دیپلمات روس: آمریکا عضو برجام نیست و به همین دلیل در نشست وین حضور نخواهد داشت

دیپلمات روس: آمریکا عضو برجام نیست و به همین دلیل در نشست وین حضور نخواهد داشت
شنبه 14 فروردين 1400 - 14:19

نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی ضمن تشریح برنامه نشست روز سه شنبه کمیسیون مشترک برجام در وین گفت، از آن جا که آمریکا هنوز به توافق هسته‌ای بازنگشته است، در این نشست حضور نخواهد داشت.

العالم _ اروپا

«میخائیل اولیانوف» نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین در گفت‌وگو با خبرگزاری «تاس» اعلام کرد کمیسیون مشترک برجام روز ششم آوریل (۱۷ فروردین) در وین تشکیل خواهد شد تا وظایف دو گروه کاری را تعیین کند و بحث درباره مسائل مرتبط با ازسرگیری کامل اجرای توافق هسته‌ای ایران را آغاز کند.

این دیپلمات روس گفت: کمیسیون مشترک نشستی مجازی را برگزار کرد و جلسه آفلاین مدیران سیاسی در تاریخ ششم آوریل برگزار خواهد شد.

وی افزود «انتظار می‌رود در این جلسه، ابتدا وظایف به روشنی مشخص شوند، پیش از آن که دو گروهِ کارشناسی کار خود را در وین آغاز کنند. یکی از این گروه‌ها به مسائل برداشته شدن تحریم‌های ضد ایرانی و دیگری به تعهدات هسته‌ای تهران و اجرای آن‌ها خواهد پرداخت.»

نماینده روسیه در ادامه گفت: آمریکایی‌ها در این نشست حضور نخواهند داشت زیرا آن‌ها عضو برجام نیستند. آن‌ها هنوز اجرای تعهدات خود را از سر نگرفته‌اند و بعد از آن مسئله بازگشت آن‌ها به توافق هسته‌ای و ازسرگیری وضعیت آن‌ها به عنوان یک مشارکت‌کننده در برجام بررسی خواهد شد.

اولیانوف همچنین اظهار داشت آمریکا، ایران و سایر شرکت‌کنندگان در برجام خواستار بازگشت به توافق اولیه در شرایط بدون تحریم‌های آمریکا و اجرای کامل تعهدات از سوی ایران هستند.

وی افزود: برنامه‌ریزی شده که چگونگی دستیابی به این هدف استراتژیک مورد بحث قرار بگیرد تا راهی برای احیای کامل توافق هسته‌ای یافت شود. این کار ساده‌ای نیست.

نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی دیروز هم در توییتی بعد از پایان نشست مجازی کمیسیون مشترک برجام نوشت: مباحث کاملاً منظم و حرفه‌ای بود و ادامه خواهد داشت. به نظر می‌رسد در مسیر درستی قرار داریم اما راه پیش‌رو آسان نخواهد بود و نیازمند تلاش‌های فشرده است. به نظر می‌رسد ذینفعان (طرف‌های توافق) برای آن آمادگی دارند.

نشست مجازی کمیسیون مشترک برجام در سطح معاونان و مدیران سیاسی وزارت خارجه‌های ایران و گروه ۱+۴ (آلمان، فرانسه، روسیه، چین و انگلیس) و به ریاست «انریکه مورا» معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی از سوی «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز گذشته به صورت مجازی برگزار و طرفین توافق کردند ادامه مذاکرات را روز سه شنبه ۱۷ فروردین ماه در وین به صورت حضوری از سر بگیرند.

دیروز نشریه آمریکایی «وال استریت ژورنال» گزارش کرد که قرار است آمریکا هم در همان زمان نشست در وین حضور یابد. در همین خصوص «سید عباس عراقچی» معاون وزیر خارجه در اظهاراتی با بیان این که در نشست سه شنبه در وین صرفا اعضای کنونی برجام حضور خواهند داشت، تصریح کرد: آمریکا در هیچ نشستی که ایران در آن حضور داشته باشد از جمله نشست کمیسیون مشترک برجام حضور نخواهد داشت و این قطعی است.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها