لاوروف در راه اسلام‌آباد

گام‌های پاکستان و روسیه برای تعمیق همکاری‌ها

گام‌های پاکستان و روسیه برای تعمیق همکاری‌ها
دوشنبه 9 فروردين 1400 - 07:52

منابع دیپلماتیک در پاکستان از خیز جدید اسلام‌آباد و مسکو برای پیشبرد همکاری‌های بلندپایه مشترک به ویژه در حوزه‌های دفاعی و انرژی خبر داده و گفته می‌شود «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه فدراسیون روسیه تا هفته‌های آینده در اسلام‌آباد مهمان پاکستانی‌ها خواهد بود.

العالم - جهان اسلام

رسانه‌های پاکستانی روز شنبه نوشتند: سفر برنامه‌ریزی شده لاوروف که قرار است هفته دوم ماه آتی (آوریل) انجام شود بزرگترین تحول مربوط به تبادل هیات‌های بلندپایه میان پاکستان و روسیه از سال ۲۰۱۲ به بعد، یعنی آخرین سفر سرگئی لاوروف به اسلام‌آباد به حساب می آید.

«شاه محمود قریشی» وزیر امور خارجه پاکستان از زمان تشکیل دولت فعلی این کشور ۲ سفر به مسکو به ترتیب در دسامبر ۲۰۱۸ و سپتامبر ۲۰۲۰ انجام داد که تحکیم روابط همه جانبه پاکستان و روسیه در بخش‌های مختلف، تعاملات منطقه‌ای، سازمان همکاری شانگهای به ویژه افغانستان در دستور کار این سفرها قرار داشت.

روابط روسیه و پاکستان طی سال‌های اخیر توسعه یافته و دو کشور در عرصه‌های مهمی همچون امنیتی، مبارزه با تروریسم، مقابله با قاچاق موادمخدر، توسعه مناسبات نظامی-دفاعی و وضعیت افغانستان همکاری می‌کنند.

پاکستان در خردادماه ۱۳۹۶ به عضویت دائم سازمان همکاری شانگهای‌ نیز درآمد و مسکو هم در چارچوب این سازمان منطقه‌ای تعاملات خود با اسلام‌آباد را توسعه می‌دهد.

دستور کار سفر؛ امکان سنجی خط لوله انتقال گاز زیر دریا از ایران به هند از طریق پاکستان

رسانه‌های پاکستانی امروز به نقل از منابع دیپلماتیک اعلام کردند: اسلام‌آباد و مسکو اکنون مصمم به ترمیم همکاری‌های دوجانبه به ویژه در حوزه‌های دفاعی، انرژی، فنی و مهندسی، واردات واکسن روسی به ویژه بررسی طرح امکان سنجی خط لوله انتقال گاز زیر دریا از ایران به هند از طریق پاکستان هستند.

اواسط بهمن ۱۳۹۷ در جریان سفر هیات مسئولان ارشد شرکت گازپروم روسیه قرارداد سرمایه‌گذاری ۱۴ میلیارد دلاری این کشور در پروژه های انرژی در پاکستان از جمله در طرح ۱۰ میلیارد دلاری احداث خط لوله گاز دریایی ایران و پاکستان امضا شد.

منابع آگاه در بحث ماهیت همکاری‌های دفاعی، نظامی و انرژی پاکستان و روسیه گفتند: پرداخت قراردادهای دفاعی از طریق یک شرکت با مسئولیت محدود (LLC) روسی غیرتحریم شده توسط سرویس فدرال روسیه برای همکاری فنی نظامی (FSMTC) تأیید شده است. در این راستا وزارت دفاع پاکستان باید سازوکار معاملاتی بدون تحریم را برای اطمینان از عملکرد صحیح قرارداد تهیه کنند.

