روسیه: ناتو یک راه را انتخاب کند؛ رویارویی یا همکاری

روسیه: ناتو یک راه را انتخاب کند؛ رویارویی یا همکاری
پنج‌شنبه 5 فروردين 1400 - 12:55

مقامات بلندپایه روسیه در واکنش به سخنان دبیرکل ناتو درباره "سیاست تهاجمی مسکو" با اشاره به اینکه ناتو کانون اصلی تهدیدات در جهان است، گفتند: بروکسل به مشکلات در کشورهای عضو ناتو پرداخته و مواضع خود در برخورد با مسکو را مشخص کند.

العالم - اروپا

به گزارش خبرگزاری «تاس»، "ماریا زاخارووا" سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه روسیه در واکنش به سخنان "ینس استولتنبرگ" دبیرکل ناتو درباره "اقدامات تهاجمی مسکو"، به وی توصیه کرد، به‌جای ادعاهای بی اساس در خصوص روسیه، به حل مشکلات پیمان آتلانتیک شمالی بپردازد.

زاخارووا گفت: «مقامات بروکسل بهتر است به مشکلات در کشورهای عضو ناتو بپردازند. این مشکلات نیازمند مداخله فوری است: مشکلات مربوط به واکسیناسیون، بحران کرونا، نقض حقوق بشر در کشورهای عضو ناتو آشکار است. بهتر است فوراً به حل این مسائل بپردازید تا ما هم از تجربیات موفق شما استفاده کنیم.»

پیش از این، دبیرکل ناتو در کنفرانس مطبوعاتی در بروکسل مدعی شده بود که روسیه گویا "عامل بی ثبات کننده" در کشورهای همسایه خود است و به افزایش توان بالقوه نظامی و "سیاست تهاجمی" خود ادامه داده و در عین حال مخالفان سیاسی داخلی را سرکوب می‌کند.

علاوه بر این، "کنستانتین گاوریلوف" رئیس هیئت مذاکره کننده روسیه در مذاکرات مربوط به مسائل مربوط به امنیت نظامی و کنترل تسلیحات در وین نیز اعلام کرد که پیمان آتلانتیک شمالی باید بین رویارویی، یا گفت‌وگو برای سرو سامان دادن به روابط با روسیه، یکی را انتخاب کند و نشستن همزمان به روس دو صندلی برای ناتو ممکن نخواهد بود.

این دیپلمات روس که سخنانش در سایت وزارت خارجه منتشر شده، گفت: «برای ما واضح است که امکان تقویت اعتماد متقابل در عرصه نظامی، در شرایطی که مقامات ناتو به فعال سازی و افزایش حضور خود در نزدیکی مرزهای فدراسیون روسیه ادامه می‌دهند، امکان پذیر نخواهد بود. در چنین وضعیتی، مسکو چاره‌ای جز اخذ تدابیر لازم برای اطمینان حاصل کردن از تأمین امنیت ملی روسیه ندارد. این در حالی است که مقامات بروکسل مدعی می‌شوند که اقدامات طرف روسی تهاجمی و تهدید کننده امنیت قاره اروپاست. بنابراین، برای آغاز، همتایان ما در ناتو باید مشخص کنند: آیا آنها خواستار بازدارندگی روسیه و رویارویی با کشور ما هستند یا اینکه مایلند تا گفتگوها به منظور سر و سامان دادن به روابط دوجانبه انجام شود. نشستن به روی دو صندلی برای آنها ممکن نخواهد بود.»

"کنستانتین کاساچوف" نائب رئیس شورای فدراسیون (سنای) روسیه و عضو کمیته امور بین الملل نیز ابراز عقیده کرد، ناتو به جای مذاکره درباره کنترل تسلیحات، ترجیح می‌دهد که میزان بازدارندگی بالقوه و توان دفاعی آنها را بررسی کند، در حالیکه در حقیقت اقدامات پیمان آتلانتیک شمالی اصلی‌ترین تهدید در جهان است.

این سناتور بلندپایه گفت: «دبیرکل ناتو از تهدیدات در حال افزایش از سوی روسیه صحبت می‌کند. طرح این مسئله در حالی‌که مسکو بارها پیشنهاد مذاکره در این باره را مطرح کرده، عجیب است. این در شرایطی است که دقیقاً اقدامات نظامی ناتو و افزایش حضور نظامی آنها، جدی‌ترین تهدید و شاید تنها منشأ درگیری‌ها و مناقشات نظامی در منطقه اورآسیا، بعد از پایان دوران جنگ سرد است.»

تسنیم

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها