گفتگو العالم با معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور؛

تشریح جزئیاتی از تامین امنیت انتخابات در کشور/ در نظرگرفتن معافیت گمرکی برای مرزنشینان/ بررسی علت وقوع حادثه سراوان/ آماده شدن پیش نویس تفاهم‌نامه جامع همکاری مرزی ایران و عراق

تشریح جزئیاتی از تامین امنیت انتخابات در کشور/ در نظرگرفتن معافیت گمرکی برای مرزنشینان/ بررسی علت وقوع حادثه سراوان/ آماده شدن پیش نویس تفاهم‌نامه جامع همکاری مرزی ایران و عراق
يکشنبه 24 اسفند 1399 - 19:08

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور درخصوص تامین امنیت انتخابات در کشور خاطرنشان کرد: از آنجا که همزمان دو انتخابات بزرگ را در پیش داریم، لذا برنامه ریزی مفصل تری را برای تامین امنیت انتخابات نسبت به گذشته داریم.

العالم _ ایران / سیاسی

حسین ذوالفقاری معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور در گفتگو با شبکه العالم پیرامون انتخابات سال آینده در کشور اظهارداشت: سال آینده به صورت هم زمان در کشور انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهر و روستاهای را داریم اما در برخی نقاط کشور انتخابات خبرگان و میان‌دوره ای مجلس نیز برگزار می شود که در برخی از نقاط کشور ما شاهد برگزاری 4 انتخابات هستیم.

ثقل کار تبلیغات کاندیدا ها باید در رسانه ها و فضای مجازی باشد

وی با بیان اینکه مهمترین موضوع که در این انتخابات وجود دارد بیماری کرونا است بیان داشت: ما باید با تدابیر صورت گرفته انتخابات را برگزار کنیم و از طرفی هم بحث امنیت انتخابات است که تدابیری اندیشیده شده است.

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور تصریح کرد: در ارتباط با بحث پروتکل های بهداشتی در ایام برگزاری انتخابات است که از حدود یک ماه قبل فرایند و ملاحظات بهداشتی بررسی شده است و دستورالعمل برای کاندیداها، ستادهای انتخاباتی و شعب رای گیری و مردم آماده شده و پس از بررسی در ستاد ملی کرونا ابلاغ خواهد شد. در این ارتباط محدودیت هایی وجود دارد که تبلیغات و تجمع ها باید تابع دستورالعمل شرایط کرونایی کشور باشد.

ذوالفقاری تاکید کرد: ثقل کار تبلیغات کاندیدا ها باید در رسانه ها و فضای مجازی باشد و تجمعات و عدم فاصله گذاری اجتماعی ممنوع است.

وی افزود: در شعب اخذ رای پروتکل هایی مشخص شده که باید اجرا شود و مجریان و ناظران و تامین کننده های امنیت انتخابات تست می شوند تا مشکلی در برگزاری پیش نیاید.

تشریح جزئیاتی از تامین امنیت انتخابات در کشور

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور درخصوص تامین امنیت انتخابات در کشور خاطرنشان کرد: از آنجا که همزمان دو انتخابات بزرگ را در پیش داریم از جمله درسطح روستاها و شهرها برای انتخابات شوراهای اسلامی شهرو روستا و هم در سطح ملی انتخابات ریاست جمهوری قرار است در کشور برگزار شود، لذا برنامه ریزی مفصل تری را برای تامین امنیت انتخابات نسبت به گذشته داریم.

وی افزود: در انتخابات مجلس که سال گذشته برگزار شد حدود 63 هزار شعبه اخذ رای داشتیم ولی برای انتخابات 1400 با افزایش حدود 7 هزار شعبه، تعداد شعبات اخذ رای به 70 هزار شعبه رسیده است تا با توجه به این که دو انتخابات در پیش داریم فرصت لازم برای اخذ رای وجود داشته باشد و هم به لحاظ بیماری کرونا ازدحام و تجمع صورت نگیرد. از سوی دیگر بنا شده برای شعبی که شلوغ هستند و ازدحام صورت خواهد گرفت، صندوق های سیار درنظر گرفته شود که رای دهندگان در مواقع ازدحام از این صندوق استفاده کنند ضمن این که اپلیکیشنی هم آماده شده که مردم می توانند از این طریق نزدیک ترین شعب را نسبت به محل سکونت خود وهمچین خلوت ترین شعب را شناسایی کنند و برای حضور درصندوق های رای اقدام نمایند.

