اتحادیه اروپا تحریم علیه ترکیه را بررسی می‌کند

اتحادیه اروپا تحریم علیه ترکیه را بررسی می‌کند
سه شنبه 3 فروردين 1400 - 10:08

وزیر خارجه آلمان هشدار داد که اتحادیه اروپا قصد دارد تحریم‌هایی را علیه ترکیه به واسطه تصمیم این کشور برای خروج از پیمان مقابله با خشونت علیه زنان موسوم به «پیمان استانبول» مورد بررسی قرار دهد.

العالم - اروپا

«هایکو ماس» وزیر امور خارجه آلمان روز گذشته (دوشنبه) هشدار داد که اتحادیه اروپا در صدد است به واسطه تصمیم آنکارا برای خروج از کنوانسیون استانبول که برای مقابله با خشونت علیه زنان طراحی شده است، تحریم‌هایی را علیه ترکیه مورد بررسی قرار دهد.

بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز، رهبران کشورهای اروپایی قصد دارند در نشست آخر هفته خود در خصوص تیره شدن روابط با ترکیه به بحث و گفت‌وگو بنشینند.

سال گذشته، پس از شعله‌ور شدن اختلافات چند دهه‌ای بین آنکارا و آتن در مدیترانه، اتحادیه اروپا ترکیه را تهدید به تحریم کرد اما روابط از آن زمان گرم و صمیمی شد و اتحادیه اروپا طرح تحریم‌ها علیه آنکارا را به تعویق انداخت.

با این حال آن طور که خبرگزاری رویترز گزارش کرده است، تصمیمات هفته گذشته آنکارا برای خروج از کنوانسیون استانبول، امیدهای ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا برای یک مسیر پایدار به سوی روابط بهتر با ترکیه را کاهش داد.

«هایکو ماس» وزیر امور خارجه آلمان پس از دیدار با شرکای خود در اتحادیه اروپا گفت: «تنش‌‌ها در شرق مدیترانه کاهش یافته است اما تصمیم (ترکیه) به خروج از کنوانسیون استانبول و ممنوعیت فعالیت حزب دموکراتیک خلق‌ها قطعاً پیام‌های نادرستی است».

وی سپس با اشاره به این مسئله، ترکیه را تهدید به تحریم کرد و گفت: «ما بنابراین تحریم‌های آماده شده را روی میز حفظ می‌کنیم و اگر ترکیه از مسیر سازنده‌ای که اخیراً در خصوص موضوعات خاصی با اتحادیه اروپا در پیش گرفته، دور شود، ما حق وضع تحریم‌ها علیه این کشور را محفوظ می‌داریم».

از طرف دیگر، «ژان آسلبورن» وزیر امور خارجه لوکزامبورگ نیز ضمن هشدار به آنکارا گفت: «این (تصمیم ترکیه) مسیر بازگشت به قرون وسطی است و این راهی نیست که باید برای بازسازی روابط عادی با ترکیه شاهد آن باشیم».

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه طی هفته‌های اخیر دو سند را به امضا درآورد که یکی از آن‌ها سند خروج این کشور از کنوانسیون استانبول بود که این تصمیم موجی از انتقادات جامعه بین‌المللی را برانگیخت و اتحادیه اروپا آن را پیام خطرناک دولت ترکیه علیه زنان توصیف کرد.

با این‌ حال دفتر ریاست‌جمهوری ترکیه در بیانیه‌ای که روز یکشنبه هفته جاری منتشر شد، در خصوص این تصمیم توضیح داد که دلیل خروج یکجانبه آنکارا از این پیمان به دلیل آن بوده که بخش‌هایی به این پیمان افزوده شده است که خلاف ارزش‌های اخلاقی آنکارا بوده است.

وزیر امور خارجه آلمان در حالی ترکیه را تهدید به تحریم کرده است که چند ماه پیش در آذر ماه رهبران کشورهای عضو اتحادیه اروپا در خصوص تحریم آنکارا به دلیل «اقدامات غیرقانونی و تهاجمی» علیه یونان و قبرس توافق کردند.

پیمان استانبول در سال ۲۰۱۱ به امضای ۱۳ کشور عضو شورای اروپا در استانبول درآمد و هدف آن مقابله با خشونت علیه زنان، خشونت خانگی، تجاوز در زندگی زناشویی و هرگونه آزار و اذیت و تبعیض علیه زنان توصیف شده است و در حال حاضر ۴۵ کشور عضو این پیمان هستند.

طبق گزارش شبکه «یورونیوز»، ترکیه نخستین کشوری بود که این کنوانسیون را که اولین دستورالعمل قانونی و الزام‌آور برای مقابله با خشونت علیه زنان است و بر پیشگیری از خشونت خانگی، حمایت و محافظت از قربانیان و پیگیرد قانونی متخلفین تاکید دارد، تصویب کرد.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها