سریال تکراری دور باطل انتخابات پارلمانی اسرائیل و سناریوهای محدود آن

سریال تکراری دور باطل انتخابات پارلمانی اسرائیل و سناریوهای محدود آن
پنج‌شنبه 5 فروردين 1400 - 09:39

چهارمین انتخابات پارلمانی رژیم صهیونیستی پایان یافت و شمارش آراء بیانگر به حد نصاب نرسیدن آرای اردوگاه "بنیامین نتانیاهو" است و او باز هم نمی‌تواند به تنهایی کابینه تشکیل دهد.

العالم- تحلیل روز

بنیامین نتانیاهو طی هفته‌های اخیر تلاش می‌کرد که با دادن امتیاز و وعده به "نفتالی بنت"، حزب وی "یمینا" را به سمت ائتلاف با راستگرایان -سموترتش و بن‌غفیر- بکشاند که البته وضعیت آنها هم در انتخابات بهتر از نتانیاهو نبوده است و کرسی‌های لازم را به دست نیاورده‌اند، تا بتوانند تصمیمات توسعه‌طلبانه‌شان در کرانه باختری را عملی سازند. نتایج نیمه‌نهایی حکایت از آن دارد که به رغم دستیابی همپیمانان نتانیاهو به کرسی‌هایی که آرزویش را داشتند، عدم دستیابی حزب لیکود به تعداد کرسی‌های بیشتر نتانیاهو را در تونلی تاریک وارد کرده است که راه‌حل برون‌رفت از آن برگزاری پنچمین دور از انتخابات- طی دو سال اخیر- است و این امر محتمل به نظر می‌رسد.

سناریوهای تشکیل دولت جدید در فلسطین اشغالی تقریباً محدود به رفتن حزب نتانیاهو- لیکود- به کنست با 59 عضو است تنها در صورتی که حمایت "منصور عباس" را که 5 کرسی به دست آورده، جلب کند، البته این ائتلاف نیز دشوار است؛ زیرا بنت، بن‌غفیر و سموترتش- همپیمانان لیکود- هرگونه ائتلاف با عرب‌ها را رد می‌کنند و نمی‌خواهند در دولتی تحت حمایت‌ عرب‌ها مشارکت داشته باشند.

اما راه‌حل ممکن توافق غیرعلنی عباس و نتانیاهو است یعنی به موجب آن، عباس در جلسات رای‌گیری در کنست حضور نداشته باشد و نتانیاهو بتواند اکثریت آرای اعضای حاضر در کنست را به دست بیاورد.

سناریوی دیگری نیز مطرح می‌شود، گرچه بعید به نظر می‌رسد، ولی به موجب آن، "جدعون ساعر" دوباره به لیکود وارد شود و اگر او موفق شد وزارت مهمی مانند وزارت خارجه را تصاحب کند احتمالا باعث می‌شود کابینه‌ای باثبات به مدت 4 سال توسط نتانیاهو تشکیل شود. ولی این سناریو اگر عملی شود آینده سیاسی جدعون ساعر را از بین می‌برد؛ زیرا حامیان او به این امید به او رای داده‌اند که به نخست‌وزیری نتانیاهو پایان دهد.

آیا احتمال دارد که حزب رقیب نتانیاهو، به ریاست "یائیر لاپید" موفق به تشکیل کابینه شود؟

این سناریو به دلایل زیادی تقریباً غیرممکن است؛ از جمله آنکه ائتلافی که لاپید تشکیل خواهد داد شامل ساعر و "آویگدور لیبرمن" و نیز دو فهرست عربی خواهد شد. اگر ساعر و لیبرمن در دولت مورد حمایت عرب‌ها مشارکت داشته باشند یعنی اینکه آنها به پای خودشان شلیک می‌کنند، دوم اینکه حتی لاپید نیز آماده مشارکت در دولتی نیست که عرب‌ها بقا و ثبات آن را تضمین کنند.

بنابراین، چهارمین انتخابات در رژیم صهیونیستی حکایت از آن دارد که هیچ‌یک از همپیمانان نتوانسته‌اند کرسی‌ها لازم را برای ائتلاف به دست بیاورند. محافل سیاسی در تل‌آویو نیز معتقدند که تلاش‌های حزب لیکود به رهبری نتانیاهو برای ادامه حضور در سیاست بی‌نتیجه بوده و به نوعی قرار گرفتن در دور باطل است.

فارس الصرفندی

پربیننده ترین خبرها