اشراف اطلاعاتی یکی از موضوعات محوری در ایام انتخابات است

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور افزود: وقتی که تعداد 7 هزار شعبه اخذ رای افزایش یافته، قطعا تامین امنیت شعب نیز افزایش خواهد یافت. در کنار این موضوع کنترل مرزهای کشور نیز تشدید و این کار قبل از انتخابات شروع خواهد شد و اقدامات اطلاعاتی در چند لایه نیز حتما تقویت خواهد شد چرا که اشراف اطلاعاتی یکی از موضوعات محوری در ایام انتخابات است و متناسب با شرایط هر منطقه و محیطی که از نظر امنیتی داریم، تعداد محافظین شعب اخذ رای متغیر خواهد بود.

وی گفت: علاوه بر این نیروهای واکنش سریع را برای نقاط مختلفی که لازم است پیش بینی کرده ایم، پیش بینی های امنیتی برای انتخابات سال 1400 نسبت به کل انتخاباتی که تا کنون داشته ایم، گسترده تر است و با نگاه حداکثری به تامین امنیت برای انتخابات طراحی شده است.

افزایش اشراف ایران بر مرزها

ذوالفقاری درادامه خاطرنشان کرد، در حال حاضر میزان اشراف و کنترل ما بر مرزهای کشور نسبت به گذشته بسیار افزایش یافته است که هم در حوزه استقرار واحدها در نقاط مرزی و هم به لحاظ اقدامات کنترلی که تحت عنوان اقدامات فیزیکی از آن نام برده می شود وهم به لحاظ اقدامات الکترونیکی و راداری و اوپتیکی که متناسب با شرایط مرزهای کشور این اقدامات صورت گرفته است.

وی افزود: اواخر سال گذشته با پیشنهاد دولت و موافقت مقام معظم رهبری 100 میلیون دلار هم صرفا برای مرزهای جنوب شرق کشور اختصاص یافت که در حال حاضر توسط سپاه پاسداران و نیروی انتظامی با مدیریت ستاد کل، وزارت کشور و سازمان برنامه و بودجه این کار در حال انجام است. تقریبا در نقاطی که نیازمند زیرساخت های اساسی بودیم که بتوانیم در آنجا مستقر شویم الآن در آن نقاط بخش عمده ای از کار انجام شده و بخش دیگری در حال انجام است. خوشبختانه شاهد هستیم که کشور ترکیه هم اقدام به کنترل و انسداد مرز و دیوار کشی کرده است که برای دو طرف مفید است. هر کشوری که همسایه ما ست، اگر دو طرف اقدامات کنترلی را تشدید بکنیم طبعا میزان تامین امنیت برای دو کشور افزایش خواهد یافت. خوشبختانه اخیرا پاکستان هم شروع کرده و آنها هم در حال انجام اقداماتی برای کنترل بیشتر مرزهای مشترک با جمهوری اسلامی هستند که این روند ان شاءالله ادامه خواهد یافت.

وضعیت امنیت مرزهای کشور

ذوالفقاری افزود: در حال حاضر اقدامات ایذایی در بعضی از مرزها داریم مثلا در مرزهای جنوب شرق کماکان یک سری اقدامات ایذایی بعضی از گروهک ها را داریم اما در مجموع وضعیت امنیت مرزهای کشور نسبت به گذشته روند بهتری را دارد.

