اشرف غنی سد کمال خان را افتتاح کرد

اشرف غنی سد کمال خان را افتتاح کرد
چهارشنبه 4 فروردين 1400 - 13:01

رئیس جمهور افغانستان در روز ملی مدیریت آب به صورت رسمی سد کمال‌خان در استان نیمروز و در مرز مشترک با ایران را افتتاح کرد.

العالم - آسیا

‌ «اشرف غنی» رئیس جمهور افغانستان در روز ملی مدیریت آب به صورت رسمی سد کمال‌خان در استان نیمروز و در مرز مشترک با ایران را افتتاح کرد.

در مراسمی به مناسبات افتتاح این طرح، مقامات ارشد افغانستان از جمله «امرالله صالح» معاون اول ریاست جمهوری و شماری از مقام‌های بلندرتبه‌ی دولتی نیز حضور داشتند.

سد کمال‌خان یکی از سدهای آب مهم افغانستان است که کار طراحی و ساخت آن در سال ۱۳۵۴ شمسی آغاز شده بود.

مرحله‌ی اول ساخت این سد در سال ۱۳۹۱ و مرحله‌ی دوم آن در سال ۱۳۹۴ تکمیل شد. کار ساخت فاز سوم این سد نیز در اواخر ماه حمل سال ۱۳۹۶ آغاز شده بود. در آن زمان هزینه‌ی ساخت این بند ۷۸ میلیون دالر اعلام شده بود.

آب‌گیری این سد در اول ماه بهمن سال گذشته‌ی شمسی آغاز شد. سد کمال‌خان ظرفیت ذخیره‌ی ۵۲ میلین متر مکعب آب را دارد که می‌تواند حدود ۱۷۴ هزار هکتار زمین زراعتی را آبیاری کند.

این سد همچنان ظرفیت تولید نُه میگاوات برق را نیز دارا است.

ایران بارها از احداث این سد انتقاد کرده و گفته است که ساخت این سد باعث کاهش منابع آبی و خشکسالی در نواحی مرزی ایران می‌شود. بسته شدن آب رودخانه هیرمند موجب شده تا مردم استان سیستان و بلوچستان دچار مشکلات عدیده‌ای شوند.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها