودی در طیف بیشتری از مسائل همکاری کردیم. فروش تسلیحات، چیزی که می‌تواند امنیت مردم عربستان و رهبران آنها را تضمین کند.

وی در ادامه، انتقادها از دولت دونالد ترامپ در زمینه نادیده گرفتن وضعیت حقوق بشری در عربستان را رد کرد و مدعی شد، هیچ چیزی نمی‌تواند از حقیقت دور بماند. ما از پادشاهی سعودی حمایت کردیم تا فضای داخل را باز کند، به زنان اجازه دهد فعالتر شوند و خیلی چیزهای دیگر که برای زمان طولانی در این کشور ممنوع بود... و یک پیشرفت واقعی به دست آمد.

پامپئو درباره کشته شدن جمال خاشقچی روزنامه نگار سعودی مستقر در آمریکا در کنسولگری ریاض در استانبول و مماشات دولت ترامپ با این مساله آن را رد کرد و گفت، ما اشتباهات پادشاهی سعودی را نادیده نگرفتیم و عوامل قتل جمال خاشقچی را تحریم کردیم!

این در حالیست که طبق گزارش سازمانهای اطلاعاتی آمریکا، شخص «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی آمر اصلی قتل جمال خاشقچی معرفی شده که هیچ اقدامی علیه وی صورت نگرفته است. این گزارش به تازگی از سوی دولت بایدن به صورت عمومی منتشر شد.

وزیر امور خارجه سابق آمریکا پیش از این از انتشار گزارش قتل خاشقچی توسط دولت بایدن نیز انتفاد کرده و گفته:‌ انتشار این گزارش کاری سهل‌انگارانه و سیاسی بود. هدف این کار لطمه وارد کردن به روابط [آمریکا] با پادشاهی عربستان سعودی از طریق استفاده از ابزار اطلاعاتی به شکلی بود که به‌عنوان مدیر پیشین س‌آی‌اِی هرگز آن را قابل دفاع نمی‌دانم».

وزیر خارجه سابق آمریکا دوباره بر داشتن روابط عمیق امنیتی آمریکا با عربستان سعودی تاکید کرد و آن را یک موضوع محوری در سیاست خارجی واشنگتن در سرتاسر غرب آسیا خواند.

وی درباره تمرکز سیاست خارجی آمریکا در دولت ترامپ در غرب آسیا علیه ایران گفت: ما در این زمینه سه محور اقدامی داشتیم. اولین آن ساختن ائتلافی علیه بزرگترین حامی تروریسم یعنی ایران بود و آن را انجام دادیم. میان اعراب و اسرائیل علیه ایران ائتلاف درست کردیم و ائتلافی دریایی در تنگه هرمز علیه جمهوری اسلامی ایران تشکیل دادیم.

دوم، فشار اقتصادی خیلی سنگین علیه حکومت ایران بود. ما آنها را تحریم کردیم و مطمئن شدیم که آنها نمی‌توانند نفت خود را بفروشند و مجبورشان کردیم در زمینه استفاده از منابع خود تصمیمات سخت بگیرند.

و سوم اینکه از مردم ایران حمایت کردیم. این حمایت ما با حمایت در دوران باراک اوباما متفاوت بود.

پامپئو روز چهارشنبه نیز در مصاحبه با پایگاه اسرائیلی آی 24 نیوز با یاد کردن از توافق هسته‌ای ایران به عنوان یک شرارت عظیم و «هیولا»، درباره هرگونه مذاکره مجدد با ایران هشدار داد و مدعی شد این کشور تهدیدی برای ثبات در منطقه غرب آسیا است.

وی ضمن افتخار کردن به کارزار فشار حداکثری بر مردم ایران، ادعا کرد: ما رژیم ایران را منزوی کردیم، به شکلی که هیچ کشور دیگری تا کنون تجربه نکرده بود.

بر اساس این مصاحبه، وزیر خارجه سابق آمریکا با ابراز تأسف از تلاش تروئیکای اروپایی برای احیای توافق هسته‌ای، مدعی شد برجام، هیولایی است که مسیر ایران برای تقویت برنامه اتمی‌اش را هموار می‌کند.

فارس

پربیننده ترین خبرها