آیا ایران، چین و روسیه می توانند آمریکا را در سازمان ملل مهار کنند؟

آیا ایران، چین و روسیه می توانند آمریکا را در سازمان ملل مهار کنند؟
شنبه 23 اسفند 1399 - 14:41

ایران، چین و روسیه، ائتلاف بین المللی دفاع از منشور سازمان ملل را - که توسط کشورهایی مثل الجزایر، آنگولا، روسیه سفید، بولیوی، کامبوج، کوبا، اریتره، لائوس، نیکاراگوئه، سنت وینسنت و گرنادین‌ها، سوریه و ونزوئلا بنا نهاده شده است -، فرصتی برای نجات این منشور می دانند و می کوشند با مقابله با قلدری و قدرتنمایی و تحریم های یک جانبه علیه ملت های دیگر، این مهم را محقق کنند.

العالم - در گوشی

تلاش های ایران، روسیه، چین و کره شمالی در سازمان ملل برای حمایت از "گروه دوستان مدافع منشور سازمان ملل" در واقع تلاش و تکاپویی است برای حفاظت از "چندجانبه گرایی" که در حال حاضر به شدت مورد تهدید و حمله آمریکا و غرب قرار گرفته است به طوری که با تضعیف جایگاه سازمان ملل و بی توجهی به منشور این سازمان، صلح و امنیت جهانی نیز به خطر افتاده است و آمریکا می کوشد قانون جنگل را جایگزین این منشور کند؛ قانونی که منافع آمریکا را فراتر از منافع ملت های دیگر می داند.

امروز ایران به جرم مخالفت با سیاست سیطره جویی آمریکا و حمایت از ملت مظلوم فلسطین، به طور بی سابقه ای هدف تروریسم اقتصادی قرار گرفته است؛ تروریسمی که در شرایط شیوع کرونا حتی به غذا و دارو هم رحم نکرده است. چین هم از همه سو مورد حمله آمریکا قرار گرفته است. آمریکا حضور این کشور در سطح بین الملل را به زیان منافع خود می داند و سعی می کند آن را از جایگاه طبیعی اش در سطح بین الملل محروم کند. از این گذشته تحریم هایی را هم بر روسیه تحمیل کرده است تا با انتقال هرج و مرج به درون مرزهای این کشور، آن را از داخل تضعیف کرده و متلاشی کند و به این ترتیب یک رقیب قدرتمند را در اروپا و آسیا از میدان به در کند. کره شمالی و ونزوئلا و بسیاری کشورهای دیگر را هم تحریم کرده است بدون اینکه هیچ یک از این کشورها، خطری برای ملت های دیگر ایجاد کرده باشند و تنها جرمشان مقاومت در برابر سلطه جویی امریکاست.

نکته جالب توجه این است که سلطه جویی آمریکا از حد اعمال مجازات های اقتصادی و گرسنگی ملت ها فراتر رفته است. این کشور ملت های دیگر را به بهانه های مسخره و خنده دار مورد حمله قرار داده است؛ نمونه این سیاست را در کشورهای افغانستان، عراق، سوریه، ونزوئلا و چند کشور دیگر دیده ایم. همچنین برخی کشورهای دیگر را هم تهدید به حمله نظامی کرده است؛ این کشور با نادیده گرفتن سازمان ملل و بی توجهی به منشور این سازمان و شورای امنیت، ایران را تهدید می کند انگار که می گوید: "من قانون هستم و قانون من هستم" و ملت های دیگر چاره ای جز اطاعت ندارند و گرنه محاصره و تحریم می شوند.

اغلب ناظران معتقدند که رفتارهای آمریکا در محافل بین المللی مثل بی توجهی به منشور سازمان ملل و وتوی همه قطعنامه های این سازمان – که به نفع ملتهاست – و دور زدن هر وتویی که این کشور را از اعمال زور علیه ملت های دیگر منع می کند، ناشی از ماهیت این کشور است که بر اساس جنایت و کشتار ساکنان اصلی این قاره و نیز بر اساس نژادپرستی و برده داری شکل گرفته است. این کشور با چنین تاریخ پر جنایت و سیاهی با جهانیان رفتار می کند و هر جنگ را با جنگ به پایان می رساند.

این کشور با چنین پیشینه ای نمی تواند به قوانین و منشورهای سازمان ملل و معاهدات تاریخی احترام بگذارد.

حرکت اخیر کشورهایی مثل ایران، روسیه، چین و دیگر کشورها در حقیقت نخستین گام در راه مهار خودسری آمریکا و نقض قوانین بین امللی توسط این کشور است و حرکتی است در جهت دفاع از منشور سازمان ملل و پلورالیسم و دفاع از حق ازادی و تعیین سرنوشت ملت ها به دور از قلدری و زورگویی و فرهنگ کابوئیسم.

پربیننده ترین خبرها