مقام دومای روسیه: آمریکا فقط تظاهر می‌کند قصد بازگشت به برجام را دارد

مقام دومای روسیه: آمریکا فقط تظاهر می‌کند قصد بازگشت به برجام را دارد
پنج‌شنبه 5 فروردين 1400 - 14:29

نائب رئیس کمیته امور بین‌الملل دوما گفت: دولت آمریکا که خود از برجام خارج شده، اکنون نباید برای بازگشت به آن شرط بگذارد و به‌جای متهم کردن ایران، باید ثابت کند، آیا واقعا خواستار بازگشت به توافق هسته‌ای است یا فقط وانمود می‌کند.

العالم - اروپا

"دیمیتری ناویکوف" نائب رئیس کمیته امور بین الملل دومای دولتی روسیه در مصاحبه با روزنامه «ایزوستیا»، چاپ مسکو اعلام کرد، "آنتونی بلینکن" وزیر امور خارجه آمریکا صحبت از آمادگی ایالات متحده برای بازگشت به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) درباره برنامه هسته‌ای ایران می‌کند، تا نشان دهد که دولت دموکرات کنونی از میراث "دونالد ترامپ" رئیس جمهوری سابق آمریکا در خصوص خروج از توافق هسته‌ای چشم پوشی کرده است، ولی در عین حال بازگشت به برجام را مشروط می‌کند.

به عقیده این مقام پارلمانی روس، چنین اظهارات نمایشی برای مقامات واشنگتن بسیار اهمیت دارد، ولی این برخورد اگر در عرصه سیاست داخلی ایالات متحده کارآمد باشد، در عرصه سیاست خارجی، کار آمریکا را دشوارتر خواهد کرد.

ناویکوف گفت: «آنها (آمریکایی‌ها) وعده داده بودند که به توافق هسته‌ای با ایران بازگردند، ولی اکنون برای چنین اقدامی چندین شرط گذاشته‌اند. دولت جو بایدن وانمود می‌کند که حاضر به بازگشت به برجام است، ولی بلافاصله عواملی که چنین تصمیمی را ممکن می‌کند، را فراموش کرده است و طرف دیگر، یعنی ایران را متهم به عدم تمایل برای احیای این توافقنامه متهم کرده و دائماً می‌گوید که مقامات تهران باید آمادگی خود برای این امر را نشان دهد. این برخورد یادآور ضرب‌المثل "بستن سری که درد نمی‌کند" است.»

نائب رئیس کمیته امور بین الملل دومای روسیه تأکید کرد: «ایران مبتکر از بین رفتن توافق هسته‌ای نبوده، بنابراین گذاشتن شروط مضاعف از جانب طرف آمریکایی برای بازگشت به برجام، اقدامی نادرست است.»

وی ادامه داد: «مقامات واشنگتن باید ثابت کنند، آیا واقعا خواستار بازگشت به توافق هسته‌ای هستند یا فقط می‌خواهند وانمود کنند؟»

روز چهارشنبه وزیر خارجه آمریکا در بروکسل اعلام کرد که واشنگتن معقتد است، تهران باید آمادگی خود برای همکاری در چارچوب برجام را ثابت کند. بلینکن در عین حال بار دیگر گفت که ایالات متحده حاضر به بازگشت به توافق هسته‌ای است.

"سرگئی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه چند روز قبل در آستانه سفر خود به چین در مصاحبه‌ با رسانه‌های گروهی چینی اعلام کرد که مقامات مسکو امیدوارند که دولت ایالات متحده که از آمادگی خود برای بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران صحبت کرده، نیت خود را عملی سازد.

لاوروف گفت: «واشنگتن با خارج شدن یکجانبه از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، نه تنها اجرای تعهدات خود را متوقف کرد، بلکه اجرای قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در این باره را برای سایر کشورها نیز ممنوع کرده، در حالی که این برخورد آنها نقض شدید حقوق بین الملل است و گویای عدم توانایی کامل آنها در اجرای تعهداتشان است. من امیدوارم که اکنون دولت جدید آمریکا که تمایل خود برای بازگشت به توافق هسته‌ای را اعلام کرده، نیت خود را عملی سازد.»

تسنیم

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها