سریال تهدیدهای بن سلمان تمامی ندارد/ وقتی آل سعود خود را فراتر از قانون می‌داند!

سریال تهدیدهای بن سلمان تمامی ندارد/ وقتی آل سعود خود را فراتر از قانون می‌داند!
شنبه 7 فروردين 1400 - 15:02

بعد از قتل وحشیانه جمال خاشقجی در کنسولگری سعودی در استانبول و پیامدهای خطرناک این جنایت بر جایگاه و اعتبار سعودی در جامعه، انتظار می‌رفت ریاض به منظور کاستن از این پیامدها در سیاست‌های خود تجدیدنظر کند اما تحولات اخیر کاملا عکس این امر را نشان می‌دهد؛ چرا که حکومت سعودی معارضانش را در کشورهای مختلف هدف قرار داده و اقدام به ربودن یا قتل آنها می‌کند.

العالم- کشکول

حکومت سعودی در ادامه سریال تهدیدهایش علیه معارضان، "اگنس کالامارد" گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور اعدام‌های فراقانونی که پیگیر پرونده خاشقجی نیز بود را به طور مستقیم به مرگ تهدید کرده است.

دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر در ژنو تهدیدهای سعودی علیه کالامارد را تایید کرد.

"روبرت کولفیل" سحنگوی کمیساریا اعلام کرد، جزئیاتی که درباره تهدید علیه کالامارد منتشر شده دقیق است و "ما [نهاد حقوق بشری سازمان ملل] تأیید می‌کنیم که جزئیات ذکر شده در گزارش گاردین مبنی بر تهدید اگنس کالامارد صحت دارد."

وی در ادامه افزود که دفتر حقوق بشر سازمان ملل هم به کالامارد و هم به شورای امنیت سازمان ملل و مقامات این سازمان در مورد این تهدید اطلاع داده بود.

کالامارد در گفت‌وگوی خود با روزنامه گاردین یادآور شد که این تهدید در ژانویه 2020 و در جریان دیدار مقامات سعودی با مقامات سازمان ملل در ژنو سوئیس مطرح شد.

وی گفته بود که از طریق یکی از همکاران خود در سازمان ملل از این تهدید مطلع شده است.

به گفته این کارشناس ویژه سازمان ملل، این مقام سعودی گفته بود که کالامارد مراقب خود باشد.

در پی این اظهارات، برخی دیگر از مقامات عربستان سعودی حاضر در جلسه تلاش کردند این جمله را بی‌اهمیت جلوه دهند. اما مقام ارشد عربستانی به هنگام خروج از سالن تهدیدهای خود را تکرار کرد. او گفت، افرادی را می‌شناسد که "پیشنهاد داده‌اند، اگر شما این کار را نکنید، ما خودمان به این مسئله رسیدگی خواهیم کرد".

آگنس کالامارد در گزارش خود در پرونده جمال خاشقجی بیش از همه بر مکالمات شنود شده سرویس مخفی ترکیه از داخل کنسولگری سعودی تکیه کرده است. سازمان مخفی ترکیه در داخل کنسولگری عربستان در استانبول دستگا‌ه‌های شنود کار گذاشته بود. بنابراین تمام درگیری‌های فیزیکی و مکالمات خاشقجی با کسانی که او را به قتل رساندند، شنود شده است.

به رغم اینکه رژیم سعودی به دلیل کارنامه سیاه حقوق بشری خود به‌ویژه پس از سرکوب معارضانش و تعامل عجیب و غریب با مسائل بین‌الملل و جنایت جنگ ویرانگر علیه یمن زیر ذره‌بین‌های جامعه جهانی قرار دارد، ولی تهدیدهای علنی آن بیانگر این واقعیت است که سعودی‌ها خودشان را فراتر از قانون می‌دانند که از مصونیت برخوردارند. به نظر می‌رسد حضور "جو بایدن" در کاخ سفید که به رغم وعده‌های جنجالی‌اش در جریان کارزار انتخاباتی، موضع سکوت در قبال جنایات متعدد سعودی‌ها گرفته است، این احسلاس فراقانون بودن سعودی‌ها را تقویت کرده است.

پربیننده ترین خبرها