عرف در گفتگو با العالم مطرح کرد؛

تشریح تقویم انتخابات ریاست جمهوری 1400/ لزوم رعایت پروتکل های بهداشتی در زمان برگزاری انتخابات/ بررسی و پیش بینی ها درباره میزان مشارکت

تشریح تقویم انتخابات ریاست جمهوری 1400/ لزوم رعایت پروتکل های بهداشتی در زمان برگزاری انتخابات/ بررسی و پیش بینی ها درباره میزان مشارکت
يکشنبه 8 فروردين 1400 - 19:13

رئیس ستاد انتخابات کشور با اشاره به لزوم رعایت پروتکل های بهداشتی در زمان برگزاری انتخابات گفت: ما خود را برای برگزاری انتخابات در شرایط کرونا آماده کرده ایم.

العالم _ ایران / سیاسی

"جمال عرف" رئیس ستاد انتخابات کشور در گفتگوی اختصاصی با شبکه العالم در رابطه با برگزاری انتخابات در سال 1400 اظهارداشت: بر اساس تقویم اعلام شده توسط شورای نگهبان در 28 خرداد سال جاری، 4 انتخابات در کشور برگزار خواهد شد که دو مورد آن یعنی انتخابات ریاست جمهوری و انتخابات شورا ها به طور سراسری و در 208 حوزه برگزار اجرایی می شوند و دو مورد دیگر آن انتخابات میاندوره ای است که به چند حوزه محدود خواهد بود یکی انتخابات میان دوره ای مجلس خبرگان در 3 حوزه و انتخابات میان دوره ای مجلس شورای اسلامی که در 6 حوزه انتخابیه برگزار خواهند شد که البته در حوزه انتخابیه تهران بزرگ هر 4 انتخابات برگزار خواهد شد.

تشریح تقویم انتخابات ریاست جمهوری 1400

وی افزود: هیات اجرایی مرکزی برگزاری انتخابات در اسفند ماه به ریاست وزیر کشور به منظور اجرای مقدمات انتخابات تشکیل شده تا برنامه ریزی های لازم برای اجرای دقیق انتخابات انجام گیرد.

رئیس ستاد انتخابات کشور ادامه داد بر اساس برنامه ریزی های انجام شده از 21 تا 23 اردیبهشت ماه، هیات های اجرایی در سراسر کشور در فرمانداری ها تشکیل خواهد شد و کاندیدا ها نیز از 21 تا 25 اردیبشهت یعنی به مدت 5 روز فرصت دارند تا ثبت نام کنند.

معاون سیاسی وزیر کشور گفت: بررسی صلاحیت ها توسط نگهبان از 26 تا 30 اردیبهشت انجام خواهد گرفت و از 31 اردیبهشت تا 4 خرداد ماه نیز زمان بررسی اعتراضات توسط این شورا خواهد بود و در نهایت اعلام نهایی کاندیداها به صورت رسمی توسط وزارت کشور در روز های پنجم و ششم اردیبشهت انجام خواهد گرفت.

عرف ادامه داد: کاندیدا ها طی بیست روز یعنی از روز های هفتم تا بیست و ششم خرداد ماه فرصت تبلیغات دارند و در نهایت در روز 28 خرداد ماه هر چهار انتخابات برگزار خواهد شد.

لزوم رعایت پروتکل های بهداشتی در زمان برگزاری انتخابات

رئیس ستاد انتخابات کشور با اشاره به لزوم رعایت پروتکل های بهداشتی در زمان برگزاری انتخابات گفت: ما خود را برای برگزاری انتخابات در شرایط کرونا آماده کرده ایم و سعی می کنیم تا از تجارب دیگر کشور ها در این زمینه استفاده و بر این اساس برگزاری انتخابات در 19 کشور را مورد بررسی قرار داده ایم تا بتوانیم ایمن ترین انتخابات ممکن را برگزار کنیم.

وی افزود: بر این اساس ما پروسه انتخابات را در چند مرحله تقسیم بندی کردیم که در مرحله اول که همان مرحله ثبت نام است با هماهنگی های انجام شده قرار است ثبت نام در هر 4 انتخابات به صورت غیر حضوری و از طریق اپلیکیشن انجام گیرد و دواطلبین بتوانند به راحتی و بدون مراجعه حضوری ثبت نام کنند و تنها بر اساس قانون برای تطبیق نهایی مدارک با رعایت زمانبندی یک بار در ستاد های اجرایی حضور پیدا نمایند که آن هم به چند دقیقه محدود خواهد بود.