اوضاع معیشتی مرزنشینان و قاچاق سوخت در مناطق مرزی

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور درباره اوضاع معیشتی مرزنشینان و قاچاق سوخت در مناطق مرزی گفت: سخن بر این است که چگونه معیشت مرزنشینان تامین بشود در مناطق مرزی جاهایی که عمدتا در آن سوی مرز زمینه ای وجود داشته است از گذشته یک اقداماتی صورت گرفته است با توجه به اینکه در مناطق مرزی ما یک کشور نیستیم و دو کشور هستیم یکسری معبرهایی ایجاد شد و بر اساس یک قاعده ای مرزنشینان از آن معابر یکسری کالاها را در یک سقفی می توانستند به آن سوی مرز ببرند و یکسری کالاهای مشخص را هم به داخل کشور بیاورند. در کنار این موضوع با یک مساله دیگری هم مواجه هستیم هرگونه تبادل نباید ضرری به دیگر حوزه ها مثلا" به بخش تولید وارد بکند یا در زمینه مسائل بهداشتی هم گاهی این مبادلات مورد توجه است. بررسی هایی صورت گرفته است و 15 بازارچه موقت از طریق وزارت کشور و دستگاه ها هماهنگ شد و به دولت ارائه شد و بعد از بررسی های زیاد این 15 بازارچه موقت در استان های آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه و سیستان و بلوچستان تعیین شد و 4200 میلیارد تومان در سال معافیت گمرکی برای کسانی که در محدوده مرزی هستند و برای مرزنشینان در نظر گرفته شد.

وی ادامه داد: در کنار این موضوع ما در هشت استان مساله فروش سوخت را داشتیم که یک تجاربی از گذشته وجود داشت. در نهایت در سال جاری در توافقی با وزارت نفت مقرر شد که از میزان فروش حدود 450 میلیون لیتر سوخت که از طریق این مرزها صورت می گیرد، مبلغ 20 درصد از کل فروش توسط وزارت نفت به حساب سازمان هدفمندی یارانه ها واریز بشود و بر اساس شناسایی سرپرست خانوار مرزنشینانی که مشمول این طرح می شوند در هشت استان سیستان بلوچستان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، آذربایجان غربی، کردستان ،کرمانشاه، ایلام و خوزستان که در 20 کیلومتری روستانشینان مناطق مرزی هستند اختصاص داده بشود. به نظر ما در کنار ایجاد مشاغل جایگزین برای مرزنشینان و تسهیل تبادلات مرزی ضرورت دارد برای حل مساله اصلی و پایه ای این اختلافات فاحش قیمت در این سو و آنسوی مرز یک تدبیر اساسی در کشور ایجاد بشود اگر نشود باز هم ما کم یا زیاد با این پدیده ها مواجه خواهیم بود.

جزئیات حادثه سراوان

ذوالفقاری درباره موضوع تیراندازی به سوخت بران در منطقه مرزی سراوان هم چنین توضیح داد که اخیرا نیروهای مرزی و ارتش پاکستان با انتقال قاچاق سوخت مخالف هستند و می گویند باید طبق یک قاعده و مقرراتی باشد که حرف درستی است؛ در روزی که حادثه رخ داد جمعیت زیادی از افرادی که با ماشین خود به سمت پاکستان سوخت می بردند در راه برگشت بودند که در یک منطقه حائل بین مرزبانان ایران و پاکستان توسط مرزبانان کنترلی صورت می گیرد و از طرف افرادی که تجمع کردند هم واکنش هایی صورت می گیرد. و بعد ما هیاتی فرستادیم تا از همه زوایا موضوع را بررسی کنند گفته شد که صدای تیراندازی قبل از اینکه وارد خاک ایران شوند شنیده شده است که البته هنوز هم اینکه تیراندازی از کدام سمت بوده در حال بررسی است.

وی افزود: متاسفانه گاهی رسانه ها اخبار بی پایه ارسال می کنند ولی حداقل مردم آن منطقه می توانند این را تایید یا رد کنند؛ اما روایت دقیق این است که در مرز ایران یک نفر و دو نفر هم در آن طرف مرز جان خود را از دست دادند و بعد از اینکه به فرمانداری حمله شد و آنجا را اشغال کردند و بخشی از وسایل را آتش زدند که یک نفرهم در آنجا تیر خورد و زخمی شد و طبق گزارش نهایی که بررسی شده و مطمئن است، در حادثه مرزی حدود 6 نفر زخمی شدند.

