امضای سند همکاری های استراتژیک ایران و چین یعنی ...

امضای سند همکاری های استراتژیک ایران و چین یعنی ...
شنبه 7 فروردين 1400 - 07:30

العالم _ آسیا

خبر:

امروز و در جریان سفر وزیر خارجه چین به ایران سند ۴۰۰ میلیارد دلاری و ۲۵ ساله همکاری های استراتژیک ایران و چین به امضا می رسد.

تحلیل:

_ نفس امضای این سند یعنی اعلام شکست رسمی تحریم های ۳سال اخیر و ناکامی فشارهای حداکثری امریکا و غرب به ایران.

_ امضای این سند همکاری ۲۵ ساله یعنی برخلاف ادعای غرب و امریکا همچنان کشورهای مستقل از امریکا از امکان همراهی و همکاری و زیست بدون هژمونی امریکا بهرمند هستند و البته اینکه دیگر دلار امریکایی حرف اول و اخر را در عرصه اقتصاد جهانی نخواهد زد.

- اینکه ایران چهره ای موثر و با تجربه مانند علی لاریجانی رییس سابق مجلس را متصدی این پرونده کرده است حکایت از نگاه ویژه جمهوری اسلامی به این مساله دارد.

- اینکه در کنار برخی انتقادات داخلی که حاصل بی اطلاعی از مفاد سند همکاری ایران چین بود، حملاتی امریکایی و البته بسیار شدید از جمله از سویی افرادی چون برایان هوک در زمان رسانه ای شدن این سند به راه افتاد حکایت از ناخرسندی غرب و به ویژه امریکا از این اتفاق بزرگ بین المللی دارد. بدیهی است از امروز و پس از امضای سند همکاری باید به انتظارحملات شدیدتری بود و کارشکنی هایی تازه تر را چشم به راه بود.

- خبر امروز امضای سند همکاری ایران و چین اگرچه خبری ناخوشایند برای امریکا است اما تلخ تر از آن رسمیت یافتن اتحاد استراتژیک دشمنان امریکا است. ایران، چین و روسیه معمولا در ردیف اولین دشمنان امریکا هم در دولت قبل و هم دولت کنونی امریکا معرفی شده اند.

محمد فهمی

پربیننده ترین خبرها