آمریکا به دنبال توبیخ عربستان؛ پاسخ بن سلمان با انتشار عکس "عسیری"

آمریکا به دنبال توبیخ عربستان؛ پاسخ بن سلمان با انتشار عکس
شنبه 7 فروردين 1400 - 22:49

با وجود گزارش اطلاعاتی آمریکا در ماه گذشته که نشان داد ولیعهد سعودی در قتل وحشیانه جمال خاشقچی روزنامه نگار مخالف عربستانی دست داشته، بایدن از تعهد انتخاباتی خود مبنی بر "منزوی کردن عربستان" به اتهام ترور این روزنامه نگار، عقب نشینی کرد. اما کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان آمریکا، طرح اعمال تحریم های جدید علیه عربستان را صادر کرد.

العالم -کشکول

جری کانولی نماینده دموکرات ایالت ویرجینیا، محل زندگی خاشقچی، طرح حمایت از مخالفان عربستان را با پشتیبانی نماینده جمهوری خواه تگزاس مایکل ماکول ارائه داد که باعث تصویب قانونی می‌شود که یکی از دستیاران دموکرات، آن را مهم و مجازات کننده رفتار سعودی‌ها توصیف کرد.

کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان روز پنج‌شنبه این لایحه را از طریق رأی گیری تصویب کرد و زمینه را برای رأی گیری مجلس به طور کامل فراهم کرد. گریگوری میکس، رئیس کمیته امور خارجه نیویورک گفت: این لایحه تا زمانی که سرکوب و سوء استفاده از مخالفان سعودی فروکش کند، محدودیت‌های معقولی در انتقال سلاح‌های آمریکایی به آژانس‌های اطلاعاتی سعودی اعمال می کند که ثابت شده در قتل جمال خاشقجی و دیگر انواع سرکوب های سیاسی نقش دارند.

شایان ذکر است که عربستان این پیام را نه تنها دریافت کرده بلکه به آن پاسخ نیز داده است. پاسخی که نه تنها خطاب به قانون گذاران آمریکایی، بلکه خطاب به تمام مخالفانی بود که بخواهند حتی به پناهندگی در آمریکا فکر کنند و از چنگال "عدالت"! بن سلمان بگریزند. عربستان حتی تحریم های بایدن بر 76 عربستانی برای سفر به آمریکا که شامل عاملان قتل خاشقچی و خانواده هایشان بود را نیز زیر پا گذاشت.

پاسخ عربستان در قالب توییت شخصی به نام "قتیبه" ارائه شد که در آن، دو عکس از بزرگ ترین مسئول امنیتی عربستان که در قتل خاشقچی دست داشته منتشر شد. نام این شخص در تمامی گزارش های مربوط به ترور خاشقچی بخصوص گزارش آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا آمده است. او از چندین جهت تحت تعقیب است و نامش "احمد عسیری" رئیس سابق سازمان اطلاعات عربستان است.

باید توجه داشت که انتشار این دو عکس در زمانی مشخص، یعنی درست در روز تولد خاشقچی صورت گرفته است. بن سلمان با این اقدام پیام های بزرگ زیادی را ارسال کرده است که مضمون برخی از آنها نشان می دهد نه تنها خود بن سلمان بلکه حتی کسانی که برای این جنایت نقشه کشیدند و آن را اجرا کردند، مجازات نشده اند. دو عکسی که از عسیری منتشر شده او را در هواپیما نشان می دهد، و این یعنی این شخص ممنوع الخروج یا زندانی نیست و آزادانه به سفر می رود. ماسکی که بر صورت وی مشاهده می شود نیز نشان دهنده جدید بودن این عکس است.

مهم ترین پیام بن سلمان، یادآوری این نکته به نیروهای خود است که او از پیگرد قانونی یا بازجویی نمی ترسد و آنها باید بدون ترس آنچه از آنها خواسته می شود را اجرا کنند. علاوه بر آن، این پیام را به مخالفان نیز می دهد که زندگی شان در خطر است و نیروهای بن سلمان از آنچه تصور می کنند به آنها نزدیک ترند.

با وجود اینکه برخی انتشار عکس متهم اصلی توسط بن سلمان را خطایی بزرگ می دانند، هدفی که می توان از این اقدام برداشت کرد، برآشفتن آمریکایی ها است که بایدن را به اقداماتی ضد بن سلمان تحریک می کنند که وی مایل به انجام آنها نبود. اما واکنش بایدن هرچه باشد، روح خاشقچی بن سلمان را کماکان دنبال می کند و به زودی او را رها نخواهد کرد.

پربیننده ترین خبرها