سعودی، قطر، عمان و نیجر در صف عادی سازی روابط با اسرائیل!

سعودی، قطر، عمان و نیجر در صف عادی سازی روابط با اسرائیل!
پنج‌شنبه 28 اسفند 1399 - 13:41

خبر:

در حالی که چند روز پیش نتانیاهو بدون اشاره به نام کشوری خاص از 4 کشور جدید برای برقراری صلح با اسرائیل نام برد، دیروز ایدی کوهن رییس دستگاه اطلاعات رژیم صهیونیستی، سعودی، قطر، عمان و نیجر را 4 کشوری معرفی کرد که بزودی با اسرائیل وارد پروژه سازش می شوند.

تحلیل:

- کوهن دیروز گفت در خلیج فارس مشغول گفتگو با عمان، سعودی و قطر برای برقراری رابطه هستیم. او همچنین ابراز امیدواری کرد که در نیجر با روی کار آمدن رییس جمهور جدید این کشور که از حامیان آمریکاست، پروژه برقراری رابطه صلح بی مشکل باشد. این اظهارات در حالی است که سه شنبه آینده انتخابات درسرزمینهای اشغالی برگزار می شود و در این مدت زمان کوتاه امکان برقراری رابطه وعده داده شده با 4 کشور قطعاً محال است. بنابراین وعده نتانیاهو و کوهن در این مقطع زمانی به نظر صرفاً با هدف استفاده تبلیغاتی صورت پذیرفته است.

- در عین حالی که 4 کشور مذکور و دیگر کشورهایی که احیاناً سودای عادی سازی روابط با اسرائیل را در سر دارند، نمی خواهند بر روی اسب مرده ای به نام نتانیاهو شرطبندی کنند و تجربه حمایت از ترامپ ناکام در انتخابات را هنوز فراموش نکرده اند، به نظر می رسد علاقمندان به برقراری رابطه با اسرائیل همچنان ترجیح دهند تا تکلیف کرسی نخست وزیری در اسرائیل روشن شود و البته نگاه دقیق دولت جدید آمریکا به مساله عادی سازی روابط با اسرائیل که در واقع ابتکاری ترامپی است، روشن تر گردد.

- در ماجرای پیوستن امارات، بحرین، مغرب و سودان به پروژه عادی سازی روابط با اسرائیل در واقع و به شکل ملموس هیچ دستاورد ملموس و نصیب مشخصی عاید این کشورها نشد. امارات به "اف35 های وعده داده شده نرسید، مغرب حاکمیتش بر صحرای غربی را وعده ای صرفاً ترامپی یافت، کوه وعده های آمریکا به سودان موش زایید و بالاخره بحرین تنها به وعده هایی برای حمایتهای آمریکایی برای بقا سرگرم ماند". در چنین شرایطی هر کشور خواهان رابطه با اسرائیل منتظر می ماند تا "نسخه بازتعریف شده عادی سازی روابط با اسرائیل " که به شیوه بایدن پیچیده خواهد شد، صادر شود.

- در شرایط پیش رو و به فرض صحت سخنان نتانیاهو و کوهن درخصوص 4 کشور به نظر می رسد سعودی با حمایتی که بایدن از بن سلمان در ماجرای قتل خاشقجی کرد، در جهت اجرای نسخه بایدنی ارتباط گیری با اسرائیل کاملاً آماده و پای کار باشد. قطر احیاناً ترجیح دهد در این مساله با شریک استراتژیک و هم مسلک ایدئولوژیکش یعنی ترکیه همراهی صددرصدی بکند. عمان که پیش از این و در زمان پادشاه درگذشته اش میزبان نتانیاهو بوده است در زمان پادشاه جدید چشم به دولتهای اطراف داشته باشد و بالاخره نیجر نیز به دلیل وفاداری رییس جمهور جدیدش به آمریکا -حسب گفته کوهن- تا اعلام سیاست جدید آمریکا درخصوص مساله عادی سازی روابط همچنان دیده به دهان بایدن باقی بماند.

پربیننده ترین خبرها