معاون سیاسی وزارت کشور گفت: برای انتخابات شوراها چند صد هزار نفر ثبت نام می کنند، افراد با استفاده از نرم افزاری که روی موبایلشان نصب می شود اطلاعات و مدارک خود را بارگذاری می کنند و ما از همین طریق به آنها پیام می دهیم که برای تکمیل مدارک به مراکز مراجعه کنند، طبق قانون داوطلب باید در وزارت کشور و فرمانداری ها ثبت نام خود را انجام دهند برای اینکه قانون به طور کامل رعایت شود ما افراد را دعوت می کنیم و در مراکز پرسشنامه ای را در اختیار آنها قرار می دهیم، تصاویر بررسی می شود و مراحل انجام می شود و این باعث می شود مرحله اول ثبت نام در چند دقیقه به اتمام می رسد.

وی خاطرنشان کرد: مرحله دوم که ما نگران آن هستیم برای ریاست جمهوری است، که ما 20 روز تبلیغات داریم، این 20 روز اهمیت آن شاید بسیار بیشتر از روز رای گیری باشد، تجمعات، میتینگ ها و … در این فرصت برگزار می شود، لذا در این خصوص با وزارت بهداشت جلساتی داریم و با همکاری ستاد ملی کرونا برای این موضوع داریم برنامه ریزی می کنیم که این جلسات به حداقل برسد و تبلیغات بیشتر در فضای رسانه ها و فضای مجازی صورت بگیرد.

عرف یادآور شد: ما یک پارادوکس اینجا داریم، معمولا مشارکت با تجمعات و هیجان همراه است اما از سوی دیگر در سال جاری به دلیل کرونا باید تجمعات به حداقل برسد، در تلاشیم که این مشکل برطرف شود به نحوی که شیوع بیماری میزانش قبل و پس از انتخابات دچار تغییر نشود.

وی تصریح کرد: مرحله بعدی روز انتخابات است، برای این روز هم براساس تجربیات دنیا، با استفاده از فاصله گذاری و داشتن ماسک و استفاده از مواد ضدعفونی کننده، از ازدحام بیش از حد جمعیت جلوگیری خواهیم کرد و فاصله گذاری ها را حداکثری خواهیم کرد، در حال بررسی هستیم تا اجازه ندهیم که شعب پرتراکم شود و این باعث می شود برخلاف دوره های قبل در این دوره با رعایت اصول بهداشتی شاهد صف های طولانی نباشیم و با ایجاد شعبه های جدید تراکم جمعیت در یک شعبه را کاهش دهیم.

معاون سیاسی وزارت کشور خاطرنشان کرد: به نسبت دوره های گذشته افزایش شعب را خواهیم داشت، اگر دوره قبل 62 هزار شعبه داشتیم در این دوره 70 هزار شعبه و بیشتر خواهیم داشت.

وی یادآور شد: براساس فراخوان های صورت گرفته چند ایده برای تسهیل در فرایند رای گیری دریافت کردیم باید در نظر داشته باشیم که رای گیری اینترنتی در هیچ نقطه ای از جهان اجرا نشده است، عملا دو اصل محرمانه بودن آرا و ایمن بودن رای در شکل اخذ اینترنتی ممکن نیست. تجربه برخی کشورهای استفاده از شیوه پستی است که در قانون ما چنین موردی نیامده است هرچند این شیوه در آمریکا باعث دعوا و اختلاف شده است، ما تلاش می کنیم حضور را ایمن کنیم یکی با استفاده از فاصله گذاری و دیگری براساس افزایش زمان (در روز) است.

عرف در خصوص اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از تایید اصالت اطلاعات افراد و جلوگیری از هک اطلاعات گفت: همه ی تلاش خود را انجام می دهیم تا چنین مشکلی پیش نیاید و فراخوان افراد برای تطبیق مدارک نیز برای همین منظور صورت می گیرد، برای بعد از روز رای گیری همه به شکل الکترونیک صورت می گیرد.

رئیس ستاد انتخابات کشور تاکید کرد: در انتخابات ریاست جمهوری تمام فرآیندها به جز رای گیری چه قبل و چه بعد از آن به صورت الکترونیکی است.

عرف از توافق کلی صورت‌گرفته برای برگزاری انتخابات الکترونیک در شوراها در 139 شهر خبر داد و اعلام کرد: پیشنهاد ما برگزاری انتخابات الکترونیک در کلان‌شهرها است، 33 هزار صندوق الکترونیک داریم که می‌تواند 10 هزار شعبه اخذ رأی را پوشش دهد.

وی درباره مناظرات پیش از انتخابات ریاست جمهوری گفت: الان هنوز وارد بحث مناظرات نشدیم مناظرات فی نفسه اگه پروتکل ها رعایت شود مشکلی ایجاد نمی کند.

