اتحادیه اروپا: درگیری‌ها در یمن هر چه زودتر متوقف و مذاکرات از سرگرفته شود

اتحادیه اروپا: درگیری‌ها در یمن هر چه زودتر متوقف و مذاکرات از سرگرفته شود
شنبه 23 اسفند 1399 - 02:29

مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا ضمن ابراز نگرانی عمیق درباره تشدید درگیری‌های یمن در استان مأرب و دیگر مناطق این کشور، خواستار توقف هر چه سریعتر این درگیری‌ها و ازسرگیری مذاکرات میان طرف‌های یمنی شد.

العالم-اروپا

«جوزپ پورل» مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا دیروز (جمعه) در تماس تلفنی با «احمد عوض بن مبارک» وزیر خارجه دولت مستعفی یمن گفت که «اتحادیه اروپا مجددا همه طرف‌های درگیر را به توقف هر چه سریعتر اقدامات خصمانه علیه یکدیگر و آغاز مذاکرات سیاسی فراگیر دعوت کرد».

بورل با بیان اینکه اتحادیه اروپا هرگونه حمله به غیر نظامیان را محکوم می‌کند، از دولت مستعفی یمن خواست تا با «مارتین گریفیتس نماینده سازمان ملل در امور یمن همه راه‌ها برای تحقق آتش بس فوری را مورد تحقیق و بررسی قرار دهد».

مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا در پایان این تماس تلفنی بر لزوم تسهیل کامل کار بشردوستانه در همه مناطق یمن برای جلوگیری از قطحی و گرسنگی در این کشور تأکید کرد.

به تازگی سازمان ملل متحد نیز ضمن هشدار درباره تشدید خطر گرسنگی وقحطی در یمن طی چند هفته آینده اعلام کرد که بدون کمک فوری به روند غذارسانی به مناطق نیازمند، کمک رسانی به میلیون ها یمنی متوقف می شود امری که آنان را در خطر گرسنگی و قحطی قرار می دهد.

سازمان ملل متحد در اطلاعاتی جدیدی که درباره جنگ ویرانگر آل سعود و متحدانش علیه ملت یمن و پیامدهای آن منتشر کرده است، درباره بروز قحطی در یمن هشدار داده و گفته که حدود 16 میلیون یمنی یعنی بیش از نیمی از ساکنان یمن از گرسنگی رنج می برند.

رژیم سعودی و متحدانش با حمایت کامل آمریکا و اروپا، جنگ ویرانگری را از مارس 2015(6 فروردین 1394) علیه ملت یمن به راه انداخته و انواع سلاحهای مرگبار را به کار گرفته است که تاکنون دهها هزار غیرنظامی بی دفاع شهید و صدها هزار نفر زخمی شده اند و ویرانی گسترده ای در تاسیسات زیربنایی به بار آمده است و علاوه بر آن محاصره ظالمانه یمن سبب محروم شدن ملت این کشور از نیازهای اساسی اش از جمله دارو و غذا و بروز بزرگترین فاجعه انسانی در این کشور شده است.

تسنیم

پربیننده ترین خبرها