دلیل محکمه پسند بایدن برای دفاع از بن سلمان در قتل خاشقچی!

دلیل محکمه پسند بایدن برای دفاع از بن سلمان در قتل خاشقچی!
چهارشنبه 27 اسفند 1399 - 18:36

خبر: بایدن در گفتگویی با شبکه امریکایی "ای بی سی نیوز" که امروز پخش شد گفت: همه کسانی که در ماجرای قتل خاشقچی نقش داشتند مجازات شدن الا ولیعهد سعودی؛ آمریکا هیچ گاه روسای دولت‌های متحدش را مجازات نمیکند.

تحلیل:

- مفهوم این کلام بایدن آن است که یا شعار حقوق بشری که دمکرات‌ها خود را به آن ملزم معرفی می‌کنند چیزی جز فریبکاری نیست و یا قتل خاشقچی آنقدر بی اهمیت است که نباید بخاطر آن روابط فی‌مابین آمریکا با متحدانش تحت تاثیر قرار گیرد. هر کدام از این دو برداشت که درست باشد معنایش آن است که در چهار سال پیش رو، آمریکا چشم‌هایش را بر همه جنایت‌های متحدانش در هر کجای جهان فرو میبندد و بالتبع جهان چهارسال آینده می‌تواند مملو از جنایت‌های گوناگون متحدان آمریکا بویژه در نقض حقوق بشر، محدود سازی آزادی‌های عمومی، تشدید تروریسم و ... باشد.
- مفهوم دیگر این کلام بایدن آن است که حکام سعودی می‌توانند امیدوار باشند در آینده ای نه چندان دور سختگیری‌های اولیه علیه رژیم سعودی از ناحیه آمریکا پایان پذیرد و اوضاع به روال عادی باز گردانده شود.این یعنی انکه درگام اول ماجرای فریز کردن قراردادهای فروش تسلیحات امریکایی به سعودی نادیده خواهد شدوبن سلمان میتواند به اینده سلطنتش امیدوارتر باشد.
- بنظر می‌رسد ناامیدی بایدن از به نتیجه رسیدن یکجانبه پرونده هسته ای ایران آنچنانکه مطلوب آمریکا بوده است می‌تواند در اعلام موضعی اینچنینی از ناحیه بایدن بی تاثیر نباشد. این در حالی است که ایران هیچ گاه نه عربستان را دشمن خود می‌دانسته و نه هیچ گاه حکومت سلمانی را درقد و قواره دشمنی با ایران می‌دانسته است.
- البته در این میان سفر اخیر لاوروف به منطقه و بویژه امارات و سعودی و تلاش روس‌ها برای یارگیری در میان یاران آمریکا را نباید در اعلان چنین موضعی ازسوی بایدن دور ازنظر داشت.

پربیننده ترین خبرها