قرارداد راهبردی ایران و چین  و خوانش آمریکا

قرارداد راهبردی ایران و چین  و خوانش آمریکا
يکشنبه 8 فروردين 1400 - 14:43

سند همکاری راهبردی ایران و چین جهشی ویزه در ورابط ایران و چین است و همه دنیا را در برابر تحریم ها و تورریسم اقتصادی آمریکا به خود مشغول کرده است اما توافق چین وایران برای آمریکا نشانه چیست ؟

العالم- نظرکده

برخی ناظران ایرانی معتقدند قرارداد همکاری راهبردی ایران و چین دلیل افول قدرت امریکاست و اینکه جهان در زمینه قدرت رو به تحولات دیگری اورده به ویژه که رقبای جدیدی در صحنه بین المللی برای امریکا قد علم کرده اند.

آنان اعلام کردند: چین در راس این رقبا قرار دارند که به مقابله با قلدرمابی امریکا در سالهای آتی ادامه می دهد ، آمریکا رقبای دیگری مانند روسیه ، هند و برزیل دارد اما چین از همه این کشورها پیشتر است و اکنون مرکز قدرت و ثروت از آمریکا به شرق منتقل شده است.

آنان افزودند قرارداد همکاری ایران و چین اقتصادی و تجاری است و چین با آن می خواهد از نظر اقتصادی با آمریکا رقابت کند و چین به منابع انرژی مانند نفت و گاز در غرب آسیا نیاز دارد از اینرو ایران از کشرهای مهمی است که این ثروتها را دارد ایران نیز می خواهد با سرمایه گذاریهای چین در اقتصاد ایران از تحریم آمریکا رهایی یابد.

ناظران تاکید کردند توافق 25 ساله ایران و چین به استحکام روابط دو کشور منجر خواهد شد و تکیه گاه قدرت دو کشور است.

از سوی دیگر برخی اتحلیلگران نیز معتقدند اقدام جمهوری اسلامی ایران در امضای توافق همکاری راهبردی با چین ، اقدامی در مسیر درست است به ویژه که ایران طی سالهای گذشته از پیروزی انقلاب مورد انواع محاصره دائمی آمریکا قرار گرفته است.

کارشناسان افزودند امریکا از توافق هسته ای ایران خارج شد اروپا نیز از تعهدات مندرج در این توافق شانه خالی کرد و تصور کردند ایران جرات نخواهد کرد در صورت تهدید آمریکا به شرق یا چین روی بیاورد زیرا برخی کشورهای جهان تسلیم این تهدید شده و به چین روی نیاوردند.

کارشناسان افزودند: امریکا منافع همه را تهدید می کند اما به کسی اجازه نمی دهد منافعش را تهدید کنند

این کارشناسان افزودند: چین آشکارا از طرح کمربند و راه سخن می گوید اما علریغم دارا بودن صنعت و تکنولوژی مشکلی به نام نفت و انرژی دارد از اینرو میخواهد شراکت راهبردی با ایران داشته باشد تا از نفت و گاز آن استفاده کند با توجه به نزدیکی بدان

توافق ایران و چین را مهم و بزرگترین چالش امریکا و اروپا توصیف کردند و ان را برای ایران گذر از تحریم آمریکا دانستند .

برخی مقامات بریتانیایی نیز گفتند چه می شد ایران پیش از امضای توافق راهبردی دراز مدت با چین دشمن سرسخت آمریکا ،4 ماه دیگر صبر می کرد همانگونه که 4 سال از خروج آمریکا از توافق هسته ای صبر کرده بود.

به نظر می رسد این مقامات فراموش کردند دولت های آمریکایی شیوه یکسانی را پیش می گیرند اگرچه ظاهرشان متفاوت است و نمی توان به سخنان امریکا اعتماد کرد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها