بازگشت درگیری ها میان عربستان و امارات در جنوب یمن

پنج‌شنبه 28 اسفند 1399 - 23:05

به دنبال حمله مسلحانه به یک ایست امنیتی در استان ابین در جنوب یمن 12 نفر از عناصر کمربند ایمنی وابسته به امارات کشته شدند و شماری دیگر از جمله چند غیرنظامی نیز مجروح شدند. پیش از آن نیز پهپادها کاخ المعاشیق در عدن را هدف گرفتند و بر شدت درگیری ها میان عربستان و امارات در جنوب یمن افزوده شد و درعین حال اعتراضات مردمی به سبب وخیم شدن اوضاع منطقه بالا گرفته است.

العالم ـ یمن

به گزارش خبرنگار العالم؛ به نظر می رسد که تنش میان طرفهای دولت در جنوب یمن در اوج خود است. معترضان به مقر دولت در المعاشیق یورش بردند پس از آن پهپادها کاخ را مورد حمله قرار دادند، درگیری هایی در اطراف کاخ به وقوع پیوست، در پی آن هیات مسئولان دولت در معرض یک عملیات انفجاری قرار گرفت.

درگیری ها به استان ابین نیز کشیده شد. برخی عناصر مسلح یک ایست امنیتی وابسته به شورای انتقالی را هدف گرفتند که بر اثر آن شماری از افراد شورای انتقالی کشته و یا زخمی شدند. این تحولات حاکی از بازگشت تنش ها و درگیری ها میان عربستان و امارات است؛ بویژه که شورای انتقالی، اختیارات منصور هادی در برخی استانها را لغو کرد و مردم را برای برگزاری تظاهراتی جدید می شوراند.

در حالی که نیروهای جنوب خواستار برگزاری اعتراضاتی مسالمت آمیز در استانهای جنوبی شده اند، این مناطق از چند روز تاکنون شاهد اعتراضات گسترده علیه ائتلاف متجاوز سعودی اماراتی به سبب رفتارها و اقدامات آن و نابسامانی اوضاع معیشتی و اقتصادی است. طرفهای درگیر نیز هریک دیگری را عامل شکست دولت و اجرایی نشدن تفاهمات می داند.

قبل از وقوع این تحولات در جنوب یمن، قرار بود نشستی در عربستان در خصوص توافق ریاض برگزار شود. اما شواهد و نشانه ها حاکی از آن است که این نشست دیگر بی محتوا شده است زیرا در عرصه سیاسی و نظامی با شکست روبرو شده است و نخست وزیر به همراه وزرا عدن را ترک کرد.

پربیننده ترین خبرها