کرونا | تداوم دردسرهای واکسن آسترازنکا

کرونا | تداوم دردسرهای واکسن آسترازنکا
يکشنبه 24 اسفند 1399 - 13:47

علاوه بر توقف استفاده از واکسن کرونای آسترازنکا در برخی از کشورهای اروپایی، حالا این شرکت از ناتوانی در تأمین واکسن‌های پیش‌خریدشده خبر می‌دهد.

العالم - اروپا

به گزارش العالم به نقل از خبرگزاری فرانسه، پس از آنکه شرکت دارویی آسترازنکا اعلام کرد قادر نیست به وعده‌های خود برای تحویل واکسن‌های کرونای پیش‌خریدشده عمل کند، اتحادیه اروپا برای تأمین واکسن‌های مورد نیاز خود بار دیگر با مشکل مواجه شده است.

گرچه واکسن این شرکت -- که با همکاری دانشگاه آکسفورد تولید شده است -- همچنان حمایت سازمان جهانی بهداشت را با خود دارد، برخی از کشورهای اروپایی استفاده از آن را به دلیل احتمال ایجاد لخته‌های خونی متوقف کرده اند. تا کنون بیش از 2.6 میلیون نفر در جهان بر اثر ابتلا به بیماری کووید-19 جان خود را از دست داده اند.

محصول شرکت آسترازنکا یکی از ارزانترین واکسن‌های کرونا محسوب می‌شود و نقش مهمی در تأمین نیازهای کشورهای در حال توسعه و فقیر ایفا می‌کند. تا کنون کشورهای دانمارک، نروژ و ایسلند استفاده از این واکسن را به دلیل مباحث مرتبط با ایجاد لخته‌های خونی معلق کرده اند. اما سازمان جهانی بهداشت می‌گوید ارتباطی معنادار میان استفاده از این واکسن و ایجاد لخته‌های خونی مشاهده نشده است. شرکت آسترازنکا نیز بر ایمن بودن واکسن خود تأکید می‌کند.

آمار مبتلایان به کووید-19 در جهان در آستانه رسیدن به 120 میلیون نفر است و در حالی که کشورهای مختلف می‌کوشند گستره برنامه‌های واکسیناسیون خود را افزایش دهند، راهکارهایی چون فاصله‌گذاری، استفاده از ماسک و قرنطینه همچنان در مناطق مختلف جهان برای مقابله با ویروس کرونا به شکلی گسترده به کار گرفته می‌شوند.

پربیننده ترین خبرها