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور خاطر نشان کرد: من بسیار متعجب شدم که بر اساس اعلام حوزه دبیر کنونی سازمان ملل متحد گفتند طبق اخباری که ما داریم کشته شدگان را 23 نفراعلام کردند و این جای تعجب دارد که سازمان رسمی که باید گزارشات را دقیق تر بررسی کنند این حرف را می زنند؛ خیر بنده با صراحت و خیلی دقیق عرض می کنم این آمار کذب است و آماری که خدمتتان دادم آخرین و دقیق ترین آمارهاست.

حسین ذوالفقاری در بررسی ریشه ماجرا گفت: نمی شود یک علت را برای آن عنوان کرد اما مسئله اصلی را در تفاوت فاحش قیمت اجناس و مخصوصا کالاهای اساسی و انرژی در کشور می دانم؛ یک زمانی فاصله قیمت داخلی سوخت و بیرونی آن بسیار به هم نزدیک شده بود و ما دیگر در دریا چیزی به نام قاچاق سوخت نداشتیم این تفاوت قیمت وسوسه انگیز است.

وی افزود: یکی از ریشه ها تفاوت قیمت کالا برای مردم، کندی سرمایه گذاری در برخی مناطق مرزی اسـت، مردم و مسئولین و تعیین کنندگان امنیت باید حتما این اطمینان را برای سرمایه گذار به وجود بیاورند که اگر تصمیم به سرمایه گذاری در مناطق مرزی از جمله سراوان، میرجاوه، بانه یا هر کجای دیگری گرفت دغدغه امنیت نداشته باشد و تا زمانی که سرمایه گذار در این مناطق حضور نیابد قطعا اشتغال هم به‌وجود نمی آید، سیاست مرکزی این است که زمینه ای فراهم بشود که مرزنشینان فعالیت قانونی داشته باشند و ضرورتی نداشته باشد که مرزنشین یک کوله ای را با آن وزن و تشکیلات روی دوش بگیرد و از ارتفاعات و خطرات متعدی که در مسیرش است را تحمل کند و مرزبان هم بتواند به وظیفه خود عمل کند، لازمه این موضوع این است که مرزنشینان بیایند و از مسیرهای قانونی فعالیت کنند، تبادل کالا بکنند و نیازی نباشد که از مسیر های غیر قانونی فعالیت کنند.

آماده شدن پیش نویس تفاهم‌نامه جامع همکاری مرزی ایران و عراق

ذوالفقاری از آماده شدن پیش نویس تفاهم‌نامه جامع برای همکاری های مرزی عراق و ایران خبر داد و گفت: قرار شده است که مقامات عالی رتبه ایران و عراق متن تفاهم‌نامه را بررسی کنند و در نشست وزاری ایران و عراق این تفاهم‌نامه به امضا برسد، البته درخصوص اربعین تفاهم‌نامه ای جداگانه داریم که به قوت خود باقی است.

معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور خاطرنشان کرد: ما در ارتباط با ایجاد زیرساخت ها در مرزهای کشور با سرعت بیشتر در حال فعالیت هستیم و خودمان را آماده می کنیم که اگر شرایط بیماری در وضعیت مناسبی قرار بگیرد و واکسیناسیون در مرحله مناسبی برای دو کشور باشد با نظر وزرای بهداشت هر دوکشور ایران و عراق اقدامات لازم را انجام دهیم.

ذوالفقاری درخصوص قانون صدور شناسنامه برای فرزندان زنان ایرانی با همسران خارجی گفت: این قانون امسال در ایران اجرایی شد که برای فرزندان زنان ایرانی که همسرانی غیرایرانی ازدواج کردند شناسنامه صادر بشود، مراحلی داشت که باید مسیر آن طی می شد و از اوایل مهر ماه کار تشکیل پرونده شروع شده است و بیش از 88هزار پیش ثبت نام داشتیم که از این میان 20 هزار نفر پرونده شان تکمیل شده است که برای طی مراحل بررسی هویت به دستگاه های مرتبط ارجاع شده است و 873 شناسنامه صادر شده است، قطعا با تکمیل پرونده ها سرعت تحویل شناسنامه نیز شتاب خواهد گرفت

پربیننده ترین خبرها