خوش‌خدمتی مغرب به سعودی!

خوش‌خدمتی مغرب به سعودی!
دوشنبه 25 اسفند 1399 - 22:44

دولت مغرب یک ماه قبل، یک معارض سعودی به نام اسامه الحسنی را که از انگلستان به فرودگاه دارالبیضاء آمده بود، بازداشت کرد. مغرب هفته گذشته این استاد 42 ساله را به اتهام سرقت خودرو به عربستان سعودی تحویل داد!.

العالم- کشکول

اسامه الحسنی که قبلا استاد دانشگاه ملک عبدالعزیز بود و دارای گذرنامه استرالیایی است، برای دیدن نوزادش از همسر مغربی اش، به مغرب آمده بود.

همسرش گفته بود که 2 روز بعد از بازداشت اسامه فقط توانست 5 دقیقه با وی ملاقات کند.

وی افزود که اسامه گفته بود که برای امضای برگه تحویلش به مقام‍‌های سعودی آنهم بدون محاکمه تحت فشار قرار گرفته است.

پایگاه اینترنتی سعودی "زندانیان اندیشه" در این باره اعلام کرد که اسامه در زمان حاضر در یکی از زندانهای عربستان در بدترین شرایط به سر می برد.

وزارت امور خارجه استرالیا نیز نسبت به وضعیت بازداشت اسامه ابراز نگرانی کرده است.

به نظر می‌رسد درخواست‌های سازمان حقوق بشر در عربستان معروف به "القسط" و کمیته مبارزه با شکنجه- وابسته به سازمان ملل- از مغرب برای عدم استرداد الحسنی به حکومت سعودی، گوش شنوایی در میان مقامات مغربی نداشته است؛ چرا که رباط با علم به این موضوع که سرنوشت مبهمی در انتظار الحسنی خواهد بود، او را به ریاض تحویل داده است.

به رغم اینکه تاریخ عربستان سعودی در تعقیب معارضان و حذف فیزیکی آنها تاریخی طولانی و خونینی است ولی از زمان ولیعهدی محمد بن‌سلمان، این سیاست به شکل وحشیانه‌ای شدت گرفته است و این سیاست سرکوبگرانه این شاهزاده حتی خشم همپیمانان سنتی سعودی در غرب و آمریکا را به‌ویژه بعد از قتل فجیع جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد در استانبول برانگیخته است.

اما در داخل عربستان سعودی، بن‌سلمان سیاست مشت آهنین را علیه معارضان و منتقدان و تمامی شخصیت‌های بی‌طرف، از جمله عموها و عموزاده‌هایش، به‌کار می‌گیرد امری که باعث شد جو بایدن در جریان مناظرات انتخاباتی‌اش، ولیعهد سعودی را تهدید کند که بهای گزافی را به دلیل جنایات علیه معارضان خواهد پرداخت.

بدیهی است که پرونده اسامه الحسنی، فعال دانشگاهی گرفتاری و چالشی جدید برای سعودی‌ها ایجاد کرده که هنوز از پیامدهای قتل خاشقحی، بازداشت لجین الهذلول، سلمان العوده، محمد بن‌نایف و احمد بن عبدالعزیز و هزاران تن دیگر در بازداشتگاه‌های بن‌سلمان رهایی نیافته‌اند و در صورت بقای بن‌سلمان در قدرت بعید است که سریال چالش‌زایی سعودی‌ها پایانی داشته باشد.

پربیننده ترین خبرها