بررسی و پیش بینی ها درباره میزان مشارکت

رئیس ستاد انتخابات کشور درباره اصلاح قانون انتخابات گفت: ما در مجلس شورای اسلامی بر دو قانون اصلی و طرح های مختلف گفتگو کردیم و برای اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری جلساتی برگزار شده است و آقایان طرح رو تکمیل کردند و برای شورای نگهبان ارسال شده و آن ها ایراداتی گرفتند و مجلس باید ایرادات را اصلاح کند با توجه به تقویم که عملا ما 11 اسفند وارد فرایند انتخابات شدیم اما اگر ابلاغیه قانون جدید به دست ما برسد ما بر اساس قانون جدید انتخابات را برگزار می کنیم درصورتی که قانون جدید ابلاغ نشود ما بر اساس قانون قبلی اقدام خواهیم کرد.

عرف با اشاره به شرایط تاثیرگذار در مشارکت در انتخابات اظهارداشت: ما دوازده دوره انتخابات ریاست جمهوری را پشت سر گذاشتیم در بعضی از انتخابات 50 درصد مشارکت و در بعضی از انتخابات ها 85 درصد مشارکت داشتیم و اگر ما میانگین بگیریم مشارکت 66 درصدی داشته ایم. در مشارکت متغییر های محیطی تاثیر گذار است برای مثال در انتخابات گذشته کرونا تاثیرگذار بود، برای 1400 ما همه متغیر ها را در نظر گرفتیم مثل تحریم ها و مسائل معیشتی مردم که تاثیرگذار و بحث کرونا هم مطرح است اما بحث فضای سیاسی کشور که در فضای بازسازی خود مقداری ابهام و ایهام دارند و اگر جدی تر وارد شوند و شفاف تر رفتار کنند ما به میانگین کل این دوازده دوره خواهیم رسید.

وی در خصوص نقش احزاب و گروه های سیاسی گفت : در دنیای مدرن، حزب و انتخابات دو روی سکه هستند و در همه کشور ها وقتی حزب شکل می گیرد برای ورود در حوزه قدرت اقدامات خود را انجام می دهند و بهترین فرصت آن ، انتخابات است و قطعاً با ورود احزاب و برنامه هایی که دارند و با گفتمان ها و نامزدهایی که فضا را شکل می‌دهند تاثیر خیلی خوبی در انتخابات خواهند داشت.

رئیس ستاد انتخابات کشور در خصوص یکی از مشکلات سال گذشته انتخابات مجلس تصریح کرد: احزاب آنطور که باید حضور نداشتند و فضا را فضای انتخاباتی نکردند اما در این دوره انتخابات ریاست جمهوری من فکر می‌کنم همه احزاب حوزه پرنگ تری دارند و فضا ، انتخاباتی تر خواهد شد.

عرف افزود :در انتخاب میان دوره ای در ۶ حوزه تهران ، آستانه اشرفیه ،تفرش، میانه ،کبوتراهنگ و گچساران انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس خواهیم داشت و در موضوع انتخابات میان دوره ای که ثبت نام از امروز آغاز شده هست و تشکیلات هیئت‌های اجرایی صورت خواهد گرفت و در خبرگان در سه حوزه این انتخابات انجام خواهد شد.

وی افزود: در انتخابات شهر و روستا، ۱۳۷۹ شهر وجود دارد انتخابات برای اعضای شوراها برگزار خواهد شد که به نسبت چهار سال گذشته ۱۳۰ شهر به آن اضافه شده و ۴۰ هزار و ۶۰۲ روستا وجود دارد که در آن باید شورا تشکیل شود که از این تعداد ۳۷ هزار و ۸۸۴ روستا دارای شورا و ۲هزار و ۴۰۰ روستا فاقد شورا هستند که باید برای آن ها تمهیداتی را برگزار کنیم و ۳۱۷ تیره عشایر هستند که باید انجام در آن ها انتخابات صورت گیرد و در واقع در حوزه شوراها انتخابات بسیار پرشوری خواهیم داشت شد به دلیل اینکه بیش از ۱۰۰ هزار نفر باید انتخاب شوند و امیدواریم که خود انتخابات شوراها فضایی راایجاد کند که مشارکت بیشتر شود

رییس ستاد انتخابات کشور با اشاره به اینکه سال گذشته نزدیک ۵۸ میلیون واجد شرایط شرکت در انتخابات بودند تصریح کرد: در سال جاری این تعداد بیشتر خواهد شد که در این راستا جلساتی را با مرکز آمار ثبت احوال خواهیم داشت و بعد از جمع بندی و بررسی آمار واجدین شرایط برای حضور در انتخابات این دوره را اطلاع خواهم داد.

پربیننده ترین خبرها