هر دو طرف برای نهایی کردن توافق در مورد امنیت بین المللی گفت وگو خواهند کرد. پیش نویس توافق نامه روسی توسط بخش امنیت ملی (NSD) با وزارتخانه های مربوطه به اشتراک گذاشته شد تا پیش نویس توافق نامه را به همراه نظرات ادارات مربوطه به وزارت امور خارجه پاکستان ارسال کند.

انرژی و احداث خط لوله در پاکستان

همکاری در بخش انرژی یکی از زمینه های اصلی در هنگام گفت وگو بین هیئت های نمایندگی هر دو طرف خواهد بود.

طرح "خط لوله جریان پاکستان" در حال حاضر توسط ادارات و شرکت های مربوطه پاکستان و روسیه در حال نهایی شدن است. در آخرین جلسه کمیته فنی این پروژه که در اواخر دسامبر سال ۲۰۲۰ برگزار شد، شرایط مرجع این طرح گازی و سازوکار دو کشور توسط ذینفعان مورد بحث قرار گرفت. اداره امور نفتی وزارت نیرو پاکستان همچنین در ۱۹ مارس امسال در قالب نشست مجازی، مشاوره‌های انرژی در مورد خط لوله جریان پاکستان را با همتایان روسی مطرح کرد.

گفته می‌شود، سایر پروژه های مرتبط با انرژی که مورد بحث قرار می گیرند به شرح زیر خواهد بود: انعقاد توافق نامه ها در مورد نیروگاه های ال پی جی مخلوط هوا، امکان سنجی خط لوله انتقال گاز زیر دریا از ایران به هند از طریق پاکستان و بحث در مورد احداث دو نیروگاه حرارتی در مناطق مظفرگر و نیروگاه ترکیبی در جمشورو واقع در جنوب پاکستان.

تامین واکسن اسپوتنیک-وی برای پاکستان

سازمان تنظیم مقررات دارویی پاکستان برای واردات واکسن کرونای "اسپوتنیک وی" از روسیه درخواست تأیید توزیع کننده مجاز در پاکستان را داده است. پیش‌تر مجوز استفاده یکبار از این واکسن توسط وزارت امور خارجه به وزارت بهداشت پاکستان ارسال شده بود.

اولین محموله واکسن اسپوتنیک وی در پاکستان نیز هفته‌های اخیر توسط یک شرکت خصوصی انجام شد که با استقبال داخلی روبرو شد و اکنون دو کشور همزمان با سفر آتی وزیر امور خارجه روسیه، وارد فاز جدید دیپلماسی واکسن شده‌اند.

همچنین انتظار می‌رود هر دو طرف در مورد پتانسیل افتتاح شعب‌های بانکی، پروازهای مستقیم باری، رفع ممنوعیت صادرات برنج پاکستانی، معامله هواپیماهای غیرنظامی و بالگردها، تحویل و نگهداری و تعمیر خطوط و حمل و نقل ریلی در پاکستان رایزنی کنند.

نگاه اسلام‌آباد به تحکیم مناسبات نزدیک با مسکو

ناظران سیاسی در پاکستان می گویند: رفت و آمدهای فراوان هیات های مختلف سیاسی، اقتصادی و دفاعی روسیه و پاکستان به کشورهای یکدیگر طی سال های اخیر، حاکی از برنامه های بسیار گسترده طرفین برای گسترش مناسبات در سال های آتی است.

پاکستان که زمانی از متحدان نزدیک آمریکا محسوب می شد، تنها پس از گذشت چند سال از تحقق خواسته واشنگتن در حمله به افغانستان و اشغال نظامی این کشور، دیگر روی خوشی در روابطش با ایالات متحده ندید و به همین دلیل توسعه روابط با مسکو را از جمله گزینه هایی برای ایجاد توازن در سیاست خارجی اش در نظر گرفته است.

اسلام‌آباد طی سال های اخیر تلاش کرده است ضمن تقویت پایه های روابطش با پکن، کانال‌های جدیدی در روابط با مسکو ایجاد کند.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها