تحولات پرونده یمن در ششمین سالگرد تجاوز عربستان

تحولات پرونده یمن در ششمین سالگرد تجاوز عربستان
چهارشنبه 4 فروردين 1400 - 12:31

پس از گذشت 6 سال از آغاز جنگ عربستان علیه یمن، شرایط کنونی کاملا خلاف آنچه در ابتدا بود به نظر می رسد.

العالم- تحلیل روز

اکنون موازنه قوا تغییر کرده و معادله نظامی و سیاسی پس از شکست عربستان و ائتلاف متجاوزش در تحقق اهداف خود متحول شده است. عربستان هدف خود را در یمن در 26 مارس 2015، طوفان قاطع نامگذاری کرده بود.

در آستانه هفتمین سالگرد جنگ یمن، صنعا به دلیل دگرگون کردن موازنه جنگ به نفع خود، برنده این نبرد به نظر می رسد. دستاورد صنعا تحول چشمگیر در پرونده نظامی با وجود تفاوت در امکانات، تسلیحات و نیرو بود که موضع دفاعی اش را به موضع تهاجمی تغییر داد. این مهم با گسترش ساخت اسلحه بخصوص در حوزه نیروی هوایی و موشک های بالستیک و توسعه نیروی نظامی تشکیلات مختلف خود حاصل شد.

این همان چیزی است که "نیروهای مسلح یمن" با ادله و آمار تایید کرده و اعلام کرد که از ابتدای جنگ، 1348 موشک بالستیک شلیک کرده که هدف 499 عدد از آنها تاسیسات نظامی و حیاتی عربستان و امارات بوده اند. این مسئله از سویی بیانگر آمادگی کامل نظامی نیروهای یمن بخصوص بعد از گسترش فضای تحت کنترل خود در داخل یمن با پیروزی های میدانی اش در بیش از یک جبهه است و از سوی دیگر، حجم مخمصه ای را نشان می دهد که عربستان و متحدانش در آن گرفتار شده اند.

با وجود تحول صنعا در حوزه نظامی در طی 6 سال گذشته، به دلیل ظلم ائتلاف سعودی و متحدان داخلی اش، روند سیاسی مورد انتظار با رکود مواجه شد. با اینکه نیروهای صنعا در طول این سالیان از هیچ تلاشی برای تحقق صلح و ایجاد راه حل سیاسی برای بحران یمن فروگذار نکرده اند، چیزی که مانع تحقق این اهداف شد مجموعه ای از موانع و گره اندازی ها در تمام دیدارهای مذاکراتی از سوی اطراف دیگر بود.

اما به عقیده برخی تحول سیاسی بزرگی که صنعا رقم زد، تغییر موازنه قوا به سود خود و پیروزی سیاسی و دیپلماتیک بود که از طریق یکسان سازی تصمیم گیری سیاسی خود و انسجام عناصر و احزاب آن برای تشکیل شورای عالی سیاسی و حکومت مشترک برخلاف شکاف های موجود در حکومت عبدربه منصور هادی حاصل شد. این مسئله دشمنان حکومت صنعا را وادار کرد که آن را به عنوان یک قدرت بپذیرند.

دستاورد دیگر صنعا گسترش روابط خارجی و شکستن وضعیت محاصره دیپلماتیک بر خود و نشان دادن قدرتمندی جنبش انصارالله و موفقیت آن در ایجاد یک تجمع گسترده پیرامون خود بود. این مسئله باعث شد که پس از درج نام این جنبش در لیست تروریسم آمریکا، موج وسیعی از واکنش ها علیه این اقدام برانگیخته شود که آمریکا را وادار به عقب نشینی از این تصمیم کرد.

ائتلاف سعودی عملا به لحاظ نظامی و سیاسی در یمن شکست خورده است و موفقیت آن صرفا در تراژدیک کردن اوضاع انسانی و ریختن خون مردم بی گناه و ویران کردن زیرساخت ها خلاصه شده است. به طوری‌که طبق آمار رسمی، حدود 43600 تن از غیر نظامیان در یمن شهید یا مجروح شده اند. به علاوه، در جریان این جنگ و محاصره، یمن به یکی از کشورهایی تبدیل شده که بدترین قحطی زدگی را تجربه می کنند.

* علی الذهب

پربیننده ترین خبرها