بهانه جالب انگلیس برای افزایش ۴۰ درصدی سلاح هسته‌ای این کشور

بهانه جالب انگلیس برای افزایش ۴۰ درصدی سلاح هسته‌ای این کشور
چهارشنبه 27 اسفند 1399 - 08:37

انگلیس به بهانه آنچه تضمین امنیت خود در فضای پر مخاطره بین‌المللی و تهدیدهای تکنولوژیکی جدید عنوان کرده، تعداد کلاهک‌های هسته‌ای خود را به ۴۰ درصد افزایش می‌دهد.

العالم ـ اروپا

به گزارش رویترز، بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس، گفت این کشور برای تضمین امنیت خود در فضای پر مخاطره بین‌المللی و تهدیدهای تکنولوژیکی جدید، تعداد کلاهک‌های هسته‌ای خود را بیش از ۴۰ درصد افزایش می‌دهد.
حکومت انگلیس در گذشته اين نوع تسليحات هسته‌ای را کاهش داده بود و در سال ۲۰۱۰ نیز اعلام کرد که تعداد کلاهک‌های هسته‌ای خود را در دهه ۲۰۲۰ به ۱۸۰ مورد محدود خواهد کرد. ولی دولت بوریس جانسون این محدودیت را لغو و اعلام کرد تعداد کلاهک‌های هسته‌ای انگلیس در سال‌های آینده به ۲۶۰ مورد افزایش خواهد یافت.
دولت انگلیس با بازبینی در سیاست‌های امنیتی و دفاعی این کشور مدعی شد با توجه به تهدید کشورهای دارای سلاح هسته‌ای یا در حال تولید این سلاح‌ها و همچنین تروریسم هسته‌ای مورد حمایت حکومت‌ها، تقویت قدرت هسته‌ای یک عامل بازدارنده مهم در تامین امنیت این کشور و متحدان آن محسوب می‌شود.
در بخشی از بیانیه دولت انگلیس آمده است: «برخی از کشورها به شکل قابل ملاحظه‌ای قابلیت و تنوع سلاح‌های هسته‌ای خود را افزایش داده‌اند. افزایش رقابت‌های بين‌المللی، چالش‌های جدید نظم جهانی و توسعه و پیشرفت فناوری‌های مخرب و بی‌ثبات کننده تهدیدهای جدیدی برای ثبات راهبردی کشور تلقی می‌شوند.»
اما این تصمیم دولت بوریس جانسون انتقاد گروهی از سیاستمداران و رهبران قدیمی جهان را به دنبال داشت. از جمله مری رابینسون، رییس جمهور اسبق جمهوری ایرلند گفت: «دولت انگلیس این تصمیم را با افزایش تهدیدهای امنیتی در سطح جهان توجیه می‌کند ولی واکنش مناسب و مطلوب، اقدامات چند جانبه و بین المللی برای کنترل و کاهش سلاح‌های هسته‌ای موجود است و نه افزایش آن.»
بوریس جانسون هنگام تشریح سیاست‌های امنیتی و دفاعی جدید در جلسه پارلمان انگلیس ادعا کرد این کشور کماکان به پیمان‌های بین المللی برای کنترل و کاهش سلاح‌های هسته‌ای پایبند خواهد بود.
دولت انگلیس در عین حال اعلام کرد که کلاهک‌های هسته‌ای فعلی را با کلاهک‌های جدیدی جایگزین خواهد کرد که با زیردریایی‌های اتمی جدید این کشور همخوانی عملیاتی دارند. چهار زیر دریایی هسته‌ای جدید در حال تولید هستند و قرار است حدود ۱۰ سال دیگر به نیروی دریایی انگلیس بپیوندند.

پربیننده ترین خبرها