تحرکات بین‌المللی روسیه درباره سوریه در تقابل با آمریکا

تحرکات بین‌المللی روسیه درباره سوریه در تقابل با آمریکا
شنبه 23 اسفند 1399 - 14:53

کارشناسان و ناظران معتقدند که سفرهای دوره‌ای و تلاش‌های هدفمند روسیه در حل و فصل سیاسی بحران سوریه در سایه سردی روابط میان واشنگتن و برخی پایتخت‌های عربی انجام می‌شود.

العالم- نظرکده

کارشناسان سیاسی می‌گویند، حضور محور مقاومت در جنگ بین‌المللی علیه سوریه طی 10 سال اخیر، معادلات جدیدی نه تنها در سوریه بلکه در منطقه و جهان تحمیل کرده است.

کارشناسان سیاسی با اشاره به موقعیت ژئوپلتیک سوریه در منطقه، تأکید می‌کنند تحرکات اخیر روسیه در موضوع سوریه به منظور مقابله با طرح‌های دولت بایدن تشدید شده است.

بنابر گفته تحلیلگران سیاسی، تمامی اهداف آمریکا از جنگ سوریه، از تجزیه و تقسیم این کشور گرفته تا تغییر بافت جمعیتی آن، بی‌نتیجه مانده و آمریکا نتوانسته دولت سوریه یا محور مقاومت را سرنگون کند.

کارشناسان می‌گویند، آمریکا بعد از این شکست به دنبال طرح و سناریوی جایگزین است بر این اساس که، سوریه به اتحادیه عرب بازگردد و روابط اقتصادی با ترکیه، سعودی، قطر و امارات را احیا کند تا بستر روابط میان ایران و سوریه تضعیف و نیروهای محور مقاومت دچار گسستگی و تشتت شوند.

بنابر نظر تحلیلگران، پروژه احیای داعش در سوریه شکست خورده و عناصر گروه شبه‌نظامی "قسد" در معرض تهدید از سوی نیروهای ترکیه مستقر در سوریه هستند. همچنین نیروهای آمریکایی در پیاده کردن سناریوهای‌شان علیه سوریه ناکام مانده‌اند لذا این محور، مقابل محور مقاومت که قدرتش رو به افزایش است، ضعیف و ضعیف‌تر شده است.

به گفته کارشناسان، این طرح آمریکا محکوم به شکست است؛ زیرا روابط میان سوریه و ایران استراتژیک است و از بدو پیروزی انقلاب اسلامی، مستحکم‌تر شده است.

کارشناسان امور روسیه خاطرنشان می کنند، تلاش‌های روسیه برای حل و فصل بحران سوریه در سایه سردی روابط میان دولت بایدن و کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس و به‌ویژه حکومت سعودی تشدید شده است از این رو، مسکو در تلاش برای نزدیک شدن به این کشورها و به خدمت گرفتن آنها جهت حل پرونده سوریه است.

پربیننده ترین خبرها