افشای تحرکات امارات برای جلوگیری از همگرایی مصر با ترکیه

افشای تحرکات امارات برای جلوگیری از همگرایی مصر با ترکیه
دوشنبه 25 اسفند 1399 - 08:58

یک رسانه سعودی به نقل از منابعی فاش کرده که امارات فشارهایش به مصر را به منظور بی‌نتیجه گذاشتن هرگونه همگرایی میان قاهره و آنکارا، تشدید کرده است.

العالم- مصر

به گزارش العالم، وب‌سایت" الواقع السعودی" نوشت "محمد بن زاید" ولیعهد ابوظبی تمام کانال‌های تماس با نظام مصر را به خدمت گرفته تا با تحت فشار گذاشتن آن، مانع از همگرایی میان قاهره و آنکارا شود.

پیشتر "مولود چاووش اوغلو" وزیر خارجه ترکیه از تماس‌ها با مصر در سطوح اطلاعاتی و دیپلماتیک خبر داده بود.

در مقابل، منابع مصری تصریح کردند که ترکیه تماس‌های دیپلماتیک با طرف مصری صورت داده و به گسترش همکاری‌های دوجانبه چشم دوخته است.

به گفته برخی منابع، ترکیه پیشنهاد دیدار با طرف مصری را به منظور بررسی راه‌های همکاری دوجانبه مطرح کرده ولی این تماس‌ها و دیدارها همچنان در مراحل اولیه هستند.

در سایه این تحولات و خصومت ابوظبی با آنکارا، امارات طرف مصری را تحت فشار گذاشته تا همگرایی با ترکیه را لغو کند.

منابع مذکور تصریح کردند، روسای اطلاعاتی و دیپلماتیک امارات مسئولان ارشد مصر را تحریک کرده‌اند که روند همگرایی میان قاهره و آنکارا را متوقف کنند.

امارات از دولت مصر خواسته شروط سختگیرانه‌ای را به ترکیه به منظور تحقق این همگرایی تحمیل کند از جمله" ضرورت توقف مداخله نظامی ترکیه در لیبی و پایان دادن به حمایت‌های نظامی و لجستیکی از طرف‌های درگیر در لیبی، و همچنین تحویل معارضان مصریِ مقیم در ترکیه.

البته به نظر می‌رسد دولت مصر ضمن استقبال از این موضع امارات، درصدد باج‌گیری از ابوظبی و دستیابی به کمک‌های مالی بیشتر از آن است.

پربیننده ترین خبرها